Pazarlama sınırlarının her geçen gün genişlediği yoğun değişim ortamında, markalara yönelik güven ve sadakat, markaların başarısını etkilemektedir. Bu güven duygusunun altında sosyolojik unsurlar yatabilmektedir. Yeniçağın da gerektirdiği şekilde, pazarlama faaliyetlerini müşteri odaklı hale getirmek için bu sosyolojik unsurların incelenmesi önem arz etmektedir. Bu bağlamda, bu çalışmanın temel amacı, marka orijininin reklama yönelik tutum ve güven üzerindeki etkisinde, sosyoloji temelli kavramlar olan tüketici etnosentrizminin, ksenosentrizminin ve kozpolitanizminin rolünün incelenmesidir. Bu amaca yönelik olarak, çalışmada 2x2 gruplar arası deneysel tasarım dizayn edilmiştir. Bu nedenle, Türkiye ve Fransa kökenli olmak üzere iki farklı reklam görselinin yer aldığı iki ayrı anket ile 237 üniversite öğrencisinden veri toplanmıştır. Çalışmanın sonuçlarına göre, tüketici etnosentrizmi ve tüketici ksenosenterizminin boyutlarından algılanan yetersizlik, marka orijini ile reklama yönelik tutum ve güven arasındaki ilişkide düzenleyici bir etkiye sahiptir. Fakat tüketici kozmopolitanlığının ve tüketici ksenosentrizminin boyutlarından sosyal yüceltmenin söz konusu ilişkide düzenleyici bir etkiye sahip olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Çalışmanın yazına ve pazarlama uygulayıcılarına katkı sağlaması beklenmektedir.
In an environment of intense change, where the boundaries of marketing are expanding day by day, trust and loyalty towards brands affect the success of brands. There may be sociological factors underlying this sense of trust. It is important to examine these sociological elements in order to make marketing activities customer-oriented, as required by the new age. In this context, the main purpose of this study is to examine the role of consumer ethnocentrism, xenocentrism, and cosmopolitanism -which are sociology-based concepts- in the effect of brand origin on attitude towards advertisement and trust in advertisement. For this purpose, a 2x2 between-subjects experimental design was established in the study. Therefore, data were collected from 237 undergraduate students via two separate surveys, which included two different advertisement images emphasizing Turkey and France origins. According to the results of the study, perceived inferiority -which is one of the dimensions of consumer xenocentrism- and consumer ethnocentrism have a moderating effect on the relationship between brand origin, attitude towards advertisement, and trust in advertisement. However, results also show that consumer social aggrandizement -one of the dimensions of consumer xenocentrism- and consumer cosmopolitanism do not moderate the aforesaid relationship. It is expected that the study will make theoretical and practical contributions.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | August 29, 2022 |
Submission Date | April 4, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Issue: 48 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License