Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Pandemi Sürecinde E-Sağlık Okur Yazarlık Düzeyleri ve Sağlık Bilgisi Arama Davranışları

Yıl 2021, , 245 - 251, 07.09.2021
https://doi.org/10.17942/sted.730259

Öz

Amaç: Çalışmanın amacı Ondokuz Mayıs Üniversitesi Tıp Fakültesi öğrencilerinin pandemi sürecinde elektronik sağlık okuryazarlık düzeylerini ve sağlık bilgisi arama davranışlarını belirlemektir.
Yöntem: Araştırmada öğrencilerin sosyodemografik özelliklerini ve pandemi sürecindeki kanıta dayalı bilgiyi edinme arayışlarına yönelik bilgiyi elde etmeye yönelik bir anket ve elektronik sağlık okuryazarlığını ölçmeye yönelik ölçeğin (e-HEALS) Türkçe versiyonu kullanılmıştır. Veri istatistiğinde tanımlayıcı ve kikare analizleri yapılmıştır.
Bulgular: İngilizce ve Türkçe tıp programında öğrenim görmekte olan 1374 öğrenci çalışmaya katılmıştır. Öğrencilerin %65,2 ‘si sağlıkları hakkında karar verirken internetin yararlı, %86,7’si internette sağlık kaynaklarına erişebilmenin önemli olduğunu düşünmektedir. Öğrencilerin %66,5’i günde bir saat ve daha fazla pandemi ile ilgili yayınları takip etmektedir. Bu süreçte en sık (%50,8) sosyal medyayı takip amacı ile kullansalar da öğrencilerin %60,7’i sosyal medyaya güvenip güvenmeme konusunda emin olamadığını ifade etmektedir. Öğrencilerin e-sağlık okur yazarlık ortalaması 31,04  4,24 olarak tespit edilmiş, klinik sınıftaki öğrencilerin preklinik sınıftakilere kıyasla e- sağlık okuryazarlığı puanlarının daha yüksek olduğu (p<0.001) gözlenmiştir.
Sonuç: Tıp öğrencilerinin e-sağlık okuryazarlığı düzeyleri kabul edilebilir düzeyde olup yıllar içerisinde artış göstermekte ve en yüksek ortalamanın altıncı sınıfta olduğu bulunmuştur.

Kaynakça

  • 1. Gencer Zekiye Tamer. Norman ve Skınner’ın E-Sağlık Okuryazarlığı Ölçeğinin Kültürel Uyarlaması İçin Geçerlilik ve Güvenirlilik Çalışması. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 2017/I 131-145
  • 2. Monkman, H ve Kushniruk, A. W. (2015). eHealth literacy issues, constructs, models, and methods for health information technology design and evaluation. Knowledge Management & E-Learning, 7(4), 541–549.
  • 3. Norman, C. D., & Skinner, H. A. (2006b). eHealth Literacy: Essential Skills for Consumer Health in a Networked World. Journal of Medical Internet Research, 8(2).
  • 4. Chesser, A., Burke, A., Reyes, J ve Rohrberg, T. (2016). Navigating the digital divide: A systematic review of eHealth literacy in underserved populations in the United States, Informatics for Health and Social Care, 41:1, 1-19.
  • 5. Üstün Gözde, Söylemez SL, Uçar N Sancar M, Betül O. Assessment of The Pharmacy Students’ E-Health Literacy and Mobile Health Application utilization. J Res Pharm. 2020; 24(1): 23-29.
  • 6. Shiferaw KB, Mehari ET, Eshete T. E-Health literacy and internet use among undergraduate nursing students in a resource limited country: A cross-sectional study. Informatics in Medicine Unlocked 18 (2020) 100273
  • 7. Islam M, Touray M, Yang H, Poly TN, Phung-Anh Nguyen P, Yu-Chuan (Jack) Li Y, Abdul SS. E-Health Literacy and Health Information Seeking Behavior Among University Students in Bangladesh . MEDINFO 2017: Precision Healthcare through Informatics. 122-125.
  • 8. Park JY, Min J. Exploring Canadian pharmacy students’ e-health literacy: a mixed method study. Pharmacy Practice 2020 Jan- Mar;18(1):1747.
  • 9. Dashti S, Peyman N, Tajfard M, Esmaeeli H. E-Health literacy of medical and health sciences university students in Mashhad, Iran in 2016: a pilot study. Electronic Physician, 2017, 9(3,):3966-3973.
  • 10. Şengül H, Çınar F, Çapar H, Bulut A, Çakmak C. Sağlık Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin E-Sağlık Okuryazarlığı Düzeylerı̇ ve İnternet Kullanımına Yönelik Tutumları: Bir Vakıf Üniversitesi Örneği: Journal of Social and Humanities Sciences Research. 2017; 4(5): 1277-1287.
  • 11. Norman CD, Skinner HA. eHEALS: The eHealth Literacy Scale. J Med Internet Res 2006;8(4):e27
  • 12. Stellefson M, Hanik B, Chaney JD, Tennant B. Analysis of ehealth search perspectives among female college students in the health professions using Q methodology. J Med Internet Res. 2012; 14(2): e60.
  • 13. Ivanitskaya L, Boyle IO, Casey AM. Health information literacy and competencies of information age students: results from the interactive online Research Readiness Self-Assessment (RRSA). J Med Internet Res. 2006; 8(2): e6.
  • 14. Hanik B, Stellefson M. E-Health Literacy Competencies among Undergraduate Health Education Students: A Preliminary Study. Int Electron J Health Educ. 2011; 14: 46-58.
  • 15. Hughes M, Civilcharran S, Maharaj MS. Uncovering Web search tactics in South African higher education. S Afr J Inf Manag. 2015; 17(1): 1-8.
  • 16. Göçer Ş, Balcı G, Öcal NÜ. Üniversite öğrencilerinde E-Sağlık Okuryazarlığının değerlendirilmesi: Yozgat Bozok Üniversitesi Örneği. 3.International 21.National Public Health Congress, 3.International 21.National Public Health Congress. 2019
  • 17. Adellund HK, Overgaard D, Engel VL and Kayser L. Health literacy, digital literacy and eHealth literacy in Danish nursing students at entry and graduate level: a cross sectional study. BMC Nursing (2020) 19:22.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Orjinal Araştırma
Yazarlar

Özlem Mıdık 0000-0002-0151-7461

Servet Aker

Yayımlanma Tarihi 7 Eylül 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

Vancouver Mıdık Ö, Aker S. Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Pandemi Sürecinde E-Sağlık Okur Yazarlık Düzeyleri ve Sağlık Bilgisi Arama Davranışları. STED. 2021;30(4):245-51.