Metaphors are powerful
mental constructs that shape human thinking and behavior. In this respect, it
is possible to know someone’s belief and thought through his or her use of
metaphor for any phenomena. In addition three is scientific pieces of evidences
that math teachers are seen as an intelligent person in the eye of their
students. In this study, mental images
and perceptions of these inteligent people, math teachers (n= 115), about
gifted students have been investigated by using metaphors. All metaphors are
gathered around 10 themes and these themes are as follows: “a sensitive
education”, “different”, “bright student”, “high intellectual capacity”,
“precious”, “developing”, “enigma”, “beneficial”, “rare” and “can be a cthe
urse”. As a result of this study, it can be said the majority of participants
are aware of gifted students and their educational needs. On the contrary, a
minority of the participants mixed gifted ones with high-achiever but not
gifted “bright students”.
Metaforlar ile bir
zihinsel şema başka bir zihinsel şema altında açıklanmasına olanak sağlayan
güçlü zihinsel yapılardır. Metaforlar yardımı ile bir kişinin herhangi bir konu
hakkındaki görüş ve düşünceleri anlaşılabilir. Bu çalışmada, matematik
öğretmenlerinin meslek hayatları boyunca (n= 115), üstün zekâlılar hakkında
edindikleri tecrübeler, üstün zekalılar denilince zihinlerinde beliren imgeler
ve üstün zekâlılar hakkındaki görüşleri metaforlar yardımı ile incelenmiştir.
Oluşturulan bu metaforlar 10 tema altında toplanmıştır ve bu temalar: Hassas
Bir Eğitim”, “Farklı”, “Parlak Öğrenci” , “Yüksek Zihinsel Kapasite”, “Değerli”, “Anlaşılmayan Birey”, “Faydalı”,
“Gelişen”, “Zararlı Olabilir” ve “Enderlik” şeklindedir. Araştırmanın sonucunda
çalışmaya katılan öğretmenlerin üstün zekâlıların onların eğitsel
ihtiyaçlarının farkında olduğu söylenebilir. Buna karşın çalışma grubu
içerisindeki küçük bir grubun üstün zekâlıları, üstün zekâlı olmayan fakat
başarılı olan “parlak” öğrencilerle karşılaştırdıkları söylenebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 29, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 8 Issue: 4 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
COPE: https://publicationethics.org/about/our-organisation
WAME: https://www.wame.org/conflict-of-interest-in-peer-reviewed-medical-journals
ICMJE: https://www.icmje.org/about-icmje/
BOIA: https://www.budapestopenaccessinitiative.org/