Review
BibTex RIS Cite

ABD Dış Politikasını Meşrulaştırma Aracı Olarak Hollywood Sineması: Tarihsel Bir Özdeyiş

Year 2022, Volume: 4 Issue: 2, 212 - 223, 26.12.2022

Abstract

Devletler dış politika inşa süreçlerinde diplomasi, savaş, ekonomi, dış yardım ve propaganda
gibi araçları ya tek başına ya da beraberce kullanırlar. Yirminci yüzyılın büyük güçlerinden olan
ABD, uluslararası kamuoyunu kendi çıkarları doğrultusunda şekillendirebilmek için medyadan,
özellikle sinemadan yardım almaktadır. İkinci Dünya Savaşı’ndan sonra Hollywood Sineması,
ABD’nin egemen ideolojisi ve yaşam tarzını (kapitalizm) ihraç etme aracına dönüşmüş; hem
bölgesel hem de küresel ölçekte kitleleri etki altına almıştır. Sinema filmlerinin büyük salonlarda
topluca ve televizyon kanallarında seyredilebilmesi ve algı inşasında görselliğin doğrudan
(propaganda) veya gömülü (subliminal) mesajlar üzerinden bilinçaltına hitap etmesi, böyle
olmasında önemli bir rol oynamıştır. ABD Soğuk Savaş Dönemi’nde SSCB ve müttefiklerine;
sonrasında ise, Afganistan ve Ortadoğu’nun “terörist” saydığı gruplarına karşı kendisi ve
müttefiklerinin izlediği politikalara meşruiyet kazandırmak için, beyaz perdeden sonuna kadar
yararlanmıştır. Aykırı örnekler bulunsa da, dikkatle bakıldığında Hollywood sineması daha
ziyade, kendilerini özenle güdüleyen ABD karar alıcılarının istediği türden filmler yapmış ve
yapmaya da devam etmektedir. Bu makale, ABD’nin dış politikada, bir iletişim aracı olarak
sinemayı ulusal çıkarlarına uydurmak için izlediği yöntem ve “yedinci sanat” diye tanımlanan
sinemanın nasıl siyasallaştırıldığına odaklanmaktadır.

References

  • Arı, T. (2003). Uluslararası ilişkiler teorileri: çatışma, hegemonya, işbirliği, İstanbul: Alfa.
  • Aydın, M. (2004). “Uluslararası İlişkilerin Gerçekçi Teorisi”, Uluslararası İlişkiler Dergisi, I/4, 33-60.
  • Bayramoğlu, M. (1999). “Marshall Planı’ndan Bahar Devrimine Hollywood Sinema Endü strisi”, Evrensel Kü ltü r Dergisi, 93, ss. 1-24.
  • Evans, G. & Newnham, J. (2007). Uluslararası ilişkiler sözlüğü , çev. H. Ahsen Utku, İstanbul: Gökkubbe.
  • Gross, L. (1948). “The Peace of Westphalia, 1648-1948”, The American Journal of International Law, 42, 1, 20-41.
  • Kazgan, G. (2004). Küreselleşme ve Ulus Devlet, İstanbul: Bilgi Ü niversitesi. Oran, B. (2001), Türk dış Politikası, I, İstanbul: İletişim.
  • Robb, D. L. (2002). Operation Hollywood, New York: Prometheus.
  • Rotha, P. (2000). Sinemanın ö yküsü , çev. İbrahim Şener, İstanbul: İzdüşüm. Ryne, M., Kellner, D. (1997). Politik kamera, çev. Elif Ö zsayar, İstanbul: Ayrıntı.
  • Serttaş Ertike, A. (2012). “Fahrenheıt 9/11 Belgeselinin İletişimsel Eylem Kuramı ve 5 Basamaklı Etik Çözümleme Modeline Göre Analizi”, İletişim Çalışmaları Dergisi, 2, 77-99.
  • Sönmezoğ lu, F. (1992). Uluslararası ilişkiler sözlüğü , İstanbul: Beta.
  • Teksoy, R. (2012). Rekin Teksoy’un ansiklopedik sinema terimleri sözlüğü , İstanbul: Oğlak. Türk dış politikası I, (2001). ed. Baskın Oran, İstanbul: İletişim.
  • Ulusoy, N. (2006). Televizyon sinema dayanışması ve Fransa örneği, Basılmamış Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul. “ABD Film Endüstrisi”, www.sinemadusun.com/sinyaz/htm. https://www.wsj.com/
Year 2022, Volume: 4 Issue: 2, 212 - 223, 26.12.2022

Abstract

References

  • Arı, T. (2003). Uluslararası ilişkiler teorileri: çatışma, hegemonya, işbirliği, İstanbul: Alfa.
  • Aydın, M. (2004). “Uluslararası İlişkilerin Gerçekçi Teorisi”, Uluslararası İlişkiler Dergisi, I/4, 33-60.
  • Bayramoğlu, M. (1999). “Marshall Planı’ndan Bahar Devrimine Hollywood Sinema Endü strisi”, Evrensel Kü ltü r Dergisi, 93, ss. 1-24.
  • Evans, G. & Newnham, J. (2007). Uluslararası ilişkiler sözlüğü , çev. H. Ahsen Utku, İstanbul: Gökkubbe.
  • Gross, L. (1948). “The Peace of Westphalia, 1648-1948”, The American Journal of International Law, 42, 1, 20-41.
  • Kazgan, G. (2004). Küreselleşme ve Ulus Devlet, İstanbul: Bilgi Ü niversitesi. Oran, B. (2001), Türk dış Politikası, I, İstanbul: İletişim.
  • Robb, D. L. (2002). Operation Hollywood, New York: Prometheus.
  • Rotha, P. (2000). Sinemanın ö yküsü , çev. İbrahim Şener, İstanbul: İzdüşüm. Ryne, M., Kellner, D. (1997). Politik kamera, çev. Elif Ö zsayar, İstanbul: Ayrıntı.
  • Serttaş Ertike, A. (2012). “Fahrenheıt 9/11 Belgeselinin İletişimsel Eylem Kuramı ve 5 Basamaklı Etik Çözümleme Modeline Göre Analizi”, İletişim Çalışmaları Dergisi, 2, 77-99.
  • Sönmezoğ lu, F. (1992). Uluslararası ilişkiler sözlüğü , İstanbul: Beta.
  • Teksoy, R. (2012). Rekin Teksoy’un ansiklopedik sinema terimleri sözlüğü , İstanbul: Oğlak. Türk dış politikası I, (2001). ed. Baskın Oran, İstanbul: İletişim.
  • Ulusoy, N. (2006). Televizyon sinema dayanışması ve Fransa örneği, Basılmamış Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul. “ABD Film Endüstrisi”, www.sinemadusun.com/sinyaz/htm. https://www.wsj.com/
There are 12 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research/Ttheoretical
Authors

Emel Akbaş 0000-0001-7539-9763

Publication Date December 26, 2022
Acceptance Date December 19, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 4 Issue: 2

Cite

APA Akbaş, E. (2022). ABD Dış Politikasını Meşrulaştırma Aracı Olarak Hollywood Sineması: Tarihsel Bir Özdeyiş. tarihyazımı, 4(2), 212-223.

Ethical Committee Approval

With the decision of ULAKBİM on February 25th, 2020, there is a condition that "All the disciplines of science (including social sciences), there should be an Ethical Committee Approval for research involving human and animal (clinical and experimental) separately and this approval must be mentioned in the article and it should be documented". The research conducted by quantitative or qualitative approaches which require data collection such as questionnaire, interview, observation, focus group study, the experiment is regarded under the aforementioned content.