BibTex RIS Cite

BİLGİVERİCİ DANIŞMANLIK PROGRAMININ ÜNİVERSİTEYE GİRİŞSINAVI ve ÜNİVERSİTE EĞİTİMİNE İLİŞKİN YANLIŞ İNANÇLARA ETKİSİ

Year 2008, Issue: 20, 291 - 306, 01.08.2008

Abstract

Bu araştırmada, bilgi verici danışmanlık programının lise son sınıf öğrencilerinin, üniversiteye girişsınavına ve üniversite eğitimine ilişkin yanlışinanç düzeylerine etkisi incelenmiştir. Araştırma, kontrol gruplu öntest ve sontest modele dayalıdeneysel bir çalışmadır. Deney grubunda 10 oturum bilgi verici danışmanlık programıuygulanırken, kontrol grubunda da 10 oturum okulun genel rehberlik planından seçilmişkonular üzerinde tartışmalar yürütülmüştür. Veriler, araştırmacıtarafından geliştirilen üniversiteye girişsınavına ve üniversite eğitimine yönelik yanlışinanç düzeyini ölçen, likert tipi 17 sorudan oluşan “Üniversite Sınavına ve Eğitimine Yönelik Yanlış İnanç Ölçeği” ile elde edilmiştir. Uygulanan deneysel işlem sonucunda deney ve kontrol gruplarının ÜSEYYİÖ öntest-sontest ortalama puanlarıarasındaki ortak etkinin anlamlılığınıortaya koymak amacıyla tek faktör üzerinde tekrarlanmışölçümler için tasarlanan iki faktörlü varyans analizi uygulanmıştır. Deney ve kontrol gruplarının ÜSEYYİÖ puanlarıüzerinde yapılan analiz sonucunda grup ölçüm ortak etkisi 0.05 düzeyinde istatistiksel olarak anlamlıbulunmuştur. Bulgular, araştırmada denenen bilgi verici danışmanlık programının lise son sınıf öğrencilerinin üniversiteye girişsınavına ve üniversite eğitimine yönelik yanlışinanç düzeylerini anlamlıolarak azaltmada etkili olduğunu ortaya çıkarmıştır. Bilgi Verici Danışmanlık Programı, Üniversite Sınavı, Üniversite Eğitimi, AkılcıOlmayan İnançlar

References

  • Burnett, Paul C. (1994). Self-talk in Upper Elemantary School Child Its Relatioship With Irrational Beliefs, Self-esteem and depression. Journal of Rational-Emotive and Cognitive-Behavior Therapy, 12, (3) 181-189.
  • Büyüköztürk, Şener. (2001). Deneysel Desenler: Öntest Sontest Kontrol Gruplu Desen ve Veri Analizi. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Crites, J. O. (1969). Vocational Psychology: The Study of Vocational Behavior and Development. New York: Mc Graw-Hill. 320- 325.
  • Çakır, M.Ali (2003). Bir Mesleki Grup Rehberliği Programının Lise Öğrencilerinin Mesleki Kararsızlık Düzeylerine Etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi.Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü
  • Digiuseppe, Raymond A. (1976). A Developmental Study of The Efficacy of Rational-Emotive Education. Dissertation Abstracts International.
  • Ellis, A. (1973). Humanistic Psychotherapy. The Rational Emotive Approach. New york: The Julian Press, Inc.
  • ………(1989) Rational Therapy. R. J. Corsini & D. Wedding. Current Psychotherapies. Illinois: F.E. Peacock Publishers Inc., 197-238.
  • Güney, Z. (1982). Grup Rehberliği Programının Öğrencilerin Meslek Tercihleri İle Meslek Alanlarına Bağlı Değerleri Arasındaki İlişkiye Etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans tezi. Ankara: A. Ü. Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Hamamcı, Z. (2002). “Bilişsel Davranışçı Yaklaşımla Bütünleştirilmiş Psikodramanın Temel İnançlar Üzerine Etkisi”. Yayınlanmamış Doktora Tezi.Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Harris, Sandra Lou R. (1976). Rational-Emotive Education and The Human Develompment Programme: A Comparative Outcome Study. Dissertation Abstract International
  • Helmstetter, Shad; (1997). Bizi Biz Yapan Seçimlerimiz. Çeviren: Betül Çelik. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Hooper, Stephen R. C. C. Layne. (1985). Rational-Emotive Education as a Short- Term Primary Prevention Technique. Techniques, 1(4), 264-269.
  • Kuzgun, Y. (1982). Mesleki Rehberliğin Bireylerin Yetenek ve İlgilerine Uygun Meslekleri Tanımalarına Etkisi. Doçentlik Tezi. Ankara: A.Ü. Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları. No:118.
  • Kuzgun, Y, (2000). Meslek Danışmanlığı. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kuzgun, Y, (2003). Meslek Rehberliği ve Danışmanlığına Giriş. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım
  • Kuzgun, Y. (2003). Meslek Seçiminde Bilinmesi Gerekenler, Ankara: ÖSYM Yayınları
  • Mc Dowell, R.S. (1976) Parent Counselling: The state of the art. Journal of Learning Disabilities. 9(10), 6-11.
  • Miller, Norman Joseph. (1978). Effect of Behavior Rehearsal, Written Homework and Level of Intelligence on The Efficacy of Rational Emotive Education in Elemantary School Children. Dissertation Abstract International, 38 (8), 3898B.
  • Tavşancıl, E.(2002). Tutumların Ölçülmesi ve Spss ile Veri Analizi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • TED (2005). “Türkiye’de Üniversiteye Giriş Sistemi Araştırması Sonuç Raporu”. Ankara: Türk Eğitim Derneği.
  • Türküm, S. (1996) “ Davranışçı Yaklaşıma Dayalı Grupla Psikolojik Danışmanın Bilişsel Çarpıtmalar ve İletişim Becerileri Üzerindeki Etkisi”. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Wilbert, J. R., ve Rupert, P. A. (1986). Dysfunctional attitudes, loneliness, and depression in college students. Cognitive Therapy and Research, 10, 71-77. www.osym.gov.tr
Year 2008, Issue: 20, 291 - 306, 01.08.2008

Abstract

The aim of the study is to research effect informatioanal counselling programme on the level of high school 11th grade students’ concerning irrational beliefs levels of university education and matriculation. This research is an experimental work which has control group pre-test, posttest model. In experimental group the 10 session informatioanal counselling programme that was employed, developed by the researcher.; in the same time in the control group, a placebo experiment was implemented at the same length. Concerning irrational beliefs levels of university education and matriculation of students at test and control group phase were assessed with irrational beliefs of concerning university education and matriculation scale. Mixed repeated measures of analysis of variance ANOVA technique was used in order to make the main effect of difference between test and control groups’ pretesst posttest average scores significant after experimental procedure. There has been a significant main effect difference between average scores at 0.05. Findings made clear that informational counselling programme was influential in order to decrease the students’ wrong beliefs about matriculation and university education

References

  • Burnett, Paul C. (1994). Self-talk in Upper Elemantary School Child Its Relatioship With Irrational Beliefs, Self-esteem and depression. Journal of Rational-Emotive and Cognitive-Behavior Therapy, 12, (3) 181-189.
  • Büyüköztürk, Şener. (2001). Deneysel Desenler: Öntest Sontest Kontrol Gruplu Desen ve Veri Analizi. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Crites, J. O. (1969). Vocational Psychology: The Study of Vocational Behavior and Development. New York: Mc Graw-Hill. 320- 325.
  • Çakır, M.Ali (2003). Bir Mesleki Grup Rehberliği Programının Lise Öğrencilerinin Mesleki Kararsızlık Düzeylerine Etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi.Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü
  • Digiuseppe, Raymond A. (1976). A Developmental Study of The Efficacy of Rational-Emotive Education. Dissertation Abstracts International.
  • Ellis, A. (1973). Humanistic Psychotherapy. The Rational Emotive Approach. New york: The Julian Press, Inc.
  • ………(1989) Rational Therapy. R. J. Corsini & D. Wedding. Current Psychotherapies. Illinois: F.E. Peacock Publishers Inc., 197-238.
  • Güney, Z. (1982). Grup Rehberliği Programının Öğrencilerin Meslek Tercihleri İle Meslek Alanlarına Bağlı Değerleri Arasındaki İlişkiye Etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans tezi. Ankara: A. Ü. Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Hamamcı, Z. (2002). “Bilişsel Davranışçı Yaklaşımla Bütünleştirilmiş Psikodramanın Temel İnançlar Üzerine Etkisi”. Yayınlanmamış Doktora Tezi.Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Harris, Sandra Lou R. (1976). Rational-Emotive Education and The Human Develompment Programme: A Comparative Outcome Study. Dissertation Abstract International
  • Helmstetter, Shad; (1997). Bizi Biz Yapan Seçimlerimiz. Çeviren: Betül Çelik. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Hooper, Stephen R. C. C. Layne. (1985). Rational-Emotive Education as a Short- Term Primary Prevention Technique. Techniques, 1(4), 264-269.
  • Kuzgun, Y. (1982). Mesleki Rehberliğin Bireylerin Yetenek ve İlgilerine Uygun Meslekleri Tanımalarına Etkisi. Doçentlik Tezi. Ankara: A.Ü. Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları. No:118.
  • Kuzgun, Y, (2000). Meslek Danışmanlığı. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kuzgun, Y, (2003). Meslek Rehberliği ve Danışmanlığına Giriş. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım
  • Kuzgun, Y. (2003). Meslek Seçiminde Bilinmesi Gerekenler, Ankara: ÖSYM Yayınları
  • Mc Dowell, R.S. (1976) Parent Counselling: The state of the art. Journal of Learning Disabilities. 9(10), 6-11.
  • Miller, Norman Joseph. (1978). Effect of Behavior Rehearsal, Written Homework and Level of Intelligence on The Efficacy of Rational Emotive Education in Elemantary School Children. Dissertation Abstract International, 38 (8), 3898B.
  • Tavşancıl, E.(2002). Tutumların Ölçülmesi ve Spss ile Veri Analizi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • TED (2005). “Türkiye’de Üniversiteye Giriş Sistemi Araştırması Sonuç Raporu”. Ankara: Türk Eğitim Derneği.
  • Türküm, S. (1996) “ Davranışçı Yaklaşıma Dayalı Grupla Psikolojik Danışmanın Bilişsel Çarpıtmalar ve İletişim Becerileri Üzerindeki Etkisi”. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Wilbert, J. R., ve Rupert, P. A. (1986). Dysfunctional attitudes, loneliness, and depression in college students. Cognitive Therapy and Research, 10, 71-77. www.osym.gov.tr
There are 22 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Hüseyin Doğan This is me

Yıldız Kuzgun This is me

Publication Date August 1, 2008
Published in Issue Year 2008 Issue: 20

Cite

APA Doğan, H., & Kuzgun, Y. (2008). BİLGİVERİCİ DANIŞMANLIK PROGRAMININ ÜNİVERSİTEYE GİRİŞSINAVI ve ÜNİVERSİTE EĞİTİMİNE İLİŞKİN YANLIŞ İNANÇLARA ETKİSİ. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(20), 291-306.

24108 28027 

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License