Research Article
BibTex RIS Cite

A Comparative Study on Imagology: Yonca Kız and Fadiş

Year 2024, Volume: 9 Issue: 3, 1256 - 1270, 31.12.2024
https://doi.org/10.29110/soylemdergi.1558935

Abstract

In this study, the novel Yonca Kız written by Kemal Bilbaşar and the novel Fadiş written by Gülten Dayıoğlu were compared imagologically using the document analysis method. In both novels, written for children and published in 1971, the main characters are little girls living in their small towns. Although there are differences between the two novels, there are also many similarities. These girls have to move to the big city and live there for the first time. While their mother works as a maid in the house of the rich, they are also patient with the negative behaviour of the children in the house. The prominent images in both novels are similar. Metropolises, the rich women they work for in the metropolises, the children of these rich women and the fathers of Fadiş and Yonca Kız are negative images. Fadiş, Yonca Kız and their mothers are presented as positive images in the novels.

References

  • Aksan, Doğan (1993). Şiir Dili ve Türk Şiir Dili. İstanbul: BE-TA Basım Yayım.
  • Atalay, İrfan (2019). Karşılaştırmalı Edebiyat. İstanbul: Hiperlink.
  • Ayhan, Sinem Nur ve Ali Fuat Arıcı (2022). “Türk Çocuk Edebiyatı Eserlerinde Öğütlerin İncelenmesi: Kuşaklar Arası Bir Bakış”, Türkiye Eğitim Dergisi, 7(1), 229-248.
  • Bilbaşar, Kemal (2006). Yonca Kız. İstanbul: Can Çocuk.
  • Burçoğlu, Nedret Kuran (2005). “Disiplinlerarası Bir Bilimdalı Olarak İmgebilim”, Edebiyat ve Eleştiri, (81), 105-107.
  • Çubukçu, İsmail (2023). Türk Çocuk Edebiyatındaki Öyküleyici Metinler İle Türkçe Ders Kitaplarındaki Öyküleyici Metinlerin Söz Sanatları Bakımından İncelenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi.
  • Dayıoğlu, Gülten (2016). Fadiş. İstanbul: Altın Kitaplar.
  • Dilidüzgün, Şükran (2013). “Gülten Dayıoğlu’nun ‘Fadiş ve Yeşil Kiraz’ Romanlarında Yardımcı ve Engelleyici Eyleyenler”, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(28), 55-71.
  • Engin, Ertan (2012). “İmagoloji”, Selçuk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, (27), 57-66.
  • Genç, Hanife Nalan ve Kadir Yalınkılıç (2011). “‘Fadiş’ ve ‘Küçük Prens’ Adlı Eserlerin Tasarım ve İçerik Özelliklerinin Eserlerin Eğitsel Yönüne Etkileri”, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (9), 99-114.
  • Kadıoğlu, Evrim (2007). Kindererziehung bei Christine Nöstlinger und Gülten Dayıoğlu (Am Beispiel der Werke "Konrad oder das Kind aus der Konservenbüchse" und "Fadiş"). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Samsun: Ondokuz Mayıs Üniversitesi.
  • Konuk, Mehtap (2019). İdeoloji Kavramı Açısından Türk Çocuk Roman Örnekleri Üzerine Bir İnceleme. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Balıkesir: Balıkesir Üniversitesi.
  • Kurğa Örmek, Filiz (2018). Kemal Bilbaşar’ın Romanlarındaki Kalıplaşmış İfadeler Üzerine Bir İnceleme. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: İstanbul Arel Üniversitesi.
  • Küçük, Salim (2007). “Çocuk Edebiyatında Kültürel Değerler Açısından Şeker Portakalı ve Fadiş Üzerine Bir Değerlendirme”, II. Ulusal Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Sempozyumu (Gelişmeler, Sorunlar ve Çözüm Önerileri), Ankara Üniversitesi, 297-306.

İmgebilimsel Bir Karşılaştırma Çalışması: Yonca Kız ve Fadiş

Year 2024, Volume: 9 Issue: 3, 1256 - 1270, 31.12.2024
https://doi.org/10.29110/soylemdergi.1558935

Abstract

Bu çalışmada Kemal Bilbaşar'ın yazdığı Yonca Kız romanı ile Gülten Dayıoğlu'nun kaleme aldığı Fadiş romanları doküman incelemesi yöntemiyle, imgebilimsel olarak karşılaştırılmıştır. Çocuklar için yazılan ve 1971 yılında yayınlanan iki romanda da kasabalarında yaşayan küçük kız çocukları ana karakterler olarak karşımıza çıkar. İki roman farklılıklar barındırsa da çok fazla benzer yönlere sahiptir. Bu kızlar ilk kez büyükşehre taşınmak ve orada yaşamak durumunda kalırlar. Anneleri zenginlerin evinde hizmetçilik yaparken, aynı zamanda evin çocukları tarafından kendilerine yapılan olumsuzluklara karşı da sabırlı davranırlar. İki romanda da öne çıkan imgeler benzerdir. Büyükşehirler, büyükşehirlerde yanlarında çalıştıkları zengin kadınlar, bu kadınların çocukları, Fadiş ve Yonca Kız'ın babaları olumsuz olarak sunulan imgelerdir. Fadiş, Yonca Kız ve onların anneleri romanlardaki olumlu imgeler olarak okuyuculara tasvir edilmektedir.

References

  • Aksan, Doğan (1993). Şiir Dili ve Türk Şiir Dili. İstanbul: BE-TA Basım Yayım.
  • Atalay, İrfan (2019). Karşılaştırmalı Edebiyat. İstanbul: Hiperlink.
  • Ayhan, Sinem Nur ve Ali Fuat Arıcı (2022). “Türk Çocuk Edebiyatı Eserlerinde Öğütlerin İncelenmesi: Kuşaklar Arası Bir Bakış”, Türkiye Eğitim Dergisi, 7(1), 229-248.
  • Bilbaşar, Kemal (2006). Yonca Kız. İstanbul: Can Çocuk.
  • Burçoğlu, Nedret Kuran (2005). “Disiplinlerarası Bir Bilimdalı Olarak İmgebilim”, Edebiyat ve Eleştiri, (81), 105-107.
  • Çubukçu, İsmail (2023). Türk Çocuk Edebiyatındaki Öyküleyici Metinler İle Türkçe Ders Kitaplarındaki Öyküleyici Metinlerin Söz Sanatları Bakımından İncelenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi.
  • Dayıoğlu, Gülten (2016). Fadiş. İstanbul: Altın Kitaplar.
  • Dilidüzgün, Şükran (2013). “Gülten Dayıoğlu’nun ‘Fadiş ve Yeşil Kiraz’ Romanlarında Yardımcı ve Engelleyici Eyleyenler”, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(28), 55-71.
  • Engin, Ertan (2012). “İmagoloji”, Selçuk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, (27), 57-66.
  • Genç, Hanife Nalan ve Kadir Yalınkılıç (2011). “‘Fadiş’ ve ‘Küçük Prens’ Adlı Eserlerin Tasarım ve İçerik Özelliklerinin Eserlerin Eğitsel Yönüne Etkileri”, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (9), 99-114.
  • Kadıoğlu, Evrim (2007). Kindererziehung bei Christine Nöstlinger und Gülten Dayıoğlu (Am Beispiel der Werke "Konrad oder das Kind aus der Konservenbüchse" und "Fadiş"). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Samsun: Ondokuz Mayıs Üniversitesi.
  • Konuk, Mehtap (2019). İdeoloji Kavramı Açısından Türk Çocuk Roman Örnekleri Üzerine Bir İnceleme. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Balıkesir: Balıkesir Üniversitesi.
  • Kurğa Örmek, Filiz (2018). Kemal Bilbaşar’ın Romanlarındaki Kalıplaşmış İfadeler Üzerine Bir İnceleme. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: İstanbul Arel Üniversitesi.
  • Küçük, Salim (2007). “Çocuk Edebiyatında Kültürel Değerler Açısından Şeker Portakalı ve Fadiş Üzerine Bir Değerlendirme”, II. Ulusal Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Sempozyumu (Gelişmeler, Sorunlar ve Çözüm Önerileri), Ankara Üniversitesi, 297-306.
There are 14 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Modern Turkish Literature in Turkiye Field
Journal Section EDEBİYAT / ARAŞTIRMA MAKALELERİ
Authors

Faruk Dündar 0000-0003-2524-4776

Publication Date December 31, 2024
Submission Date September 30, 2024
Acceptance Date November 28, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 9 Issue: 3

Cite

APA Dündar, F. (2024). İmgebilimsel Bir Karşılaştırma Çalışması: Yonca Kız ve Fadiş. Söylem Filoloji Dergisi, 9(3), 1256-1270. https://doi.org/10.29110/soylemdergi.1558935