Gittikçe dijitalleşen dünyada vatandaşlık anlayışıda dijital bir hale bürünmüş ve dijital vatandaşlık zorunluluk haline gelmiştir. Dijital vatandaşları yetiştirecek onlara rol model olacak öğretmen adaylarının dijital vatandaşlığa yönelik metaforlarını belirle-mek bu anlamda önemlidir. Bu çalışmada öğret-men adaylarının dijital vatandaşlığa yönelik metaforik algılarını belirlemek amaçlanmıştır. Nitel araştırma modellerinden olgu bilim deseninde yürütülen çalışmada veriler tek bir sorudan oluşan soru formu ile toplanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu ölçüt örnekleme tekniğine göre belirlenen 110 öğretmen adayı oluşturmuştur. Verilerin analizinde içerik analizi tekniği kulla-nılmıştır. Araştırmanın güvenirliğini sağlamak için analizler iki kodlayıcı tarafın-dan yapılmıştır. Elde edilen kategoriler ve metaforlara ait kodlayıcılar arasındaki görüş uyum oranı % 92,7 olarak belirlenmiştir. Araştırmanın sonuçlarına göre, öğretmen adayları dijital vatandaşlıkla ilgili olarak 6 kategoride toplam 43 farklı metafor üret-mişlerdir. Bu kategoriler, hayati/değerli olarak dijital vatandaşlık, yol gösterici olarak dijital vatandaşlık, yaşam alanı olarak dijital vatandaşlık, gündelik yaşam olarak diji-tal vatandaşlık, meslek olarak dijital vatandaşlık ve eşya olarak dijital vatandaşlık şeklinde belirlenmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 21 Ekim 2023 |
Gönderilme Tarihi | 6 Mayıs 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |