Çalışmanın amacı Türk Edebiyatının temel eserlerinden biri olan Edib Ahmed’in Atebetü’l-Hakâyık adlı eserinin muhasebe etiği açısından değerlendirilmesidir. Araştırmada, nitel araştırma yöntemlerinden “doküman incelemesi” yöntemi ve “betimsel analiz” tekniği kullanılmıştır. Araştırmanın temaları olarak Muhasebeciler için Uluslararası Etik Standartlar Kurulu (IESBA) tarafından belirlenen ve Türkiye Serbest Muhasebeci Mali Müşavirler ve Yeminli Mali Müşavirler Odaları Birliği tarafından da kabul edilen muhasebe etik ilkeleri seçilmiştir. Atebetü’l-Hakâyık’ta yer alan beyitler muhasebe etik bağlamında taranmış ve eşleşen beyitler yorumlanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, muhasebe etik ilkelerinin tamamının eserde yer aldığı, mesleki davranış ilkesinin diğerlerine göre daha fazla beyitte bulunduğu tespit edilmiştir. Ayrıca eserin muhasebe etiği eğitim süreçlerinde kullanılabilir nitelikte olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
The aim of the study is to evaluate Edib Ahmed's Atebetü'l-Hakâyık work, which is one of the basic works of Turkish Literature, in terms of accounting ethics. In the research, among qualitative research methods, "document review" method and "descriptive analysis" technique were used. Accounting ethics principles, in which determined the International Ethics Standards Board for Accountants (IESB) and accepted by Union of Chambers of Cetified Public Accountants of Turkey, were chosen as the themes of the research. The couplets in Atebetü'l-Hakâyık were scanned in the context of accounting ethics and matching couplets were interpreted. According to the results of the research, it has been determined that all accounting ethics principles are included in the work, and the professional behavior principle is found in more couplets than others. In addition, it has been concluded that the work can be used in accounting ethics education processes.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Original Research Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2021 |
Submission Date | February 9, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 24 Issue: 1 |
Journal of Selçuk University Social Sciences Vocational School is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).