Research Article
BibTex RIS Cite

The Role of Graphic Design in Architectural Communication: A Visual Communication and Design Evaluation of Architecture Students' Projects

Year 2025, Volume: 9 Issue: 2, 961 - 990
https://doi.org/10.30561/sinopusd.1625177

Abstract

In order for architecture students to achieve success in their designs, they must possess not only architectural and structural knowledge but also proficiency in architectural communi-cation. This necessitates the inclusion of graphic design and visual communication in their skill set. Within this context, the study aims to evaluate the architectural and visual com-munication competencies of architecture students by analyzing their designs, which integ-rate the knowledge they have acquired in visual communication and graphic representa-tion with their technical skills. A case study was conducted on the 5 students, 3 female and 2 male, who participated in the "New Perspectives in Drawing" course, which obtained Ethical Committee Approval, offered during the 2022-2023 Fall Semester in the Depart-ment of Architecture, Faculty of Architecture and Design at Eskişehir Technical University. Ethics approval for the study was obtained from the Ethics Committee of the Social and Human Sciences Scientific Research and Publication Ethics Board of Eskişehir Technical University, with the decision number E-69187333-604.99-2200018062, dated November 9, 2022. The study was planned to include 14 weeks of observation, along with two semi-structured interviews, one focus group study, and product analysis. The data obtained from the observations, interviews, and product analyses were analyzed using thematic analysis via the Nvivo12 software. According to the findings, participants initially de-monstrated insufficient skills in architectural and visual communication, and confusion between the concepts of graphic design and architectural design was identified. However, after receiving training in graphic design, visual communication, and visual perception, the students showed significant improvement in both architectural and visual communication. Additionally, they were found to have developed skills such as critical thinking, visual per-ceptual inquiry, and interdisciplinary connections. In conclusion, the integration of visual communication and graphic design into architecture education was found to contribute to the strength of students' architectural designs, both aesthetically and functionally.

References

  • Andarood, H. G. (2014). İç mimarlık alanında görsel iletişim temelli grafik tasarım çözümlemeleri [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Çepni, T. S. (2004). Sanal mimari stüdyolarında iletişim ve işbirliği için bir ortam önerisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. İstanbul Teknik Üniversitesi.
  • Glesne, C. (2015). Nitel araştırmaya giriş. (Çev. A. Ersoy ve P. Yalçınoğlu). Anı.
  • Günal, B., ve Esin, N. (2010). İnsan-mekân iletişim modeli bağlamında konutta psiko-sosyal kalitenin irdelenmesi. İTÜDERGİSİ/a, 6(1), ss. 19-30.
  • Kalpaklı, Ü. (1990). Mimarlık-göstergebilim ilişkileri/mimarlıkta iletişim yolları üze-rine bir inceleme [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. İstanbul Teknik Üniversitesi.
  • Karasar, N. (2016). Bilimsel araştırma yöntemi: kavramlar, ilkeler, teknikler. Nobel.
  • Kıyıcı, B. (2017). Mimarlıkta iletişim bağlamında mimari çizim: mekan üretimindeki etkileri. mimari tasarım süreç ve etkileşimleri. Erişim tarihi: 01.02.2023. https://mimaritasarimsurecveetkilesimleri.wordpress.com/2016/12/16/mimarlikta-iletisim-baglaminda-mimari-cizim-mekan-uretimindeki-etkiler/
  • Şengel, Ş. (2019). Mimaride tipografik unsurlar ve kent estetiğine etkisi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Ahmet Yakupoğlu Anısına Şehir, Sanat ve Tasarım Özel Sayısı, 119-134.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11. Baskı: 1999-2018), Seçkin.

Grafik Tasarımın Mimari İletişimdeki Rolü: Mimarlık Öğrenci Projelerinin Görsel İletişim Ve Tasarım Açısından Değerlendirilmesi

Year 2025, Volume: 9 Issue: 2, 961 - 990
https://doi.org/10.30561/sinopusd.1625177

Abstract

Mimar adaylarının tasarımlarında başarıya erişebilmek için mimari ve yapısal bilgilerinin yanı sıra mimari iletişim bilgi ve becerisine de sahip olması; bu anlamda donanımlarına grafik tasarım ve görsel iletişimi de eklemeleri gerekmektedir. Bu bağlamda araştırmada, mimar adaylarının görsel iletişim ve grafik anlatım biçimleriyle ilgili edindikleri bilgileri teknik bilgileriyle ortaya koydukları tasarımlarının betimlenerek, mimari ve görsel iletişim kazanımlarının değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Eskişehir Teknik Üniversitesi Mimarlık ve Tasarım Fakültesi Mimarlık Bölümü’nde yürütülen ve Eskişehir Teknik Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Kurulu’nun 09.11.2022 tarihli E-69187333-604.99-2200018062 sayılı kararı gereğince Etik Kurul Onayı alınmış olan bu araştırmanın çalışma grubu, 2022-2023 Güz Döneminde verilen “Resimde Yeni Perspek-tifler” dersini alan 3 kadın, 2 erkek olmak üzere toplam 5 öğrenciden oluşmaktadır. Araş-tırma, 14 haftalık eğitim sürecinde gözlemin yanı sıra katılımcılarla gerçekleştirilecek iki yarı yapılandırılmış görüşme, bir odak grup çalışması ve ürün analizi yapılacak şekilde planlanmıştır. Araştırmada gerçekleştirilen gözlem, görüşme, ürün analizinde erişilen veriler tematik analiz yöntemi ile Nvivo12 programı aracılığıyla analiz edilmiştir. Elde edilen sonuçlara göre, katılımcıların mimari iletişim ve görsel iletişim konusunda başlangıçta yetersiz oldukları, grafik tasarım ile mimari tasarım kavramları arasında kafa karışıklığı yaşadıkları tespit edilmiştir. Ancak grafik tasarım, görsel iletişim ve görsel algı eğitimleri sonrasında, öğrencilerin hem mimari hem de görsel iletişim açısından daha başarılı olduk-ları gözlemlenmiştir. Bu süreçte eleştirel düşünme, görsel algısal sorgulama ve disiplinler arası bağ kurma gibi beceriler kazandıkları belirlenmiştir. Sonuç olarak, mimarlık eğitimin-de görsel iletişim ve grafik tasarımın öğrencilere kazandırılmasının, mimari tasarımlarının hem estetik hem de işlevsel açıdan daha güçlü olmasına katkı sağladığı görülmüştür.

Ethical Statement

Bu çalışma için Eskişehir Teknik Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Kurulu’nun 09.11.2022 tarihli E-69187333-604.99-2200018062 sayılı kararı gereğince Etik Kurul Onayı alınmıştır.

References

  • Andarood, H. G. (2014). İç mimarlık alanında görsel iletişim temelli grafik tasarım çözümlemeleri [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Çepni, T. S. (2004). Sanal mimari stüdyolarında iletişim ve işbirliği için bir ortam önerisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. İstanbul Teknik Üniversitesi.
  • Glesne, C. (2015). Nitel araştırmaya giriş. (Çev. A. Ersoy ve P. Yalçınoğlu). Anı.
  • Günal, B., ve Esin, N. (2010). İnsan-mekân iletişim modeli bağlamında konutta psiko-sosyal kalitenin irdelenmesi. İTÜDERGİSİ/a, 6(1), ss. 19-30.
  • Kalpaklı, Ü. (1990). Mimarlık-göstergebilim ilişkileri/mimarlıkta iletişim yolları üze-rine bir inceleme [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. İstanbul Teknik Üniversitesi.
  • Karasar, N. (2016). Bilimsel araştırma yöntemi: kavramlar, ilkeler, teknikler. Nobel.
  • Kıyıcı, B. (2017). Mimarlıkta iletişim bağlamında mimari çizim: mekan üretimindeki etkileri. mimari tasarım süreç ve etkileşimleri. Erişim tarihi: 01.02.2023. https://mimaritasarimsurecveetkilesimleri.wordpress.com/2016/12/16/mimarlikta-iletisim-baglaminda-mimari-cizim-mekan-uretimindeki-etkiler/
  • Şengel, Ş. (2019). Mimaride tipografik unsurlar ve kent estetiğine etkisi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Ahmet Yakupoğlu Anısına Şehir, Sanat ve Tasarım Özel Sayısı, 119-134.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11. Baskı: 1999-2018), Seçkin.
There are 9 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Fine Arts, Visual Arts (Other)
Journal Section Research Article
Authors

Ayça Yılmaz 0000-0002-9350-4675

Asuman Kaya 0000-0003-3074-0643

Early Pub Date November 27, 2025
Publication Date November 28, 2025
Submission Date January 22, 2025
Acceptance Date June 26, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 9 Issue: 2

Cite

APA Yılmaz, A., & Kaya, A. (2025). Grafik Tasarımın Mimari İletişimdeki Rolü: Mimarlık Öğrenci Projelerinin Görsel İletişim Ve Tasarım Açısından Değerlendirilmesi. Sinop Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(2), 961-990. https://doi.org/10.30561/sinopusd.1625177