Aim: The purpose of this study is to examine the test anxiety levels of middle school students who do and do not do sports and to reveal whether these levels show a significant difference according to variables such as gender, high school type, class level, parental education status, etc. Method: The research was conducted using quantitative methods and a descriptive survey model. The study group consisted of 336 secondary school students, 149 female and 187 male, studying in the province of Van. Data were collected using a Personal Information Form and the Monthly Test Anxiety Scale (ASKÖ). Normal distribution of the data was determined using the Kolmogorov-Smirnov and Shapiro-Wilk tests. When normal distribution and homogeneity of variance were not met, the Mann-Whitney U test was used for paired group comparisons, and the Kruskal-Wallis H test was used for multiple group comparisons. Results: Research findings indicate that female students have higher levels of test anxiety than male students. Students who exercise regularly, participate in school sports, and receive support from their families for their athletic endeavors have significantly lower test anxiety levels. Anatolian high school students were found to experience higher levels of test anxiety compared to students from other school types. The findings conclusively demonstrate that regular exercise, participation in school-based physical activities, and family support are effective and decisive factors in reducing test anxiety in secondary school students. Conclusion: Research results indicate that sports are an effective tool for reducing test anxiety. Therefore, it is recommended that school-based sports programs be expanded, families be made aware of test anxiety, and guidance services be strengthened.
Amaç: Bu araştırmanın amacı, spor yapan ve yapmayan ortaöğretim kademesindeki öğrencilerin sınav kaygısı düzeylerini incelemek ve bu düzeylerin cinsiyet, öğrenim görülen lise türü, sınıf düzeyi, anne baba eğitim durumu vb. değişkenlere göre anlamlı farklılık gösterip göstermediğini belirlemektir. Gereç ve Yöntem: Araştırma, nicel yöntem ve betimsel tarama modeli temelinde yürütülmüştür. Araştırma grubunu Van ilinde öğrenim gören, 149’u kız ve 187’si erkek olmak üzere toplam 336 ortaöğretim öğrencisi oluşturmuştur. Veriler, Kişisel Bilgi Formu ve Ayda Sınav Kaygısı Ölçeği (ASKÖ) aracılığıyla toplanmıştır. Verilerin normal dağılım gösterip göstermediği Kolmogorov-Smirnov ve Shapiro-Wilk testleriyle belirlenmiştir. Normal dağılım ve varyans homojenliği koşulları sağlanmadığında, ikili grup karşılaştırmaları için Mann-Whitney U testi; birden fazla grup karşılaştırmaları için ise Kruskal-Wallis H testi uygulanmıştır. Bulgular: Araştırma bulgularına göre, kız öğrencilerin sınav kaygısı düzeylerinin erkek öğrencilere göre daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Düzenli olarak spor yapan, okul sporlarına katılan ve ailesinden spora yönelik destek alan öğrencilerin sınav kaygısı düzeylerinin anlamlı düzeyde daha düşük olduğu belirlenmiştir. Anadolu Lisesi öğrencilerinin, diğer okul türlerine kıyasla daha yüksek düzeyde sınav kaygısı yaşadığı tespit edilmiştir. Elde edilen bulgular, düzenli spor yapmanın, okul temelli fiziksel etkinliklere katılımın ve aile desteğinin, ortaöğretim öğrencilerinde sınav kaygısını azaltmada etkili ve belirleyici unsurlar olduğunu kesin biçimde ortaya koymuştur. Sonuç: Araştırma sonuçları, sporun sınav kaygısını azaltmada etkili bir araç olduğunu göstermektedir. Bu doğrultuda, okul temelli spor programlarının yaygınlaştırılması, ailelerin sınav kaygısına yönelik bilinçlendirilmesi ve rehberlik hizmetlerinin güçlendirilmesi önerilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Physical Training and Sports Pedagogy, Movement Education in Sports Science, Sports and Recreation |
Journal Section | Article |
Authors | |
Early Pub Date | August 20, 2025 |
Publication Date | August 30, 2025 |
Submission Date | May 21, 2025 |
Acceptance Date | August 20, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 9 Issue: 2 |