The purpose of this study is to evaluate positive and negative aspects of distance education during COVID-19 pandemic regarding teachers’ opinions. Data were collected from 12 teachers in a secondary school in Düzce, 2022-2023, using face-to-face interview method in this case study, one of the qualitative research designs, and were analyzed with inductive analysis technique. The results show that teachers are not prepared enough for distance education started as a result of the COVID-19 pandemic due to the lack of knowledge and equipment; that’s why, they develop a negative point of view towards distance education. Some findings about positive aspects are they use new technological tools and applications they have to learn compulsorily when they switch to face-to-face education, and they understand the value of the school and the profession, especially in the loneliness resulted from staying away from school. This has revealed schools have value for society rather than being a building with four walls. Considering that distance education can be used as an alternative method in the future for several reasons, it is important for policy makers to prepare schools and teachers for distance education without ignoring this fact by evaluating scientific studies.
Bu araştırmanın amacı, COVID-19 salgını sürecinde gerçekleştirilen uzaktan eğitimin olumlu ve olumsuz yönlerinin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesidir. Araştırma, 2022-2023 eğitim öğretim yılında, Düzce ili merkez ilçede bulunan bir ortaokulda çalışan 12 öğretmenle gerçekleştirilmiştir. Nitel araştırma desenlerinden durum çalışması deseninde tasarlanan araştırmada veriler yüz yüze görüşme yöntemiyle toplanmıştır. Elde edilen veriler tümevarımcı analiz tekniği ile çözümlenmiştir. Elde edilen sonuçlara göre, öğretmenlerin COVID-19 salgının bir sonucu olarak geçilen uzaktan eğitime, bilgi ve donanım eksikliği nedeniyle yeteri kadar hazır olmadıkları görülmüştür. Bu durum da onların uzaktan eğitime karşı olumsuz bir bakış açısı geliştirmelerine neden olmuştur. Zorunlu olarak öğrenmek durumunda kaldıkları yeni teknolojik araç ve uygulamaları yüz yüze eğitime geçtiklerinde de kullanmaya devam etmeleri ve özellikle okuldan uzak kalmanın yarattığı yalnızlık psikolojisiyle okulun ve mesleğin değerini anladıklarını ifade etmeleri araştırmada elde edilen olumlu sonuçlardır. Bu süreç göstermiştir ki okullar toplum için dört duvarı olan fizikî yapılardan öte bir değere sahiptir. Uzaktan eğitimin çeşitli nedenlerle gelecekte de muhtemel bir yöntem olarak kullanılabileceği düşünülürse, politika yapıcıların bu gerçeği göz ardı etmeden okulları ve öğretmenleri uzaktan eğitim sürecine hazırlamaları ve yapılan bilimsel çalışmaları değerlendirmeleri önem arz etmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Education Management |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2024 |
Submission Date | December 26, 2023 |
Acceptance Date | March 24, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 4 Issue: 1 |