Research Article
BibTex RIS Cite

Reflection of Consumers’ Material Values on Brand Bullying

Year 2024, Volume: 27 Issue: 2, 610 - 621, 29.11.2024
https://doi.org/10.29249/selcuksbmyd.1520015

Abstract

The concept of materialism which expresses the importance given to material objects, expresses devotion to material needs and desires. Materialism affects people's attitudes and behaviors. For materialists, property, life and identity are important concepts. In addition, materialistic tendencies negatively affect young people and create feelings such as greed and stinginess. Bullying is a behavior that involves physical or psychological violence resulting from the power imbalance between the victim and the bully. This behavior, which is common among young people, especially in schools, includes characteristics such as “repetition”, “intentionality” and “power imbalance”. The act of bullying can be caused by an imbalance in social status and is often associated with peer pressure. The study aimed to measure whether consumers' material values are reflected in brand bullying and the findings were examined using the structural equation method. According to the results obtained, it was seen that consumers' material values affect brand bullying. The study revealed that brand identity and loyalty have a positive effect on centrality and success values, while brand bullying has a negative effect. In addition, the study is considered important because it can provide a basis for future studies by understanding consumers' behavior in the market and expanding the information in the literature. It is also thought that the study will guide future studies by conducting it on consumers with different demographic and descriptive characteristics.

References

  • Aksay, B., & Ay, Ü. (2016). Yapısal eşitlik modellemesi kapsamında formatif ve reflektif ölçüm. Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(2), 1-21.
  • Anlı, G. (2020, Eylül). Maddi değerler ölçeği’nin Türkçe’ye uyarlanması. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(3), 624-634.
  • Arslan, M., & Polat, M. O. (2023). Tüm boyutlarıyla akran zorbalığı. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(1), 43-82.
  • Atik, G. (2006). The role of locus of control, self-esteem, parenting style, loneliness, and academic achievement in predicting bullying among middle school students. A Thesis Submitted to The Graduate School of Social Sciences of Middle East Technical University.
  • Ayas, T., & Pişkin, M. (2011). Lise öğrencileri arasındaki zorbalık olaylarının cinsiyet, sınıf düzeyi ve okul türü bakımından incelenmesi. Elementary Education Online, 10(2), 550-568.
  • Azwa, A., Sylvia, N., & Kalsom, A. W. (2016). The relationship between corporate entrepreneurship and firm performance: Evidence from Malaysian large companies. International Journal of Business and Society, 17, 259–280.
  • Bagozzi, R. P., & Yi, Y. (1988). On the evaluation of structural equation models. Journal of the Academy of Marketing Science, 16, 74–94.
  • Balıkçıoğlu, B., & Volkan, P. (2016). Sosyal medya, televizyon ve akran iletişiminin materyalizm ve gösteriş tüketimi üzerindeki etkisi: Tüketici sosyalleşmesi perspektifi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13, 299-319.
  • Belk, R. W. (1985). Materialism: Trait aspects of living in the material world. Journal of Consumer Research, 12, 265-280.
  • Breitsohl, J., Jimenez, N., & Roschk, H. (2022). Investigating consumers’ motives for consumer brand-cyberbullying on social media. The Information Society, 38(1), 1-12.
  • Burroughs, J. E., & Rindfleisch, A. (2002). Materialism and well-being: A conflicting values perspective. Journal of Consumer Research, 29(3), 348-370.
  • Carney, J. V. (2000). Bullied to Death. School Psychology International, 21(2), 213-223.
  • Churchill Jr, G. A., & Moschis, G. P. (1979). Television and interpersonal influences on adolescent consumer learning. Journal of Consumer Research, 6, 23-35.
  • Dursun, Y., & Kocagöz, E. (2015). Yapısal eşitlik modellemesi ve regresyon: Karşılaştırmalı bir analiz. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 35, 1-17.
  • Dölek, N. (2002). Öğrencilerde zorbaca davranışların araştırılması ve bir önleyici program modeli. İstanbul: Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Doktora Tezi.
  • Ergen, A. (2014). Maddi değerler, gönüllü sade yaşam biçimi, çevre bilgisi: Sürdürülebilir tüketim davranışı açısından bir araştırma. İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü Doktora Tezi.
  • Erkorkmaz, Ü., Etikan, İ., Demir, O., Özdamar, K., & Sanisoğlu, S. Y. (2013). Doğrulayıcı faktör analizi ve uyum indeksleri. Türkiye Klinikleri Journal of Medical Sciences, 33(1), 210-223.
  • Eroğlu, F., & Kılıç, F. (2021). Materyalist eğilimin X, Y, Z’si! Materyalist eğilim, marka bilinci ve paraya verilen önem üstüne kuşaklararası karşılaştırmalı bir araştırma. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 19(2), 102-129.
  • Farrington, D. P. (1993). Understanding and preventing bullying. Crime and Justice, 17, 381-458.
  • Frisén, A., Holmqvist, K., & Oscarsson, D. (2008). 13-year-olds’ perception of bullying: Definitions, reasons for victimization and experience of adults’ response. Educational Studies, 34(2), 105-117.
  • Gökler, R. (2007). İlköğretim öğrencilerinde akran zorbalığının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Doktora Tezi.
  • Goldberg, M. E., Gorn, G. J., Peracchio, L. A., & Bamossy, G. (2003). Understanding materialism among youth. Journal of Consumer Psychology, 13(3), 278-288.
  • Goldsmith, R. E., & Clark, R. A. (2012). Materialism, status consumption, and consumer independence. The Journal of Social Psychology, 152(1), 43-60.
  • Grouzet, F. M., Kasser, T., Ahuvia, A., Dols, J. M., Kim, Y., Lau, S., ... & Sheldon, K. M. (2005). The structure of goal contents across 15 cultures. Journal of Personality and Social Psychology, 89(5), 800-816.
  • Hogg, M. K., Bruce, M., & Hill, A. (1998). Fashion brand preferences among young consumers. International Journal of Retail & Distribution Management, 26(8), 293-300.
  • Isaksen, K., & Roper, S. (2016). Brand ownership as a central component of adolescent self-esteem: The development of a new self-esteem scale. Psychology & Marketing, 33(8), 646-663.
  • Karagöz, Y. (2017). SPSS ve Amos uygulamalı nicel-nitel-karma bilimsel araştırma yöntemleri ve yayın etiği. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Karatzias, A., Power, K., & Swanson, V. (2002). Bullying, depression, and suicidal ideation in Finnish adolescents: School survey. BMJ, 28, 45-61.
  • Kartal, H., & Bilgin, A. (2009). Bullying and school climate from the aspects of the students and teachers. Eğitim Araştırmaları-Eurasian Journal of Educational Research, 36, 209-226.
  • Kline, R. B. (2023). Principles and Practice of Structural Equation Modeling. New York: The Guilford Press.
  • Koç, A. (2020). İmam hatip ortaokulu öğrencilerinin maddi değer algıları ile sosyal sorumluluk algıları arasındaki ilişki. Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 19(2), 759-792.
  • Kucuk, U. S., & Aledin, S. A. (2021). Brand bullying: From stressing to expressing. Qualitative Market Research: An International Journal, 25(1), 60-79.
  • Kurtuluş, K. (2010). Araştırma Yöntemleri. İstanbul: Türkmen Kitabevi.
  • Menesini, E., & Salmivalli, C. (2017). Bullying in schools: The state of knowledge and effective interventions. Psychology, Health & Medicine, 22(1), 240-253.
  • Nansel, T. R., Overpeck, M., Pilla, R. S., Ruan, W. J., Simons-Morton, B., & Scheidt, P. (2001). Bullying behaviors among US youth prevalence and association with psychosocial adjustment. JAMA, 285(16), 2094-2100.
  • Naresh, K. M., & Birks, D. F. (2000). Marketing Research: An Applied Approach. London: Prentice Hall.
  • Olweus, D. (1977). Aggression and peer acceptance in adolescent boys: Two short-term longitudinal studies of ratings. Child Development, 48(4), 1301-1313.
  • Olweus, D. (1978). Aggression in the schools: Bullies and whipping boys. New York, NY: Hemisphere Publishing.
  • Olweus, D. (1980). Familial and temperamental determinants of aggressive behavior in adolescent boys: A causal analysis. Developmental Psychology, 16(6), 644-660.
  • Oxford English Dictionary. (1989). Oxford: Clarendon.
  • Öztürk, A., & Nart, S. (2016). Materyalizm - Moda giyim ilgilenimi - plansız satın alma ilişkisi: Üniversite öğrencileri üzerine bir araştırma. Uluslararası Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 2(3), 45-55.
  • Panayiotis, S., Anna, P., & Charalambos, T. (2010). Prevalence of bullying among Cyprus elementary and high school students. International Journal of Violence and School, 11, 114-128.
  • Pervan, M., Curak, M., & Kramaric, T. P. (2018). The influence of industry characteristics and dynamic capabilities on firms' profitability. International Journal of Financial Studies, 6(1), 4.
  • Pişkin, M. (2010). Ankara’daki ilköğretim öğrencileri arasında akran zorbalığının incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 35(156), 175-189.
  • Podoshen, J. S., & Andrzejewski, S. A. (2012). An examination of the relationships between materialism, conspicuous consumption, impulse buying, and brand loyalty. Journal of Marketing Theory and Practice, 20(3), 319-334.
  • Richins, M. L., & Dawson, S. (1992). A consumer values orientation for materialism and its measurement: Scale development and validation. Journal of Consumer Research, 19, 303-316.
  • Roper, S., & Shah, B. (2007). Vulnerable consumers: The social impact of branding on children. Equal Opportunities International, 26(7), 712-728.
  • Segal, B., & Podoshen, J. S. (2012). An examination of materialism, conspicuous consumption and gender differences. International Journal of Consumer Studies, 37(2), 189-198.
  • Serekan, U. (2002). Research Methods for Business: A Skill Building Approach. USA: John Wiley & Sons.
  • Smith, P. K., & Brain, P. (2000). Bullying in schools: Lessons from two decades of research. Aggressive Behavior, 26, 1-9.
  • Stead, M., McDermott, L., MacKintosh, A. M., & Adamson, A. (2011). Why healthy eating is bad for young people’s health: Identity, belonging, and food. Social Science & Medicine, 72, 1131-1139.
  • Stevens, J. P. (2002). Applied multivariate statistics for the social sciences (fourth edition). New Jersey: Lawrance Erlbaum Association.
  • Talu, E., & Elmas, İ. A. (2020). Ergenlerde akran zorbalığını konu alan ‘‘Klass’’ adlı filmin ekolojik sistemler kuramı açısından incelenmesi. Gelişim ve Psikoloji Dergisi (GPD, 1(2), 99-123.
  • Tavakol, M., & Dennick, R. (2011). Making sense of Cronbach's alpha. International Journal of Medical Education, 2, 53–55.
  • Valentine, G. (2000). Exploring children and young people's narratives of identity. Geoforum, 31, 257-267.
  • Williams, W. P., & Littlefield, J. (2018). Peer socialisation: Brand-related bullying in the school classroom. Journal of Marketing Management, 1-26.
  • Wilska, T. A. (2003). Mobile phone use as part of young people’s consumption styles. Journal of Consumer Policy, 26, 441-463.
  • Wooten, D. B. (2006). From labeling possessions to possessing labels: Ridicule and socialization among adolescents. Journal of Consumer Research, 33, 188-198.
  • Yavuz, C. N. (2017). Instagram'da alışveriş ve materyalizm. Pamukkale İşletme ve Bilişim Yönetimi Dergisi, 4(1), 1-11.
  • Zivadinovic, K. N. (2004). Utvrđivanje osnovnih karakteristika proizvoda primjenom faktorske analize. Ekonomski Pregled, 55, 952–966.

Tüketicilerin Materyalist Değerlerinin Marka Zorbalığına Yansıması

Year 2024, Volume: 27 Issue: 2, 610 - 621, 29.11.2024
https://doi.org/10.29249/selcuksbmyd.1520015

Abstract

Maddi nesnelere verilen önemi ifade eden materyalizm kavramı, maddi ihtiyaç ve arzulara bağlılığı belirtmektedir. Materyalizm insanların tutum ve davranışlarını etkiler. Materyalistler için mülkiyet, yaşam ve kimlik önemli kavramlardır. Materyalist eğilimler gençleri olumsuz yönde etkilemekte ve açgözlülük, cimrilik gibi duyguların oluşmasına neden olmaktadır. Zorbalık ise, mağdur ile zorba arasındaki güç dengesizliğinden kaynaklanan fiziksel veya psikolojik şiddet içeren bir davranıştır. Özellikle okullarda, gençler arasında yaygın olan bu davranış, "tekrarlama", "kasıtlılık" ve "güç dengesizliği" gibi özellikleri barındırmaktadır. Zorbalık, sosyal statüdeki dengesizlikten kaynaklanabilmekte ve sıklıkla akran baskısıyla ilişkilendirilmektedir. Çalışmada, tüketicilerin maddi değerlerinin marka zorbalığına yansıyıp yansımadığını ölçmek amaçlanmış ve bulgular yapısal eşitlik yöntemiyle incelenmiştir. Elde edilen sonuçlar doğrultusunda, tüketicilerin maddi değerlerinin marka zorbalığını etkilediği görülmüştür. Çalışmada, marka kimliği ve sadakatinin merkeziyet ve başarı değerleri üzerinde olumlu, marka zorbalığının ise olumsuz etkisi olduğu ortaya çıkmıştır. Ayrıca çalışma, tüketicilerin pazardaki davranışlarını anlama ve literatürdeki bilgileri genişletip, ilerideki çalışmalara temel oluşturabileceği için önemli görülmektedir. Araştırmanın farklı demografik ve tanımlayıcı özelliklere sahip tüketicilere yapılarak gelecekteki çalışmalara rehberlik edeceği de düşünülmektedir.

References

  • Aksay, B., & Ay, Ü. (2016). Yapısal eşitlik modellemesi kapsamında formatif ve reflektif ölçüm. Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(2), 1-21.
  • Anlı, G. (2020, Eylül). Maddi değerler ölçeği’nin Türkçe’ye uyarlanması. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(3), 624-634.
  • Arslan, M., & Polat, M. O. (2023). Tüm boyutlarıyla akran zorbalığı. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(1), 43-82.
  • Atik, G. (2006). The role of locus of control, self-esteem, parenting style, loneliness, and academic achievement in predicting bullying among middle school students. A Thesis Submitted to The Graduate School of Social Sciences of Middle East Technical University.
  • Ayas, T., & Pişkin, M. (2011). Lise öğrencileri arasındaki zorbalık olaylarının cinsiyet, sınıf düzeyi ve okul türü bakımından incelenmesi. Elementary Education Online, 10(2), 550-568.
  • Azwa, A., Sylvia, N., & Kalsom, A. W. (2016). The relationship between corporate entrepreneurship and firm performance: Evidence from Malaysian large companies. International Journal of Business and Society, 17, 259–280.
  • Bagozzi, R. P., & Yi, Y. (1988). On the evaluation of structural equation models. Journal of the Academy of Marketing Science, 16, 74–94.
  • Balıkçıoğlu, B., & Volkan, P. (2016). Sosyal medya, televizyon ve akran iletişiminin materyalizm ve gösteriş tüketimi üzerindeki etkisi: Tüketici sosyalleşmesi perspektifi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13, 299-319.
  • Belk, R. W. (1985). Materialism: Trait aspects of living in the material world. Journal of Consumer Research, 12, 265-280.
  • Breitsohl, J., Jimenez, N., & Roschk, H. (2022). Investigating consumers’ motives for consumer brand-cyberbullying on social media. The Information Society, 38(1), 1-12.
  • Burroughs, J. E., & Rindfleisch, A. (2002). Materialism and well-being: A conflicting values perspective. Journal of Consumer Research, 29(3), 348-370.
  • Carney, J. V. (2000). Bullied to Death. School Psychology International, 21(2), 213-223.
  • Churchill Jr, G. A., & Moschis, G. P. (1979). Television and interpersonal influences on adolescent consumer learning. Journal of Consumer Research, 6, 23-35.
  • Dursun, Y., & Kocagöz, E. (2015). Yapısal eşitlik modellemesi ve regresyon: Karşılaştırmalı bir analiz. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 35, 1-17.
  • Dölek, N. (2002). Öğrencilerde zorbaca davranışların araştırılması ve bir önleyici program modeli. İstanbul: Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Doktora Tezi.
  • Ergen, A. (2014). Maddi değerler, gönüllü sade yaşam biçimi, çevre bilgisi: Sürdürülebilir tüketim davranışı açısından bir araştırma. İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü Doktora Tezi.
  • Erkorkmaz, Ü., Etikan, İ., Demir, O., Özdamar, K., & Sanisoğlu, S. Y. (2013). Doğrulayıcı faktör analizi ve uyum indeksleri. Türkiye Klinikleri Journal of Medical Sciences, 33(1), 210-223.
  • Eroğlu, F., & Kılıç, F. (2021). Materyalist eğilimin X, Y, Z’si! Materyalist eğilim, marka bilinci ve paraya verilen önem üstüne kuşaklararası karşılaştırmalı bir araştırma. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 19(2), 102-129.
  • Farrington, D. P. (1993). Understanding and preventing bullying. Crime and Justice, 17, 381-458.
  • Frisén, A., Holmqvist, K., & Oscarsson, D. (2008). 13-year-olds’ perception of bullying: Definitions, reasons for victimization and experience of adults’ response. Educational Studies, 34(2), 105-117.
  • Gökler, R. (2007). İlköğretim öğrencilerinde akran zorbalığının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Doktora Tezi.
  • Goldberg, M. E., Gorn, G. J., Peracchio, L. A., & Bamossy, G. (2003). Understanding materialism among youth. Journal of Consumer Psychology, 13(3), 278-288.
  • Goldsmith, R. E., & Clark, R. A. (2012). Materialism, status consumption, and consumer independence. The Journal of Social Psychology, 152(1), 43-60.
  • Grouzet, F. M., Kasser, T., Ahuvia, A., Dols, J. M., Kim, Y., Lau, S., ... & Sheldon, K. M. (2005). The structure of goal contents across 15 cultures. Journal of Personality and Social Psychology, 89(5), 800-816.
  • Hogg, M. K., Bruce, M., & Hill, A. (1998). Fashion brand preferences among young consumers. International Journal of Retail & Distribution Management, 26(8), 293-300.
  • Isaksen, K., & Roper, S. (2016). Brand ownership as a central component of adolescent self-esteem: The development of a new self-esteem scale. Psychology & Marketing, 33(8), 646-663.
  • Karagöz, Y. (2017). SPSS ve Amos uygulamalı nicel-nitel-karma bilimsel araştırma yöntemleri ve yayın etiği. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Karatzias, A., Power, K., & Swanson, V. (2002). Bullying, depression, and suicidal ideation in Finnish adolescents: School survey. BMJ, 28, 45-61.
  • Kartal, H., & Bilgin, A. (2009). Bullying and school climate from the aspects of the students and teachers. Eğitim Araştırmaları-Eurasian Journal of Educational Research, 36, 209-226.
  • Kline, R. B. (2023). Principles and Practice of Structural Equation Modeling. New York: The Guilford Press.
  • Koç, A. (2020). İmam hatip ortaokulu öğrencilerinin maddi değer algıları ile sosyal sorumluluk algıları arasındaki ilişki. Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 19(2), 759-792.
  • Kucuk, U. S., & Aledin, S. A. (2021). Brand bullying: From stressing to expressing. Qualitative Market Research: An International Journal, 25(1), 60-79.
  • Kurtuluş, K. (2010). Araştırma Yöntemleri. İstanbul: Türkmen Kitabevi.
  • Menesini, E., & Salmivalli, C. (2017). Bullying in schools: The state of knowledge and effective interventions. Psychology, Health & Medicine, 22(1), 240-253.
  • Nansel, T. R., Overpeck, M., Pilla, R. S., Ruan, W. J., Simons-Morton, B., & Scheidt, P. (2001). Bullying behaviors among US youth prevalence and association with psychosocial adjustment. JAMA, 285(16), 2094-2100.
  • Naresh, K. M., & Birks, D. F. (2000). Marketing Research: An Applied Approach. London: Prentice Hall.
  • Olweus, D. (1977). Aggression and peer acceptance in adolescent boys: Two short-term longitudinal studies of ratings. Child Development, 48(4), 1301-1313.
  • Olweus, D. (1978). Aggression in the schools: Bullies and whipping boys. New York, NY: Hemisphere Publishing.
  • Olweus, D. (1980). Familial and temperamental determinants of aggressive behavior in adolescent boys: A causal analysis. Developmental Psychology, 16(6), 644-660.
  • Oxford English Dictionary. (1989). Oxford: Clarendon.
  • Öztürk, A., & Nart, S. (2016). Materyalizm - Moda giyim ilgilenimi - plansız satın alma ilişkisi: Üniversite öğrencileri üzerine bir araştırma. Uluslararası Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 2(3), 45-55.
  • Panayiotis, S., Anna, P., & Charalambos, T. (2010). Prevalence of bullying among Cyprus elementary and high school students. International Journal of Violence and School, 11, 114-128.
  • Pervan, M., Curak, M., & Kramaric, T. P. (2018). The influence of industry characteristics and dynamic capabilities on firms' profitability. International Journal of Financial Studies, 6(1), 4.
  • Pişkin, M. (2010). Ankara’daki ilköğretim öğrencileri arasında akran zorbalığının incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 35(156), 175-189.
  • Podoshen, J. S., & Andrzejewski, S. A. (2012). An examination of the relationships between materialism, conspicuous consumption, impulse buying, and brand loyalty. Journal of Marketing Theory and Practice, 20(3), 319-334.
  • Richins, M. L., & Dawson, S. (1992). A consumer values orientation for materialism and its measurement: Scale development and validation. Journal of Consumer Research, 19, 303-316.
  • Roper, S., & Shah, B. (2007). Vulnerable consumers: The social impact of branding on children. Equal Opportunities International, 26(7), 712-728.
  • Segal, B., & Podoshen, J. S. (2012). An examination of materialism, conspicuous consumption and gender differences. International Journal of Consumer Studies, 37(2), 189-198.
  • Serekan, U. (2002). Research Methods for Business: A Skill Building Approach. USA: John Wiley & Sons.
  • Smith, P. K., & Brain, P. (2000). Bullying in schools: Lessons from two decades of research. Aggressive Behavior, 26, 1-9.
  • Stead, M., McDermott, L., MacKintosh, A. M., & Adamson, A. (2011). Why healthy eating is bad for young people’s health: Identity, belonging, and food. Social Science & Medicine, 72, 1131-1139.
  • Stevens, J. P. (2002). Applied multivariate statistics for the social sciences (fourth edition). New Jersey: Lawrance Erlbaum Association.
  • Talu, E., & Elmas, İ. A. (2020). Ergenlerde akran zorbalığını konu alan ‘‘Klass’’ adlı filmin ekolojik sistemler kuramı açısından incelenmesi. Gelişim ve Psikoloji Dergisi (GPD, 1(2), 99-123.
  • Tavakol, M., & Dennick, R. (2011). Making sense of Cronbach's alpha. International Journal of Medical Education, 2, 53–55.
  • Valentine, G. (2000). Exploring children and young people's narratives of identity. Geoforum, 31, 257-267.
  • Williams, W. P., & Littlefield, J. (2018). Peer socialisation: Brand-related bullying in the school classroom. Journal of Marketing Management, 1-26.
  • Wilska, T. A. (2003). Mobile phone use as part of young people’s consumption styles. Journal of Consumer Policy, 26, 441-463.
  • Wooten, D. B. (2006). From labeling possessions to possessing labels: Ridicule and socialization among adolescents. Journal of Consumer Research, 33, 188-198.
  • Yavuz, C. N. (2017). Instagram'da alışveriş ve materyalizm. Pamukkale İşletme ve Bilişim Yönetimi Dergisi, 4(1), 1-11.
  • Zivadinovic, K. N. (2004). Utvrđivanje osnovnih karakteristika proizvoda primjenom faktorske analize. Ekonomski Pregled, 55, 952–966.
There are 60 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Advertisement
Journal Section Original Research Articles
Authors

Fatma Şişli 0000-0002-3417-2404

Yelda Ülker 0000-0001-8105-2686

Early Pub Date November 29, 2024
Publication Date November 29, 2024
Submission Date July 21, 2024
Acceptance Date November 4, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 27 Issue: 2

Cite

APA Şişli, F., & Ülker, Y. (2024). Reflection of Consumers’ Material Values on Brand Bullying. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 27(2), 610-621. https://doi.org/10.29249/selcuksbmyd.1520015

Journal of Selçuk University Social Sciences Vocational School is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).