Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Baskıcı Zamanlarda Göç: Transit Filminde Müphemlik ve Hayalet Alegorisi

Yıl 2021, Cilt: 5 Sayı: 1, 2 - 14, 30.06.2021

Öz

Göç meselesi, literatüre bakıldığında en geniş anlamı ile kişilerin ya da grupların bir yerden başka bir yere hareketini tanımlamak için kullanılmaktadır. Ancak göçün boyutları ve şekilleri; toplumsal koşulları, göç sürecinin bizatihi kendisini ve en nihayetinde göçmenin dünyasını göz önüne alarak bakıldığında çeşitlilik göstermektedir. Söz konusu göçler gönüllü ya da zoraki olarak gerçekleşmektedir. Bugünün dünyasında sınırların katılaştığı, göçmenliğin bir öteki dünyaya aitliği simgelediği (ya da Derrida’nın deyimi ile ne o ne bu oluşu) göz önüne alındığında, toplumsal anlamda göçe bakmak ve üzerine düşünmek için yeterli sebeplerin olduğu görülecektir. Sinema, göç gibi toplumsal meselelerden kimlik gibi bireysel sorunlara kadar yelpazesi geniş ve her an söz söylemeye hazır bir mecra olarak sosyal bilimsel araştırmalarda kullanılmaktadır. Bu çalışmada da Transit filmi, zoraki göç bağlamında ele alınmış ve göçmenin göç sürecinde yaşadıkları aynı film özelinde değerlendirilmiştir. Bunu yaparken Derrida’nın hayalet alegorisine ve Bauman sosyolojisindeki müphemlik mefhumuna başvurulmuştur. Hülasa bu çalışmanın amacı, zoraki göç meselesine Transit filmi çerçevesinde bakmak, göçmenlerin karşılaştıkları durumları söz konusu kavramlar aracılığı ile incelemektir.

Kaynakça

  • Bardan, A. (2020). Europe, Spectrality and ‘Post-Mortem Cinema’: The Haunting of History in Christian Petzold's Transit (2018) and Aki Kaurismäki's Le Havre (2011). Northern Lights: Film & Media Studies Yearbook, 18(1), 115-129.
  • Başer, D. (2011). Zygmunt Bauman’da Müphemlik ve Toplumsal Yaşam. Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi. Afyon: Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Bauman, Z. (2003). Modernlik ve Müphemlik. (Çev: İ. Türkmen). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Castles, S. (2003). Towards A Sociology of Forced Migration and Social Transformation. Sociology, 37(1), 13-34.
  • Castles, S., H. Crawley & S. Loughna (2003). States of Conflict: Causes and Patterns of Forced Migration to the EU and Policy Responses, Londra: Institute of Public Policy Research.
  • Castles, S. Ve Miller, M. J. (2008). Göçler Çağı: Modern Dünyada Uluslararası Göç Hareketleri. (Çev: B. U. Bal ve İ. Akbulut). İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Cronk, J. (2018). Interview: Christian Petzold, 21 Mart 2020 tarihinde https://www.filmcomment.com/blog/berlin-interview-christian-petzold/ adresinden alındı.
  • Demirağ, H., ve Kakışım, C. (2018). Almanya’daki Türklerin Göç ve Entegrasyon Süreci: Birinci ve Üçüncü Kuşak Karşılaştırması. Sosyal Siyaset Konferansları Dergisi, (75), 123-152.
  • Kahraman, F. (2016). Zygmunt Bauman’da toplum ve toplumsal düzen kavramsallaştırması. Karabük üniversitesi sosyal bilimler enstitüsü dergisi, 6(2), 395- 404.
  • Petersen, W. (1958). A General Typology of Migration. American Sociological Review, 23(3), 256-266.
  • Portes, A., & Zhou, M. (1993). The New Second Generation: Segmented Assimilation and Its Variants. The Annals of The American Academy Of Political And Social Science, 530(1), 74-96.
  • Said, E. (2018). Entelektüel. (Çev: T. Birkan). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Saybaşılı, N. (2011). Sınırlar ve Hayaletler: Görsel Kültürde Göç Hareketleri. (Çev: B. Doğan.) İstanbul: Metis Yayınları.
  • UNHCR (2019). Global Trends Forced Displacement in 2018, 01 Mayıs 2020 tarihinde https://www.unhcr.org/globaltrends2018/ adresinden alındı. Yeğenoğlu, M. (2016). Avrupa'da İslâm, Göçmenlik ve Konukseverlik. (Çev: P.B. Yalım) İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Ambiguous kavramı için bakınız; https://www.dictionary.com/browse/ambiguous?s=t. [Erişim Tarihi 02.05.2020].
  • Hayalet kavramı için bakınız; https://sozluk.gov.tr [Erişim Tarihi 18.03.2020].
  • Ghost kavramı için bakınız; https://www.oxfordlearnersdictionaries.com [Erişim Tarihi 18.03.2020].
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyoloji
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Fırat Gündüz

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Gündüz, F. (2021). Baskıcı Zamanlarda Göç: Transit Filminde Müphemlik ve Hayalet Alegorisi. Sosyoloji Notları, 5(1), 2-14.
AMA Gündüz F. Baskıcı Zamanlarda Göç: Transit Filminde Müphemlik ve Hayalet Alegorisi. sosnot. Haziran 2021;5(1):2-14.
Chicago Gündüz, Fırat. “Baskıcı Zamanlarda Göç: Transit Filminde Müphemlik Ve Hayalet Alegorisi”. Sosyoloji Notları 5, sy. 1 (Haziran 2021): 2-14.
EndNote Gündüz F (01 Haziran 2021) Baskıcı Zamanlarda Göç: Transit Filminde Müphemlik ve Hayalet Alegorisi. Sosyoloji Notları 5 1 2–14.
IEEE F. Gündüz, “Baskıcı Zamanlarda Göç: Transit Filminde Müphemlik ve Hayalet Alegorisi”, sosnot, c. 5, sy. 1, ss. 2–14, 2021.
ISNAD Gündüz, Fırat. “Baskıcı Zamanlarda Göç: Transit Filminde Müphemlik Ve Hayalet Alegorisi”. Sosyoloji Notları 5/1 (Haziran 2021), 2-14.
JAMA Gündüz F. Baskıcı Zamanlarda Göç: Transit Filminde Müphemlik ve Hayalet Alegorisi. sosnot. 2021;5:2–14.
MLA Gündüz, Fırat. “Baskıcı Zamanlarda Göç: Transit Filminde Müphemlik Ve Hayalet Alegorisi”. Sosyoloji Notları, c. 5, sy. 1, 2021, ss. 2-14.
Vancouver Gündüz F. Baskıcı Zamanlarda Göç: Transit Filminde Müphemlik ve Hayalet Alegorisi. sosnot. 2021;5(1):2-14.