BibTex RIS Cite

Farklı Statüdeki Futbolcuların Kişilik Tiplerinin İncelenmesi

Year 2009, Issue: 22, 437 - 443, 01.08.2009

Abstract

Bu çalışmanın amacı; farklıstatüdeki futbolcuların kişilik tiplerinin incelemesidir. Araştırma grubunu, Ankara ve Konya şehirlerinde profesyonel, paf ve amatör liglerde oynayan 100 futbolcu, oluşturmaktadır. İlk olarak araştırmanın amacına ilişkin mevcut bilgiler, literatürün taranmasıyla sistematik bir şekilde verilmiştir. Böylece konu hakkında teorik bir çerçeve oluşturulmuştur. İkinci olarak, Eysenck ve Eysenck tarafından 1975 geliştirilen Bayar 1983 tarafından Türkçeye uyarlanan Eysenck Kişilik Envanteri araştırmaya katılan futbolculara uygulanmıştır. Verilerin çözüm ve yorumlamasında; One Way Anova tek yönlü varyans analizi ve gruplar arasıfarkıbelirleyebilmek için de Tukey testi kullanılmıştır. Ancak, varyans analizi için önce Levene Testi uygulanmışve varyans homojenliği test edilmiştir. Levene testinde p

References

  • Bayar, P. (1983). Atletlerin Kişilik Özellikleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü
  • Bayar, P.(2003). Spor Yapan ve Yapmayan Bayanların Kişilik Özellilerinin Karşılaştırılması Spor Bilimleri Dergisi Hacettepe of Sport Sciences 2003,14 (3),133-143
  • Cantez, E. (1994). Türkiyede Kullanılan Bazı Testlerin Uygulamalarından Elde Edilen Sonuçlar, Eysenck Şahsiyet Testi İle Değerlerin Tetkiki Testi, Tecrübî Psikoloji Çalışmaları. İstanbul Üniversitesi Matbaası, 1994, 53–63.
  • Eren, E. (2004). Örgütsel Davranış ve Yönetim Psikolojisi. İstanbul Beta Basım Yayım Dağıtım A, Ş.
  • Feshbach, S., and Weiner, B.(1991). Personality. 3Ed, Maryland: C, Heath and Company.
  • Eysenck. HJ, Eysenck, SB. (1975). Manual of the Eysenck Personality Questionnaire (adult and junior). Hodder & Stoughton, London.
  • Eysenck, N., Nias, K.B. and Cox, D.N. (1982) Sport And Personality. Adv. Behavioral Research Therapy. 4, 1-56
  • Eysenck, H. J, and Wilson, G. (1996). Kişiliğinizi Tanıyın. Remzi Kitapevi, 2. Baskı, İstanbul.
  • Karancı, N. A., Dirik, G., ve Yorulmaz, O. (2007). Eysenck Kişilik Anketi-Gözden Geçirilmiş Kısaltılmış Formu’nun (EKA-GGK) Türkiye’de Geçerlik ve Güvenilirlik Çalışması. Türk Psikiyatri Dergisi. 2007; 18(3)
  • Kaya, İ.(2003). Çocuk, Ergen ve Anne Baba. (Yayına Hazırlayan Gül Şendil),İstanbul, Çantay Yayınları.
  • Koruç, Z. ve Bayar, P. (1992). Hentbolcu, Voleybolcu, Atlet ve Taekwondocuların Kişilik Örüntüleri Üzerine Bir Araştırma. II. Spor Bilimleri Kongresi, Ankara Hacettepe Üniversitesi
  • Koruç, Z. (1994). Bayan Milli Voleybol Takımının Kişilik Örüntüsü. Voleybol ve Bilim Dergisi. 1, 29-34
  • Kuru, E. (2003). Farklı Statüdeki Beden Eğitimi Bölümü Öğrencilerinin Kişilik Özellikleri. Gazi Üniversitesi, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi Cilt:23, Sayı:1 S:175-191
  • Sheng, H.H. (1989). Study On Effects Of Psycological Factors On Voleyball Match Results. First IOC World Congress On Sport Sciences. Collarado USA Olympic Committe.
  • Soysal, A. (2008). Çalışma Yaşamında Kişilik Tipleri: Bir Literatür Taraması. ÇEİS Çimento Endüstrisi İşverenler Sendikası Yayın Organı, Cilt:22, Sayı:1 Ocak 2008, S:4-19
  • Williams, J.M. (1980). Personality Characterictic Of Successful Female Athletes. In W. F. Straub (Ed). Sport Psychology: An Analysis Of Athlete Behavior. Ithaca N.V: Movvement, 353-359
  • Yanbastı, G. (1990). Kişilik Kuramları. İzmir: Ege Üniversitesi Basımevi.
  • Yazıcı, H. (1997). Karadeniz Teknik Üniversitesi Öğrencilerinin Kişilik Özelliklerinin Eysenck’in Kişilik Kuramına Dayalı Olarak Belirlenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi Karadeniz Teknik Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Trabzon
  • Yücel, C. ve Taşçı, K. S. (2008). Öğretmenlerin Kişilik Özellikleri ve Örgütsel Vatandaşlık Davranışı. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. Yıl:2008, Sayı:20, S:685-706

Analysing On Personality Types of Soccer Players in Different Statutes

Year 2009, Issue: 22, 437 - 443, 01.08.2009

Abstract

Personality can described as the integration of the total organized spiritual, bodily and functional properties which can observe in commerce and set a person apart from the others. The knowledge about physiological, mental and spiritual properties of himself, descriminative consistent and structred relation form of individula set with internal and external environment. As such a personality can be seen the total bodily properties, instincts, impulses, afin,ty and acquired expeience. However Butler has described the personality as a mask when we wear at the time of facing up to external world. If it is necessary to speak about the terms using synonymous with personality, the first of all is disposition of habit. Disposition or habit are express emotional balance of individuals. Getting angry quickly, boring, bristling, cheering and being activ or inactive are the dispositional properties or habits may be different for individuals. Personality should not be seen as a kind of behavior in a time section Personality is a whole of past, present and future. According to some theories in psychology, personality development is substantially completed at the end of the period of puberty, but life in the later period of the emergence of growth and change is possible. What remains entirely the same period in adulthood what is not completely change the structure, genetic factors, such as family, education and social and environmental factors, occurs with these factors interact with each other. Relations with other people throughout the person's life, experiences and comments related to this life and the decisions are the factors affecting the formation of personality.Another set of personality factors are the socio-cultural factors.Opening your eyes to the world that individuals from families, the social sector for the nation and to civilization, extending far under the influence of the social environment.Children living in the state to bring the members of the community "to community" is a process. In the process of human society, to live in harmony on the one hand, by embracing the social rules are similar to other individuals, on the other hand, congenital brought it on themselves gizil power gain other individuals and develop qualities that separates people. So each individual within a specific cultural structures lives and is affected during the life of this structure. Ideals and interests of individuals are shaped in the cultural environment. Another important factor in the formation of personality of individuals belonging to the social class status. The individual's own social class, it's educational opportunities, life forms, the ideas and trends, consumption patterns, and various personal characteristics may affect Soysal 2008 . At the present day Sport is a social accordance , psyche and body heatlh, including the items of winning game, a dicipline has suggested by the pedagogues in the direction of formation and development of personality, the course has admires by the crowd of people, the method used by the directors for giving form to energy and constitude balanced and contender apprehension. It is a type of expression of the game motivation giving pleasure and satiety to people mixed up the rules. It is suiatable to investigate the sport in one dimension. Because there is different kind of sport according to its purpose and time. These are healty way of living, game and performance, recreation. Also it is usen for invigorate to commural connection Kuru 2003 . The aim of this study is analyse personality types of soccer players who have different status. Study group includes; 100 soccer player who play in professional, the paf youth team and ameteur league in Ankara and Konya. First of all available informations related to aim of the study were given by consulting the scanned literature. Therefore, a teorical frame which is about the topic was done. Secondly; Eysenck Personality Inventory EPI which is developed by Eysenck and Eysenck 1975 and translated into Turkish by Bayar 1983 applied into soccer players who joined in the study. In the data analysis and its interpretation One Way Anova one way variance analyse , was used and Tukey test was used to determine differancy between groups. However; to variance analyse Levene test was applied and after that variance homogeneity was determined. In the situation Levene test is p0,05]. When we look at the averages among the groups, the highest point avarage goes to amateur league soccer player X=55,0 and at the least avarage belongs to soccer players’ who play in paf league X=43,68 . According to status variable, as when analyzed one way anova comparison test which shows lying sub-dimension terms related to soccer players’ personality types in different league; there is a significant difference in soccer players in different leagues among lying sub-dimension according to their status [ F=1,484; p

References

  • Bayar, P. (1983). Atletlerin Kişilik Özellikleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü
  • Bayar, P.(2003). Spor Yapan ve Yapmayan Bayanların Kişilik Özellilerinin Karşılaştırılması Spor Bilimleri Dergisi Hacettepe of Sport Sciences 2003,14 (3),133-143
  • Cantez, E. (1994). Türkiyede Kullanılan Bazı Testlerin Uygulamalarından Elde Edilen Sonuçlar, Eysenck Şahsiyet Testi İle Değerlerin Tetkiki Testi, Tecrübî Psikoloji Çalışmaları. İstanbul Üniversitesi Matbaası, 1994, 53–63.
  • Eren, E. (2004). Örgütsel Davranış ve Yönetim Psikolojisi. İstanbul Beta Basım Yayım Dağıtım A, Ş.
  • Feshbach, S., and Weiner, B.(1991). Personality. 3Ed, Maryland: C, Heath and Company.
  • Eysenck. HJ, Eysenck, SB. (1975). Manual of the Eysenck Personality Questionnaire (adult and junior). Hodder & Stoughton, London.
  • Eysenck, N., Nias, K.B. and Cox, D.N. (1982) Sport And Personality. Adv. Behavioral Research Therapy. 4, 1-56
  • Eysenck, H. J, and Wilson, G. (1996). Kişiliğinizi Tanıyın. Remzi Kitapevi, 2. Baskı, İstanbul.
  • Karancı, N. A., Dirik, G., ve Yorulmaz, O. (2007). Eysenck Kişilik Anketi-Gözden Geçirilmiş Kısaltılmış Formu’nun (EKA-GGK) Türkiye’de Geçerlik ve Güvenilirlik Çalışması. Türk Psikiyatri Dergisi. 2007; 18(3)
  • Kaya, İ.(2003). Çocuk, Ergen ve Anne Baba. (Yayına Hazırlayan Gül Şendil),İstanbul, Çantay Yayınları.
  • Koruç, Z. ve Bayar, P. (1992). Hentbolcu, Voleybolcu, Atlet ve Taekwondocuların Kişilik Örüntüleri Üzerine Bir Araştırma. II. Spor Bilimleri Kongresi, Ankara Hacettepe Üniversitesi
  • Koruç, Z. (1994). Bayan Milli Voleybol Takımının Kişilik Örüntüsü. Voleybol ve Bilim Dergisi. 1, 29-34
  • Kuru, E. (2003). Farklı Statüdeki Beden Eğitimi Bölümü Öğrencilerinin Kişilik Özellikleri. Gazi Üniversitesi, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi Cilt:23, Sayı:1 S:175-191
  • Sheng, H.H. (1989). Study On Effects Of Psycological Factors On Voleyball Match Results. First IOC World Congress On Sport Sciences. Collarado USA Olympic Committe.
  • Soysal, A. (2008). Çalışma Yaşamında Kişilik Tipleri: Bir Literatür Taraması. ÇEİS Çimento Endüstrisi İşverenler Sendikası Yayın Organı, Cilt:22, Sayı:1 Ocak 2008, S:4-19
  • Williams, J.M. (1980). Personality Characterictic Of Successful Female Athletes. In W. F. Straub (Ed). Sport Psychology: An Analysis Of Athlete Behavior. Ithaca N.V: Movvement, 353-359
  • Yanbastı, G. (1990). Kişilik Kuramları. İzmir: Ege Üniversitesi Basımevi.
  • Yazıcı, H. (1997). Karadeniz Teknik Üniversitesi Öğrencilerinin Kişilik Özelliklerinin Eysenck’in Kişilik Kuramına Dayalı Olarak Belirlenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi Karadeniz Teknik Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Trabzon
  • Yücel, C. ve Taşçı, K. S. (2008). Öğretmenlerin Kişilik Özellikleri ve Örgütsel Vatandaşlık Davranışı. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. Yıl:2008, Sayı:20, S:685-706
There are 19 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Mustafa Yıldız This is me

Murat Tekin This is me

Sefa Lök This is me

Publication Date August 1, 2009
Published in Issue Year 2009 Issue: 22

Cite

APA Yıldız, M., Tekin, M., & Lök, S. (2009). Farklı Statüdeki Futbolcuların Kişilik Tiplerinin İncelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(22), 437-443.

24108 28027 

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License