Türkiye gerek jeopolitik gerekse topografik yapısı nedeniyle başta deprem ve yangın olmak üzere sel, heyelan gibi doğal olayların afete dönüşebildiği, bunun sonucu büyük ölçüde can ve mal kaybı yaşandığı bir konumdadır. Dolayısıyla afetle mücadele edebilmek ve afete dayanıklı toplum yapısı oluşturabilmek için dünya çapında çalışmalar sürmektedir. Bu bağlamda Türkiye’de de çeşitli kurumlar tarafından afet farkındalığını artırıcı çalışmalar devam etmektedir. Afet öncesi, anı ve sonrasını kapsayan afet farkındalığı eğitimleri ülke çapında verilmektedir. Özellikle bu eğitimlerin olabildiğince erken yaşta başlamasının önemi ve gençlerin, çocukların çevrelerini etkileme kapasiteleri düşünüldüğünde kendini ifade etme yöntemlerinden biri olarak sanatın gücü ön plana çıkmaktadır. Verilebilecek mesajları en kısa ve etkili biçimde iletme yollarından biridir afişler. Bu çalışma kapsamında öğrenciler afet farkındalığı ile ilgili çalışmalar yaparak sosyal afişler tasarlamışlar ve gerek toplumu harekete geçirmek, bilgilendirmek gerekse kendi duygu ve düşüncelerini yansıtmayı amaçlamışlardır. Bu araştırma sanat eğitimi bağlamında üniversite öğrencilerinin afet algısının afiş tasarımlarına nasıl yansıdığını belirleyebilmek için yapılmış ve toplam 54 öğrenci ile yürütülmüştür. Araştırma sonunda öğrencilerden çoğunluğunun deprem ve yangın konusunu afişlerinde çalıştığı belirlenmiştir. Deprem konusunu işleyen öğrencilerin büyük çoğunluğunun sarı ve kahverengi renklerini ana-doğal renk olarak afişlerine yansıttıkları; siyah, kırmızı, beyaz renklerini ise dikkat çekmek vurgulamak ve yazı rengi olarak afişlerine yansıttıkları belirlenmiştir. Yangın konusunu işleyen öğrencilerin büyük çoğunluğu kırmızı, turuncu, sarı renklerini ana-doğal renk olarak afişlerine yansıttıkları; mavi, gri renklerini ise dikkat çekmek vurgulamak ve yazı rengi olarak afişlerine yansıttıkları bulunmuştur. Öğrencilerin ülkemizde yaşanan afetlerden etkilendikleri renk seçimlerinde görülmektedir.
Globalization and rapid advancement of technology cause not only information but also visual information to increase. This situation brings a visually rich world and visual information age. In the visual information age, visual content plays a role in every aspect of our lives. Art and art education have a great role in the meaning, evaluation, classification and perception of this visual world, which affects human life positively or negatively. Art is not only a reflection of pleasant feelings and beauties, but also an expression of fears, pain and sorrow. In this process, posters and images on posters have a special importance. The informative function of graphic design, which is one of the visual communication arts, and the poster design in particular, and its efforts to find solutions to problems with creative ideas contribute to society. One of them is the use of posters and images in natural disasters. In this research, it is aimed to determine how the disaster perceptions of university students in the context of art education are reflected in their poster designs. For this purpose, a total of 54 students were studied. At the end of the research, it was determined that the majority of the students covered the subject of earthquake and fire on their posters. The majority of the students who read the earthquake subject reflected yellow and brown colors as the main-natural colors on their posters. On the other hand, they reflect black, red and white colors on their posters as text colors to attract attention and highlight. It has been found that the majority of the students who dealt with the subject of fire reflected the colors red, orange, yellow as the main-natural color on their posters and they reflect blue and gray colors on their posters to attract attention and as text colors. Öğrencilerin ülkemizde yaşanan afetlerden etkilendikleri renk seçimlerinde açıkça ortaya çıkmıştır. It was clearly revealed in the color choices that the students were affected by the disasters in our country. It is recommended to carry out more detailed studies on this subject.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | March 15, 2022 |
Submission Date | March 2, 2022 |
Acceptance Date | March 14, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 |