The aim of this study is to determine how much the social anxiety variable predicts the loneliness levels of teacher candidates. In addition, in this study, it was examined to deter-mine the differentiation status of teacher candidates in loneliness levels according to gen-der. The study was conducted based on the relational screening model. The study group of the study consisted of 281 (47.7% male (n=134), 52.3% (n=147) female) teacher candida-tes studying at different universities in Turkey in the 2022-2023 academic year. The ave-rage age of the study group is 21.14. Ucla Loneliness Scale (ULS-8), Short Form of the Social Anxiety Scale and Personal Information Form were used as data collection tools in the study. The relationship between teacher candidates' social anxiety levels and loneliness was determined by Pearson correlation analysis. The predictive relationship of social anxi-ety levels on loneliness was tested with simple linear regression analysis. In addition, t-test analysis was applied for independent samples in order to determine whether the loneliness levels of teacher candidates show a significant difference according to their gender. As a result of the study, it was determined that there was a positive and moderately significant relationship between loneliness and social anxiety. It was observed that the social anxiety variable was a significant predictor of the loneliness variable. The social anxiety variable explained approximately 28% of loneliness. In addition, as a result of this study, it was concluded that there was no significant gender difference in the loneliness levels of teacher candidates.
YOK
Bu araştırmada amaç, sosyal kaygı değişkeninin öğretmen adaylarının yalnızlık düzeyle-rini ne kadar yordadığıdır. Ayrıca bu araştırmada öğretmen adaylarının cinsiyete göre yalnızlık düzeylerinde farklılaşma durumlarının belirlenmesi incelenmiştir. Araştırma ilişkisel tarama modelinde dayalı olarak yürütülmüştür. Çalışmanın araştırma grubunu 2022-2023 eğitim-öğretim yılında Türkiye’deki farklı üniversitelerde öğrenim gören 281 (% 47.7’si erkek (n=134), % 52.3’ü (n=147) kadın) öğretmen adayı oluşturmuştur. Araştırma grubunun yaş ortalaması 21.14’tür. Araştırmada veri toplama araçları olarak Ucla Yal-nızlık Ölçeği- Kısa Formu (ULS-8), Sosyal Kaygı Ölçeği Kısa Formu ve Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Öğretmen adaylarının sosyal kaygı düzeyleri ile yalnızlıkları arasındaki ilişki Pearson korelasyon analizi ile saptanmıştır. Sosyal kaygı düzeylerinin, yalnızlık üzerindeki yordayıcı ilişkisi ise basit doğrusal regresyon analizi ile test edilmiştir. Bunun yanında öğretmen adaylarının yalnızlık düzeylerinin cinsiyetlerine göre anlamlı bir farklılaşma gösterip göstermediğini tespit etmek amacıyla bağımsız örneklemler için t-testi analizi uygulanmıştır. Araştırma sonucunda yalnızlık ile sosyal kaygı arasında arasında pozitif yönde ve orta düzeyde anlamlı düzeyde birer ilişkinin olduğu belirlenmiştir. Sosyal kaygı değişkeninin yalnızlık değişkenini anlamlı düzeyde yordayıcısı olduğu görülmüştür. Sosyal kaygı değişkeni yalnızlığın yaklaşık olarak %28’ini açıklamıştır. Ayrıca bu çalışma sonucunda öğretmen adaylarının yalnızlık düzeylerinde cinsiyete göre farkın anlamlı olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.
YOK
YOK
YOK
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Proje Numarası | YOK |
Yayımlanma Tarihi | 21 Ekim 2023 |
Gönderilme Tarihi | 24 Mart 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |