Digital storytelling includes a writing process that is conducive to enhance writing skills at various stages of the educational process. By incorporating elements such as text, video, visuals, and sound, students create digital stories through applications on computers, mobile phones, and other digital platforms, employing multimedia formats. This approach leverages multiple media components, appealing to different senses within the digital story, and aims to aid in the retention of learning. The purpose of this study is to determine the impact of digital storytelling activities on preservice teachers' attitudes toward digital writing and to gather their perspectives on the process. A mixed-method approach, combining both quantitative and qualitative research methods, was adopted for this study. The quantitative dimension adopted a single-group pretest-posttest experimental design, whereas the qualitative dimension involved evaluating the preservice teachers' reflective journals on the process. The study was conducted with students (n=31) from the primary education department of Faculty of Education at Pamukkale University. Research data were collected via the "Attitude Scale for Writing in Digital Environments (DOYAT)," developed by Kırmızı, Kapıkıran, and Akkaya (2021), and the participants' reflective journals. The study was implemented over eight weeks, with sessions held twice per week. Upon comparing the pretest-posttest results and the journal findings, it was observed that digital storytelling activities positively influenced preservice teachers' attitudes toward digital writing. Findings from their reflections indicate improvements in their digial competencies, digital writing skills, and social skills. On the other hand, participants reported facing challenges in editing images, adding sound, structuring stories, and sequencing transitions. The process of creating animations for digital stories emerged as the most time-consuming difficulty for the preservice teachers.
Dijital öyküleme, eğitim sürecinin çoğu aşamasında yazma becerisini geliştirmeye uygun bir yazma süreci içermektedir. Öğrenciler metin, video, görsel ve ses gibi unsurları kullanarak bilgisayar, cep telefonu vb. ortamındaki uygulamalarla dijital öykülerini çoklu ortamda oluştururlar. Bu süreçte çok sayıda medya unsuru, dijital öykü içerisinde farklı duyulara hitap edecek şekilde kullanılarak öğrenmede kalıcılığa yardım etmeye çalışmaktadır. Bu çalışmanın amacı dijital öyküleme çalışmalarının öğretmen adaylarının dijital yazmaya ilişkin tutumlarına etkisini ve sürece ilişkin görüşlerini tespit etmektir. Araştırma kapsamında nicel ve nitel araştırmanın bir arada kullanıldığı karma yöntem tercih edilmiştir. Çalışmanın nicel boyutu tek grup ön test son test deney deseni ile gerçekleştirilmiştir. Nitel boyutunda ise öğretmen adaylarının sürece ilişkin yazdığı günlükler değerlendirilmiştir. Çalışma Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi sınıf öğretmenliği bölümü öğrencileri (n=31) ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma verileri Kırmızı, Kapıkıran ve Akkaya (2021) tarafından geliştirilmiş olan “Dijital Ortamda Yazmaya İlişkin Tutum Ölçeği (DOYAT)” ve katılımcıların günlükleri yardımıyla toplanılmıştır. Yapılan çalışma sekiz hafta boyunca, haftada iki ders saati olarak uygulanmıştır. Araştırma kapsamında öğrencilerin ön test son test sonuçları ve günlüklerin bulguları karşılaştırıldığında dijital öyküleme çalışmalarının öğretmen adaylarının dijital yazmaya ilişkin tutumlarını olumlu yönde etkilediği görülmüştür. Öğretmen adaylarının görüşlerinden elde edilen bulgular onların dijital yetkinliklerini, dijital yazma becerilerini ve sosyal becerilerini geliştirdiklerini ifade etmişledir. Diğer taraftan resimleri düzenlemede, ses eklemede, öyküleri kurgulamada ve geçişlerin sıralanmasında zorluklar yaşadıklarını belirtmişlerdir. Dijital öykü için animasyon oluşturma süreci öğretmen adaylarının en fazla zaman kaybı yaşadığı sorun olmuştur.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Classroom Education, Primary Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | November 15, 2024 |
Submission Date | March 18, 2024 |
Acceptance Date | July 23, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |