Purpose: The two main features of problematic internet use (PIU) are loss of control over internet use and negative consequences in psychological, social, academic, or professional fields. Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) is one of the most common psychiatric disorders accompanying PIU. When considering that both PIU and ADHD symptoms may affect the academic performance and daily functioning, medical students who are at a critical stage in their education and careers may be particularly vulnerable to the negative effects of these conditions. This study aimed to examine the relationship between ADHD and PIU symptoms in medical school students.
Method: In this cross-sectional study, the data of 135 medical school students with a mean age of 21.5 (SD=1.1) were analyzed. Students filled out the information form, the Problematic Internet Use Scale (PIUS), and the Adult Attention Deficit Hyperactivity Disorder Self-Report Scale (ASRS).
Results: Findings showed that attention deficit was associated with all three subscales of PIUS and hyperactivity/impulsivity was related to negative consequences and excessive internet use. There is no significant difference between genders in terms of time spent on the internet, and mean scores of PIUS and ASRS; however, it is observed that the majority of males (44.0%) frequently watch films/videos on the internet, while the majority of females (64.7%) spend time on social media and chat websites frequently [x2(1) =, p = 0.004]. In the regression analysis, it was found that the severity of attention deficit predicted PIUS independently (p < 0.001).
Conclusion: It is seen that PIU and ADHD symptoms are positively related to medical school students. In line with our findings, it is thought that it would be beneficial to screen these symptoms together when planning preventive mental health services.
internet addiction disorder medical student attention deficit hyperactivity disorder
KA22/408
Amaç: Problemli internet kullanımının (PİK) iki ana özelliği internet kullanımı üzerinde kontrol kaybı ve psikolojik, sosyal, akademik veya mesleki alanlarda yarattığı olumsuz sonuçlardır. Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu (DEHB) PİK’e en sık eşlik eden ruhsal bozukluklardan biridir. Hem PİK hem de DEHB semptomlarının akademik performansı ve günlük işleyişi etkileyebileceği göz önüne alındığında, eğitimlerinde ve kariyerlerinde kritik bir aşamada olan tıp fakültesi öğrencileri, bu koşulların olumsuz etkilerine karşı özellikle savunmasız olabilir. Bu doğrultuda çalışmada tıp fakültesi öğrencilerinde DEHB ve PİK belirtileri arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır.
Yöntem: Bu kesitsel araştırmada yaş ortalaması 21,5 (SS=1,1) olan 135 tıp fakültesi öğrencisinin verisi analiz edilmiştir. Öğrenciler bilgi formu, Problemli İnternet Kullanımı Ölçeği (PİKÖ) ile Yetişkin Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu Kendi Bildirim Ölçeğini (Adult Attention Deficit Hyperactivity Disorder Self-Report Scale, ASRS) doldurmuştur.
Bulgular: Bulgular, dikkat eksikliğinin PİKÖ’nün her üç alt ölçeği ile; hiperaktivite / dürtüselliğin ise internetin olumsuz sonuçları ve aşırı kullanımı ile ilişkili olduğunu göstermiştir. İnternette geçirilen süre, PİKÖ ve ASRS ortalama puanları açısından cinsiyetler arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmamıştır. Bununla birlikte erkeklerin çoğunun (%44,0) internette sıklıkla film/video izlediği, kızların çoğunun (%64,7) ise sıklıkla sosyal medya ve sohbet sitelerinde vakit geçirdiği görülmüştür [x2(1) =, p = 0,004]. Regresyon analizinde ise dikkat eksikliği şiddetinin PİKÖ’yü bağımsız olarak yordadığı saptanmıştır (p < 0,001).
Sonuç: Tıp Fakültesi öğrencilerinde PİK ve DEHB belirtilerinin pozitif yönde ilişkili olduğu görülmektedir. Bulgularımız doğrultusunda koruyucu ruh sağlığı hizmetleri planlanırken bu belirtilerin birlikte taranmasının faydalı olacağı düşünülmektedir.
internet bağımlılığı bozukluğu tıp öğrencisi dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu
Çalışmayı maddi olarak destekleyen kişi/kuruluş bulunmamaktadır.
KA22/408
Çalışmaya katılan tüm gönüllülere teşekkür ederiz.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Halk Sağlığı (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Proje Numarası | KA22/408 |
Yayımlanma Tarihi | 13 Eylül 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |