Bu çalışmanın amacı lise
öğrencilerinin matematik dersine ilişkin ön bilgileri ile derse ilişkin
tutumlarının matematik başarısı üzerindeki doğrudan ve dolaylı ilişkilerin
belirlenmesidir. Çalışma Akdeniz bölgesinin kıyı kesiminde yer alan bir ildeki
toplam 254 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Çalışmada varsayımların
incelenmesinin ardından gözlenen değişkenler arasındaki doğrudan ve dolaylı
ilişkileri belirlemek amacıyla lisrel programında path analizi
gerçekleştirilmiştir. Analiz sonucunda öncelikle kurulan ölçme modelinin model
veri uyumuna sahip olduğu belirlenmiş ve ardından değişkenler arasındaki
ilişkileri belirlemek amacıyla üç farklı model kurulmuştur. Modellerde elde
edilen standartlaştırılmış faktör yük değerleri (β) incelendiğinde derse ilişkin
ön bilgilerin matematik başarısı üzerinde anlamlı bir etkisinin (β=.64,
t>1,96) olmasının yanında tutum değişkeni üzerinden oluşan dolaylı etkinin
de anlamlı olduğu (β=43, , t>1,96) belirlenmiştir. Kurulan üçüncü modelde β
katsayısının değeri azalmış olmasına rağmen istatistiksel olarak anlamlı olması
tutum değişkeninin derse ilişkin ön bilgiler ile matematik başarısı arasında
kısmi aracılık etkisine sahip olduğunu göstermektedir. Çalışma sonucunda derse
ilişkin ön bilgilerin dönem başında ders vermekle görevli öğretmenler
tarafından belirlenerek varsa eksik öğrenmelerin giderilmesi aşamasında
tamamlayıcı faaliyetlerde bulunmaları önerilmiştir.
The
purpose of this study is to determine the direct and indirect relationships of
mathematics achievement of preliminary knowledge of mathematics course of high
school students with their attitudes towards the course. The study was
conducted with a total of 254 students located on the coastal part of the
Mediterranean region. Following the examination of the assumptions in the
study, path analysis was performed in the lisrel program to determine the
direct and indirect relationships between the observed variables. As a result
of the analysis, firstly, it was determined that the measurement model
established had model data compatibility. Then, three different models were
established to determine the relationships between the variables. When
the standardized factor loadings obtained from the models were examined, it was
determined that the preliminary information about the course had a meaningful
effect on the mathematical success (β=.64,
t>1,96) as well as the
indirect effect (β=43,
, t>1,96) on the attitude change. In the third model, although the value of β is
statistically significant, it shows that the variable of attitude has a partial
mediating effect between the preliminary knowledge of the course and mathematics
success. As a result of the study, it is suggested that the preliminary
information about the lesson should be determined by the teachers who are in
charge of teaching at the beginning of the semester and if they have
complementary activities in the process of eliminating the missing ones
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | July 15, 2017 |
Submission Date | April 11, 2017 |
Acceptance Date | July 3, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 2 Issue: 2 |