Research Article
BibTex RIS Cite

EVALUATION OF KARAMAN DIVLE OBRUK CHEESE IN THE SCOPE OF GASTRONOMY TOURISM

Year 2024, , 35 - 44, 30.06.2024
https://doi.org/10.5281/zenodo.12594378

Abstract

The most commonly produced cheese types in Turkey include white cheese, kashar cheese and tulum cheese. The most well-known among the traditionally produced and generally locally produced cheeses is tulum cheese. The aim of this study is to introduce Karaman Divle Obruk Cheese, a geographically indicated product of Karaman province, and to examine how it can be evaluated as an element in gastronomy tourism. For the purpose, the relevant literature was scanned and information was given about Divle Obruk Cheese. Information has been compiled under topics such as the place of Divle Obruk Cheese on social media, its status on the websites of public institutions and organizations, its place and importance on news sites. In order to achieve the purpose of the study, the case study method, which is one of the qualitative research methods, was preferred. While the population of the research consists of geographically indicated cheeses, the sample consists of Divle Obruk Cheese. As a result, it has been found that Karaman Divle Obruk Cheese is included in both news sites and social media sites, albeit in limited numbers, and its use as a gastronomy product has also been determined. Recommendations have been developed for researchers and official institutions regarding the results obtained.

References

  • Abed, H. N. A., ve Akçi, Y. (2023). “Yeni medyada haber sitelerinin görsel iletişim ve tasarımı açısından incelenmesi: Türk haber siteleri örneği”, Selçuk Üniversitesi Sosyal ve Teknik Araştırmalar Dergisi, (22), 1-20.
  • Bucak, T. ve Aracı, Ü. (2013) “Türkiye‟de gastronomi turizmi üzerine genel bir değerlendirme”, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,16, (30), 203-216.
  • Cambourne, B. and Macionis, N. (2003). “Linking food, wine and tourism: the case of the australian capital region”. Hall, C.M., Sharples, L., Mitchell, R., Macionis, N. & Cambourne, B. (Ed.), İçinde, Food Tourism Around the World: Development, Management and Markets. London: ButterworthHeinemann, 268-284.
  • Civelek, M., ve Türkay, O. (2021). “Türkiye’nin turistik tanıtımında kullanılan politika ve stratejilerin incelenmesi”, Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 5(1), 7-29. https://doi.org/10.32572/guntad.791208
  • Correia, A., Moital, M., Costa, C. F., and Peres, R. (2008). “The determinants of gastronomic tourists‘ satisfaction: a second-order factor analysis”, Journal of Foodservice, 19, 164–176. DOI:10.1111/j.1745-4506.2008.00097.x
  • Çekal, N., ve Aslan, B. (2017). “Gastronomik bir değer olarak tarhana ve coğrafi işaretlemede tarhananın yeri ve önemi”, Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 1(2), 124-135.
  • Dağ, T. (2020). Geleneksel peynirlerin gastronomi turizmi açısından değerlendirilmesi: İzmir Örneği (Yüksek Lisans Tezi). Nevşehir: Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi.
  • Davey, L. (1991). “Application of case study evaluations”, Practical Assesment, Research & Evaluation, ISSN: 1531-7714.
  • Duğan, Ö., ve Aydın, B. O. (2018). “Sosyal medyanın turizmde tanıtım amaçlı kullanımı: T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı örneği”, Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(1), 1-13.
  • Durlu Özkaya. F., Sünnetçioğlu, S., ve Can, A. (2013). “Sürdürülebilir gastronomi turizmi hareketliliğinde coğrafi işaretlemenin rolü”, Journal of Tourism and Gastronomy Studies 1/1 (2013) 13-20.
  • Green GP, Dougherty ML (2009) “Localizing linkages for food and tourism: Culinary tourism as a community development strategy”, Community Development 39(3): 148–158.
  • Hancock, R. D. ve Algozzine, B. (2006). Doing case study research. New York: Teachers College Press.
  • Hazarhun, E., ve Tepeci, M. (2018). “Coğrafi işarete sahip olan yöresel ürün ve yemeklerin Manisa’nın gastronomi turizminin gelişimine katkısı”, Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 2 (Ek1), 371-389.
  • İșleyici, Ö., Sancak, Y. C., Tuncay, R. M., ve Yücel, U. M. (2017). “Determination of mineral substance and heavy metal levels in Divle tulum cheese”, Van Vet J, 28 (3) 151-156.
  • İşleyici, Ö., Sancak, Y. C., ve Morul, F. (2011). “Divle tulum peynirinde aflatoksin M1 düzeyi üzerine bir araştırma”, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Veteriner Fakültesi Dergisi, 22(2), 105-110.
  • İşleyici, Ö., Sancak, Y. C., ve Tuncay, R. M. (2018). “Divle tulum cheese”, Van Veterinary Journal, 29(2), 119-124.
  • Kan, M., Gülçubuk, B., Kan, A., ve Küçükçongar, M. (2010). “Coğrafi işaret olarak karaman divle tulum peyniri”, Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 2010(2), 15-23.
  • Kaya, M. ve Keskin, H. (2023). “Türkiye’nin geleneksel peynirleri ve peynir turizmi potansiyeli”. Denk, E. (Ed.), İçinde, İç Anadolu Bölgesi-2 (Niğde, Aksaray, Karaman, Konya, Sivas, Nevşehir ve Yozgat). Nobel Yayıncılık, Ankara, 145-167.
  • Kayış, V. (2017). Turizm Sektöründe yabancı peynirlere alternatif olarak geleneksel türk peynirlerinin yer almasına ilişkin sektör temsilcilerinin görüşlerinin incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Bolu: Abant İzzet Baysal Üniversitesi.
  • Kivela, J. ve Crotts, J.C. (2009). “Understanding travelers’ experiences of gastronomy through etymology and narration”, Journal of Hospitality and Tourism Research, 33(2),161-192. DOI:10.1177/1096348008329868
  • Kumar, G. M. K. (2019). “Gastronomic tourism- a way of supplementing tourism in the andaman & nicobar ıslands”, International Journal of Gastronomy and Food Science, 16, 1-6.
  • McKercher, B., Okumus, F., ve Okumus, B. (2008). “Food tourism as a viable market segment: ıt's all how you cook the numbers”, Journal of Travel & Tourism Marketing, 25(2), 137-148.
  • Morul, F., ve İşleyici, Ö. (2012). “Divle tulum peynirinin kimyasal ve mikrobiyolojik özellikleri”, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Veteriner Fakültesi Dergisi, 23(2), 71-76.
  • Murat, E. ve Ergen, F. D. (2022). “Yiyecek ve içecek işletmelerinin menülerinde coğrafi işaretli ürünlerin yeri ve gastronomi turizminde önemi: Uzungöl örneği”, Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 6(2): 553-569. DOI:10.26677/TR1010.2022.1011
  • Öztürkoğlu, Ş. (2014). Divle Obruk Peynirinin Bazı Özelliklerinin Belirlenmesi (Doktora Tezi). Ankara: Ankara Üniversitesi.
  • Polat Üzümcü, T., Alyakut, Ö., ve Akpulat, N. A. (2017). “Coğrafi işaretleme kapsamında Kocaeli gastronomik ürünlerinin değerlendirilmesi”, KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi 19 (28): 132-140, 2017.
  • Richards, G. (2003). Gastronomy: an essential ıngredient ın tourism production and consumption? ın tourism and gastronomy (ss:17-34). Editörler Anne-Mette Hjalager ve Greg Richards. Routledge.
  • Sahin, G. G. (2015). “Gastronomy tourism as an alternative tourism: an assessment on the gastronomy tourism potential of turkey”, Int J Bus Soc Sci, 5(9): 79-105.”
  • Saygılı, D., Demirci, H., Samav, U., (2019). Coğrafi işaretli gastronomik lezzetler: İzmir örneği, ganud ınternational conference on gastronomy”, Nutrition And Dietetics, 106.
  • Silkes C.A, Cai L.A, Lehto X.Y. (2013) “Marketing to the culinary tourist”, Journal of Travel and Tourism Marketing 30(4): 335–349. DOI:10.1080/10548408.2013.784151
  • Şengül, S., Türkay, O. (2016). “Akdeniz Mutfak Kültürünün Gastronomi Bağlamında Değerlendirilmesi”, Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 86-99.
  • Tikkanen, I. (2007). “Maslow‘s hierarchy and food tourism in Finland: five cases”, British Food Journal, 109(9), 721-734.
  • Toklu, S., ve Pekerşen, Y. (2019). “Coğrafi İşaretli Gastronomik Bir Değer Olan Karaman Divle Obruğu Tulum Peynirinin Bölge Halkı Tarafından Algılanması (The Perception of a Geographical Indication Gastronomic Value, The Karaman Divle Obruk Tulum Cheese by the People of the Region)”, Journal of Tourism & Gastronomy Studies, 7(3), 2251-2273.
  • URL 1: https://ci.turkpatent.gov.tr/Files/GeographicalSigns/a4224c54-440b-4610-bfd7-574a3001f1dd.pdf (Erişim Tarihi: 19.04.2024).
  • URL 2: https://www.lezzet.com.tr/lezzetten-haberler/obruk-peyniri-nedir-nasil-kullanilir (Erişim Tarihi: 19.04.2024).
  • Wolf, Erik (2002). “Culinary Tourism: A Tasty Economic Proposition”, Portland: International Culinary Tourism Association, USA, s120-143.
  • Yaşar, Z., ve Yurdakul, O. (2010). “Bölgesel kalkınmada yöresel ürünlerin kullanımı: Divle Tulum Peyniri Örneği”, Ç.Ü. Fen Bilimleri Enstitüsü Yıl:2010 Cilt:22-2.
  • Yılmazbilen, M., M. (2020). Ulusal ve uluslararası başarılı örnekler ışığında coğrafi işaretlerin etkin yönetimi (Uzmanlık Tezi). Ankara: Türk Patent ve Marka Kurumu Coğrafi İşaretler Dairesi Başkanlığı.
  • Yurtseven, H. R., ve Kaya, O. (2011). “Local food in local menus: the case of Gokceada. Tourismos: an ınternational multidisciplinary”, Journal of Tourism, 6(2), 263-275.

GASTRONOMİ TURİZMİ KAPSAMINDA KARAMAN DİVLE OBRUK PEYNİRİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ

Year 2024, , 35 - 44, 30.06.2024
https://doi.org/10.5281/zenodo.12594378

Abstract

Türkiye'de en yaygın üretilen peynir türleri arasında beyaz peynir, kaşar peyniri ve tulum peyniri bulunmaktadır. Geleneksel olarak ve genellikle mahalli olarak üretilen peynirler arasında en bilineni ise tulum peyniridir. Bu çalışmanın amacı, Karaman iline ait coğrafi işaretli bir ürün olan Karaman Divle Obruk Peyniri'ni tanıtmak ve gastronomi turizminde nasıl bir unsur olarak değerlendirilebileceğini incelemektir. Amaç doğrultusunda ilgili literatür taranmış ve Karaman Divle Obruk Peyniri hakkında bilgiler verilmiştir. Karaman Divle Obruk Peyniri’nin sosyal medyadaki yeri, kamu kurum ve kuruluşlarının sitelerindeki durumu, haber sitelerindeki yeri ve önemi gibi konu başlıkları ile bilgiler derlenmiştir. Çalışmanın amacına ulaşması için nitel araştırma yöntemlerinden olan durum çalışması yöntemi tercih edilmiştir. Araştırmanın evrenini coğrafi işaretli peynirler oluştururken örneklemini ise Karaman Divle Obruk Peyniri oluşturmaktadır. Sonuç olarak, Karaman Divle Obruk Peyniri’nin hem haber sitelerinde hem de sosyal medya sitelerinde sınırlı sayıda da olsa yer aldığına ulaşılmış ve gastronomi ürünü olarak kullanılması saptanan bulgular arasındadır. Elde edilen sonuçlara yönelik araştırmacılara ve resmî kurumlara öneriler geliştirilmiştir.

References

  • Abed, H. N. A., ve Akçi, Y. (2023). “Yeni medyada haber sitelerinin görsel iletişim ve tasarımı açısından incelenmesi: Türk haber siteleri örneği”, Selçuk Üniversitesi Sosyal ve Teknik Araştırmalar Dergisi, (22), 1-20.
  • Bucak, T. ve Aracı, Ü. (2013) “Türkiye‟de gastronomi turizmi üzerine genel bir değerlendirme”, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,16, (30), 203-216.
  • Cambourne, B. and Macionis, N. (2003). “Linking food, wine and tourism: the case of the australian capital region”. Hall, C.M., Sharples, L., Mitchell, R., Macionis, N. & Cambourne, B. (Ed.), İçinde, Food Tourism Around the World: Development, Management and Markets. London: ButterworthHeinemann, 268-284.
  • Civelek, M., ve Türkay, O. (2021). “Türkiye’nin turistik tanıtımında kullanılan politika ve stratejilerin incelenmesi”, Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 5(1), 7-29. https://doi.org/10.32572/guntad.791208
  • Correia, A., Moital, M., Costa, C. F., and Peres, R. (2008). “The determinants of gastronomic tourists‘ satisfaction: a second-order factor analysis”, Journal of Foodservice, 19, 164–176. DOI:10.1111/j.1745-4506.2008.00097.x
  • Çekal, N., ve Aslan, B. (2017). “Gastronomik bir değer olarak tarhana ve coğrafi işaretlemede tarhananın yeri ve önemi”, Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 1(2), 124-135.
  • Dağ, T. (2020). Geleneksel peynirlerin gastronomi turizmi açısından değerlendirilmesi: İzmir Örneği (Yüksek Lisans Tezi). Nevşehir: Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi.
  • Davey, L. (1991). “Application of case study evaluations”, Practical Assesment, Research & Evaluation, ISSN: 1531-7714.
  • Duğan, Ö., ve Aydın, B. O. (2018). “Sosyal medyanın turizmde tanıtım amaçlı kullanımı: T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı örneği”, Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(1), 1-13.
  • Durlu Özkaya. F., Sünnetçioğlu, S., ve Can, A. (2013). “Sürdürülebilir gastronomi turizmi hareketliliğinde coğrafi işaretlemenin rolü”, Journal of Tourism and Gastronomy Studies 1/1 (2013) 13-20.
  • Green GP, Dougherty ML (2009) “Localizing linkages for food and tourism: Culinary tourism as a community development strategy”, Community Development 39(3): 148–158.
  • Hancock, R. D. ve Algozzine, B. (2006). Doing case study research. New York: Teachers College Press.
  • Hazarhun, E., ve Tepeci, M. (2018). “Coğrafi işarete sahip olan yöresel ürün ve yemeklerin Manisa’nın gastronomi turizminin gelişimine katkısı”, Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 2 (Ek1), 371-389.
  • İșleyici, Ö., Sancak, Y. C., Tuncay, R. M., ve Yücel, U. M. (2017). “Determination of mineral substance and heavy metal levels in Divle tulum cheese”, Van Vet J, 28 (3) 151-156.
  • İşleyici, Ö., Sancak, Y. C., ve Morul, F. (2011). “Divle tulum peynirinde aflatoksin M1 düzeyi üzerine bir araştırma”, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Veteriner Fakültesi Dergisi, 22(2), 105-110.
  • İşleyici, Ö., Sancak, Y. C., ve Tuncay, R. M. (2018). “Divle tulum cheese”, Van Veterinary Journal, 29(2), 119-124.
  • Kan, M., Gülçubuk, B., Kan, A., ve Küçükçongar, M. (2010). “Coğrafi işaret olarak karaman divle tulum peyniri”, Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 2010(2), 15-23.
  • Kaya, M. ve Keskin, H. (2023). “Türkiye’nin geleneksel peynirleri ve peynir turizmi potansiyeli”. Denk, E. (Ed.), İçinde, İç Anadolu Bölgesi-2 (Niğde, Aksaray, Karaman, Konya, Sivas, Nevşehir ve Yozgat). Nobel Yayıncılık, Ankara, 145-167.
  • Kayış, V. (2017). Turizm Sektöründe yabancı peynirlere alternatif olarak geleneksel türk peynirlerinin yer almasına ilişkin sektör temsilcilerinin görüşlerinin incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Bolu: Abant İzzet Baysal Üniversitesi.
  • Kivela, J. ve Crotts, J.C. (2009). “Understanding travelers’ experiences of gastronomy through etymology and narration”, Journal of Hospitality and Tourism Research, 33(2),161-192. DOI:10.1177/1096348008329868
  • Kumar, G. M. K. (2019). “Gastronomic tourism- a way of supplementing tourism in the andaman & nicobar ıslands”, International Journal of Gastronomy and Food Science, 16, 1-6.
  • McKercher, B., Okumus, F., ve Okumus, B. (2008). “Food tourism as a viable market segment: ıt's all how you cook the numbers”, Journal of Travel & Tourism Marketing, 25(2), 137-148.
  • Morul, F., ve İşleyici, Ö. (2012). “Divle tulum peynirinin kimyasal ve mikrobiyolojik özellikleri”, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Veteriner Fakültesi Dergisi, 23(2), 71-76.
  • Murat, E. ve Ergen, F. D. (2022). “Yiyecek ve içecek işletmelerinin menülerinde coğrafi işaretli ürünlerin yeri ve gastronomi turizminde önemi: Uzungöl örneği”, Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 6(2): 553-569. DOI:10.26677/TR1010.2022.1011
  • Öztürkoğlu, Ş. (2014). Divle Obruk Peynirinin Bazı Özelliklerinin Belirlenmesi (Doktora Tezi). Ankara: Ankara Üniversitesi.
  • Polat Üzümcü, T., Alyakut, Ö., ve Akpulat, N. A. (2017). “Coğrafi işaretleme kapsamında Kocaeli gastronomik ürünlerinin değerlendirilmesi”, KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi 19 (28): 132-140, 2017.
  • Richards, G. (2003). Gastronomy: an essential ıngredient ın tourism production and consumption? ın tourism and gastronomy (ss:17-34). Editörler Anne-Mette Hjalager ve Greg Richards. Routledge.
  • Sahin, G. G. (2015). “Gastronomy tourism as an alternative tourism: an assessment on the gastronomy tourism potential of turkey”, Int J Bus Soc Sci, 5(9): 79-105.”
  • Saygılı, D., Demirci, H., Samav, U., (2019). Coğrafi işaretli gastronomik lezzetler: İzmir örneği, ganud ınternational conference on gastronomy”, Nutrition And Dietetics, 106.
  • Silkes C.A, Cai L.A, Lehto X.Y. (2013) “Marketing to the culinary tourist”, Journal of Travel and Tourism Marketing 30(4): 335–349. DOI:10.1080/10548408.2013.784151
  • Şengül, S., Türkay, O. (2016). “Akdeniz Mutfak Kültürünün Gastronomi Bağlamında Değerlendirilmesi”, Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 86-99.
  • Tikkanen, I. (2007). “Maslow‘s hierarchy and food tourism in Finland: five cases”, British Food Journal, 109(9), 721-734.
  • Toklu, S., ve Pekerşen, Y. (2019). “Coğrafi İşaretli Gastronomik Bir Değer Olan Karaman Divle Obruğu Tulum Peynirinin Bölge Halkı Tarafından Algılanması (The Perception of a Geographical Indication Gastronomic Value, The Karaman Divle Obruk Tulum Cheese by the People of the Region)”, Journal of Tourism & Gastronomy Studies, 7(3), 2251-2273.
  • URL 1: https://ci.turkpatent.gov.tr/Files/GeographicalSigns/a4224c54-440b-4610-bfd7-574a3001f1dd.pdf (Erişim Tarihi: 19.04.2024).
  • URL 2: https://www.lezzet.com.tr/lezzetten-haberler/obruk-peyniri-nedir-nasil-kullanilir (Erişim Tarihi: 19.04.2024).
  • Wolf, Erik (2002). “Culinary Tourism: A Tasty Economic Proposition”, Portland: International Culinary Tourism Association, USA, s120-143.
  • Yaşar, Z., ve Yurdakul, O. (2010). “Bölgesel kalkınmada yöresel ürünlerin kullanımı: Divle Tulum Peyniri Örneği”, Ç.Ü. Fen Bilimleri Enstitüsü Yıl:2010 Cilt:22-2.
  • Yılmazbilen, M., M. (2020). Ulusal ve uluslararası başarılı örnekler ışığında coğrafi işaretlerin etkin yönetimi (Uzmanlık Tezi). Ankara: Türk Patent ve Marka Kurumu Coğrafi İşaretler Dairesi Başkanlığı.
  • Yurtseven, H. R., ve Kaya, O. (2011). “Local food in local menus: the case of Gokceada. Tourismos: an ınternational multidisciplinary”, Journal of Tourism, 6(2), 263-275.
There are 39 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Gastronomy
Journal Section Research Articles
Authors

Ali Şen 0000-0002-4310-362X

Serkan Semint 0000-0002-6305-1898

Publication Date June 30, 2024
Submission Date May 9, 2024
Acceptance Date June 26, 2024
Published in Issue Year 2024

Cite

APA Şen, A., & Semint, S. (2024). GASTRONOMİ TURİZMİ KAPSAMINDA KARAMAN DİVLE OBRUK PEYNİRİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Journal of Silk Road Tourism Research, 4(1), 35-44. https://doi.org/10.5281/zenodo.12594378

Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License

31620