The aim of the study was to determine the perspectives of gifted
and talented students in Science and Art Center (BİLSEM), their parents,
teachers and administrators about STEM approach. The research is mixed method
research and carried out by applying the convergent parallel design. The study
group consisted of 283 people consisting of 184 students, 79 parents, 26
teachers and administrators of a BİLSEM in a provincial center. As for the measuremet
tools; STEM Attitude Scale adapted to Turkish by Yıldırım and Selvi (2015) was
used to determine the attitudes of students in BİLSEM. And the questionnaire
developed by the researchers was used to get the opinions of
teachers-administrators and parents. In the analysis of quantitative data, Mann
Whitney-U Test and Kruskal Wallis-H Test were performed using SPSS-22 package
program. The open-ended questions in the questionnaires were analyzed by
descriptive analysis. It was found that there were statistically significant
differences among students in BİLSEM according to the gender, grade level and
the program in which BILSEM continued. Although a significant number of teachers
in BİLSEM were aware of STEM education, they did not receive any training on
this subject. However, educators and parents expressed positive opinions about
the importance of STEM education. It can be ensured that the goals related to
the fields of STEM are included in the curriculum developed for BİLSEMs.
Çalışmanın amacı, FeTeMM yaklaşımının, BİLSEM'lerdeki özel
yetenekli öğrenci, öğretmen, idareci ve veli bakış açısıyla ortaya konmasıdır.
Araştırmada, karma-yöntem araştırma desenlerinden yakınsayan paralel desen
kullanılmıştır. Çalışma grubu, bir il merkezindeki BİLSEM’in 184 öğrencisi, 79
velisi, 26 öğretmeni ve idarecisinden oluşan 283 kişilik gruptur. Ölçme aracı
olarak BİLSEM öğrencilerinin tutumlarını belirlerken Yıldırım ve Selvi(2015)
tarafından Türkçeye uyarlanan FeTeMM Tutum Ölçeği, öğretmen-idareci ve velilerin
görüşlerini almak için araştırmacılar tarafından geliştirilen anket kullanılmıştır.
Nicel verilerin analizinde SPSS-22 paket programı kullanılarak, Mann Whitney-U
Testi ve Kruskal Wallis-H Testi yapılmıştır. Anketlerdeki açık uçlu sorular,
betimsel analiz yöntemiyle incelenmiştir. BİLSEM öğrencilerinin FeTeMM
alanlarında cinsiyet, sınıf düzeyi ve BİLSEM'de devam ettikleri programa göre istatistiksel
olarak anlamlı farkların olduğu belirlenmiştir. BİLSEM eğitimcilerinin önemli
bir kısmı FeTeMM eğitiminden haberdar olmalarına karşın, bu konuda bir eğitim
almamışlardır. Ancak FeTeMM eğitimin önemine ilişkin olarak eğitimciler ve
veliler olumlu yönde fikir belirtmişlerdir. BİLSEM’ler için geliştirilen
öğretim programlarına, FeTeMM alanlarına ilişkin kazanımların yerleştirilmesi
sağlanabilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Submission Date | October 23, 2019 |
Acceptance Date | December 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 2 Issue: 2 |
The content in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License