BibTex RIS Cite

Yazılım Mühendisliği Eğitim Öğretimi İçinde Yazılım Kulubeleri ve Yazılım Kalite Kontrol Elemanı Kullanımı

Year 2010, Volume: 3 Issue: 1 - Volume: 3 Issue: 1, 53 - 62, 24.06.2016

Abstract

Bilgisayar Mühendisliği bölüm programı içinde Yazılım Mühendisliği (Software Engineering Course) dersinde, Yazılım Kulubesi (Software Hut) yöntemi ile 28 yazılım kulubesinden elde ettiğimiz ve henüz elde edemediğimiz amaçlar özetlen-mektedir. Yazılım Kulubesi içinde, not ortalaması en yüksek öğrenciyi Yazılım Kalite Kontrol Elemanı olarak atamak son yıllardaki başarılı buluşumuz olarak görünmektedir. Elde etmiş olduğumuz amaçlar arasında, “Yazılım Kalite Kontrol Elemanı” kavramının pekiştirilmesi, üç akademik yılda öğrenci başına 0.5 KDSI den 1.0 KDSI ye yükselen “yazılım üretkenliği”, “çok dilli kullanıcı arabirimi (Multi-Lingual User Interface Design & Implementation)” bulunmaktadır. Öğrenci projelerinde, üç akademik yılda KDSI başına 5.26 hata oranından 2.64 hata oranına iniş ulaşabildiğimiz düzeydir.

References

  • [1] Karakas, Ümit M. Mühendislik Üretim Ortamında bir yaşam biçimidir ! Yazılım Mühendisliği Eğitim – Öğretiminde bir Model: Yazılım Firmaları ile Yakın İşbirliği ; UYMS’05, 22-24 Eylül 2005, Ankara, ISBN 975-395-937-0, s. 173- 182
  • [2] Karakaş, Ü. M.. & Taylı, M. AB uyum sürecinde Bilgisayar Mühendisliği Programlarında gerekli rota değişikliği: Bilgisayar Mühendisliği ve Yazılım Mühendisliği ayırımı; EEB’06: Elektrik, Elektronik, Bilgisayar Mühendislikleri Eğitimi Sempozyumu, İstanbul, EMO 2006.
  • [3] Bagert, D. J. ve Ardis, M. A. Software Engineering Baccalaurete Programs in the United States : An Overview; 33rd ASEE/IEEE frontiers in education– Conf.; Nov. 5 – 8 Boulder, CO, ISBN 0-7803-7444- 4/03.
  • [4] Karakaş, Ü. M. Yazılım Mühendisliği artık bir üniversite dersi adı değildir ! Yazılım Mühendisliği artık bir Mühendislik Bölümü adıdır. Bilişim Kongresi 2003, İstanbul, Eylül 2003.
  • [5] Karakaş, Ümit M. & Murat Taylı; AB uyum sürecinde Bilgisayar Mühendisliği Programlarında gerekli rota değişikliği: Bilgisayar Mühendisliği ve Yazılım Mühendisliği ayırımı; EEB’06: Elektrik, Elektronik, Bilgisayar Mühendislikleri Eğitimi Sempozyumu, EMO 2006, İstanbul.
  • [6] Horning, J.J. and Wortman, D.B., Software Hut: A Computer Program Engineering Project in the Form of a Game, IEEE Transaction on Software Engineering, vol(3):4, 325-330, July, 1977.
  • [7] Shaw, M and Tomayko, J.E., Models for Undergraduate Project Courses in Software Engineering, Technical Report, School of Computer Science and Software Engineering Institute, Carnegie Mellon University, 1991.
  • [8] IEEE-CS & ACM ccCS1991: Tucker, A. B., Barnes, B., Aiken, R. M., Barker, K., Bruce, K. B., Cain, J. T., Conry, S. E., Engel, G.L., Epstein, R. G., Lidtke, D. K., Mulder, M. C., Rogers, J., Spafford, E. H. ve Turner, A. J. Computing Curricula ’91.pö Association for Computing Machinery and the Computer Society of the Institute of Electrical and Electronics Engineers, 1991
  • [9] Sommerville, I. Software Engineering, Pearson Education Limited, Harlow, England, 2008: [10]Pfleeger, S.L. & Joanne M. Atlee; Software Engineering: Fourt edition; Pearson, 2010, ISBN 978- 0-13,814181-3.
  • [11] vanVliet, H. Software Engineering : Principles And Practice; second edition, John wiley 200, ISBN 0- 471-97508-7 [
  • [12] Halstead. M.H. Elements of Software Science. Elsevier, New York, 1977.
  • [13] Thomson, C.& Holcombe, M. The Sheffield Software Engineering Observatory Archive: Six years of Emprical Data Collected from 73 complete projects; tech report CS-09-03, Univ. of Sheffield, 2009,
  • [14] Thompson, C., Andrea O., and Holcombe, M. Managing Inquiry Based Learning: learning from experience; proc. 3rd learning through enquiry alliance Conf. 2008, Sheffield, UK, s.185-20, 325-27 June 2008, [15] Holcombe, M., Gheorghe, M. ve Macias, F. Teaching XP for Real: some initial observations and plans, In Proceedings of 2nd International Conference on Extreme Programming and Flexible Processes in Software Engineering, 2001.
  • [16] Tvedt, J.D., Tesoriero, R. ve Gary, K. A. The Software Factory: Combining Undergraduate Computer Science and Software Engineering Education, 23rd International Conference on Software Engineering (ICSE'01), pp.0633, 2001.
  • [17] Dawson, R. J. ve Newsham, R. W. Introducing Software Engineers to the Real World, IEEE Software, vol. 14, (6): 37 – 43, Nov, 1997. ISSN:0740-7459
  • [18] Karakaş, Ü. M. Yazılım Firması, Kontrol Mühendisi ve Yazılım Alıcısı Arasında Ortak Dil Ne olmalıdır ? Altıncı Bilişim Kongresi, Ankara, 1986.
  • [19] Karakaş, Ü. M. YKGS’08 : Yazılım Kalitesi ve Yazılım Geliştirme Araçları Sempozyumu Açılış konuşması, İstanbul, ISBN 978-975-6957-88-2, s.ix - xi, 9 -10 Ekim 2008.
  • [20] Boehm, B., Abts, C., Brown, A. W., Chulani, S., Clark, B. K., Horowitz, K., Madachy, R., Reifer, D., and Steece, B. Software Cost Estimation with COCOMO II, Prentice Hall, New Jersey, 2000.
Year 2010, Volume: 3 Issue: 1 - Volume: 3 Issue: 1, 53 - 62, 24.06.2016

Abstract

This paper summarize our achievement and still unachieved
aims while teaching Software Engineering
Course (SWE-course) within curriculum of
Computer Engineering by using Software Hut
approach (28 Software Hut) for student projects.
Adding the top GPA students as a Software Quality
Auditor to the Software Hut seems our successful
modification to Software Hut approach. Our
achievements included in adding Software Quality
Auditor to Software Hut, increasing Software
Productivity from 0.5 KDSI to 1.0 KDSI per
student, promoting Multi-Lingual User Interface
Design & Implementation. Error rate per KDSI is reduced from 5.26 errors per KDSI to 2.64 errors
per KDSI.

References

  • [1] Karakas, Ümit M. Mühendislik Üretim Ortamında bir yaşam biçimidir ! Yazılım Mühendisliği Eğitim – Öğretiminde bir Model: Yazılım Firmaları ile Yakın İşbirliği ; UYMS’05, 22-24 Eylül 2005, Ankara, ISBN 975-395-937-0, s. 173- 182
  • [2] Karakaş, Ü. M.. & Taylı, M. AB uyum sürecinde Bilgisayar Mühendisliği Programlarında gerekli rota değişikliği: Bilgisayar Mühendisliği ve Yazılım Mühendisliği ayırımı; EEB’06: Elektrik, Elektronik, Bilgisayar Mühendislikleri Eğitimi Sempozyumu, İstanbul, EMO 2006.
  • [3] Bagert, D. J. ve Ardis, M. A. Software Engineering Baccalaurete Programs in the United States : An Overview; 33rd ASEE/IEEE frontiers in education– Conf.; Nov. 5 – 8 Boulder, CO, ISBN 0-7803-7444- 4/03.
  • [4] Karakaş, Ü. M. Yazılım Mühendisliği artık bir üniversite dersi adı değildir ! Yazılım Mühendisliği artık bir Mühendislik Bölümü adıdır. Bilişim Kongresi 2003, İstanbul, Eylül 2003.
  • [5] Karakaş, Ümit M. & Murat Taylı; AB uyum sürecinde Bilgisayar Mühendisliği Programlarında gerekli rota değişikliği: Bilgisayar Mühendisliği ve Yazılım Mühendisliği ayırımı; EEB’06: Elektrik, Elektronik, Bilgisayar Mühendislikleri Eğitimi Sempozyumu, EMO 2006, İstanbul.
  • [6] Horning, J.J. and Wortman, D.B., Software Hut: A Computer Program Engineering Project in the Form of a Game, IEEE Transaction on Software Engineering, vol(3):4, 325-330, July, 1977.
  • [7] Shaw, M and Tomayko, J.E., Models for Undergraduate Project Courses in Software Engineering, Technical Report, School of Computer Science and Software Engineering Institute, Carnegie Mellon University, 1991.
  • [8] IEEE-CS & ACM ccCS1991: Tucker, A. B., Barnes, B., Aiken, R. M., Barker, K., Bruce, K. B., Cain, J. T., Conry, S. E., Engel, G.L., Epstein, R. G., Lidtke, D. K., Mulder, M. C., Rogers, J., Spafford, E. H. ve Turner, A. J. Computing Curricula ’91.pö Association for Computing Machinery and the Computer Society of the Institute of Electrical and Electronics Engineers, 1991
  • [9] Sommerville, I. Software Engineering, Pearson Education Limited, Harlow, England, 2008: [10]Pfleeger, S.L. & Joanne M. Atlee; Software Engineering: Fourt edition; Pearson, 2010, ISBN 978- 0-13,814181-3.
  • [11] vanVliet, H. Software Engineering : Principles And Practice; second edition, John wiley 200, ISBN 0- 471-97508-7 [
  • [12] Halstead. M.H. Elements of Software Science. Elsevier, New York, 1977.
  • [13] Thomson, C.& Holcombe, M. The Sheffield Software Engineering Observatory Archive: Six years of Emprical Data Collected from 73 complete projects; tech report CS-09-03, Univ. of Sheffield, 2009,
  • [14] Thompson, C., Andrea O., and Holcombe, M. Managing Inquiry Based Learning: learning from experience; proc. 3rd learning through enquiry alliance Conf. 2008, Sheffield, UK, s.185-20, 325-27 June 2008, [15] Holcombe, M., Gheorghe, M. ve Macias, F. Teaching XP for Real: some initial observations and plans, In Proceedings of 2nd International Conference on Extreme Programming and Flexible Processes in Software Engineering, 2001.
  • [16] Tvedt, J.D., Tesoriero, R. ve Gary, K. A. The Software Factory: Combining Undergraduate Computer Science and Software Engineering Education, 23rd International Conference on Software Engineering (ICSE'01), pp.0633, 2001.
  • [17] Dawson, R. J. ve Newsham, R. W. Introducing Software Engineers to the Real World, IEEE Software, vol. 14, (6): 37 – 43, Nov, 1997. ISSN:0740-7459
  • [18] Karakaş, Ü. M. Yazılım Firması, Kontrol Mühendisi ve Yazılım Alıcısı Arasında Ortak Dil Ne olmalıdır ? Altıncı Bilişim Kongresi, Ankara, 1986.
  • [19] Karakaş, Ü. M. YKGS’08 : Yazılım Kalitesi ve Yazılım Geliştirme Araçları Sempozyumu Açılış konuşması, İstanbul, ISBN 978-975-6957-88-2, s.ix - xi, 9 -10 Ekim 2008.
  • [20] Boehm, B., Abts, C., Brown, A. W., Chulani, S., Clark, B. K., Horowitz, K., Madachy, R., Reifer, D., and Steece, B. Software Cost Estimation with COCOMO II, Prentice Hall, New Jersey, 2000.
There are 18 citations in total.

Details

Other ID JA37HF39MH
Journal Section Makaleler(Araştırma)
Authors

Ümit M. Karakaş This is me

U. Ayan This is me

Publication Date June 24, 2016
Published in Issue Year 2010 Volume: 3 Issue: 1 - Volume: 3 Issue: 1

Cite

APA Karakaş, Ü. M., & Ayan, U. (2016). Yazılım Mühendisliği Eğitim Öğretimi İçinde Yazılım Kulubeleri ve Yazılım Kalite Kontrol Elemanı Kullanımı. Türkiye Bilişim Vakfı Bilgisayar Bilimleri Ve Mühendisliği Dergisi, 3(1), 53-62.
AMA Karakaş ÜM, Ayan U. Yazılım Mühendisliği Eğitim Öğretimi İçinde Yazılım Kulubeleri ve Yazılım Kalite Kontrol Elemanı Kullanımı. TBV-BBMD. June 2016;3(1):53-62.
Chicago Karakaş, Ümit M., and U. Ayan. “Yazılım Mühendisliği Eğitim Öğretimi İçinde Yazılım Kulubeleri Ve Yazılım Kalite Kontrol Elemanı Kullanımı”. Türkiye Bilişim Vakfı Bilgisayar Bilimleri Ve Mühendisliği Dergisi 3, no. 1 (June 2016): 53-62.
EndNote Karakaş ÜM, Ayan U (June 1, 2016) Yazılım Mühendisliği Eğitim Öğretimi İçinde Yazılım Kulubeleri ve Yazılım Kalite Kontrol Elemanı Kullanımı. Türkiye Bilişim Vakfı Bilgisayar Bilimleri ve Mühendisliği Dergisi 3 1 53–62.
IEEE Ü. M. Karakaş and U. Ayan, “Yazılım Mühendisliği Eğitim Öğretimi İçinde Yazılım Kulubeleri ve Yazılım Kalite Kontrol Elemanı Kullanımı”, TBV-BBMD, vol. 3, no. 1, pp. 53–62, 2016.
ISNAD Karakaş, Ümit M. - Ayan, U. “Yazılım Mühendisliği Eğitim Öğretimi İçinde Yazılım Kulubeleri Ve Yazılım Kalite Kontrol Elemanı Kullanımı”. Türkiye Bilişim Vakfı Bilgisayar Bilimleri ve Mühendisliği Dergisi 3/1 (June 2016), 53-62.
JAMA Karakaş ÜM, Ayan U. Yazılım Mühendisliği Eğitim Öğretimi İçinde Yazılım Kulubeleri ve Yazılım Kalite Kontrol Elemanı Kullanımı. TBV-BBMD. 2016;3:53–62.
MLA Karakaş, Ümit M. and U. Ayan. “Yazılım Mühendisliği Eğitim Öğretimi İçinde Yazılım Kulubeleri Ve Yazılım Kalite Kontrol Elemanı Kullanımı”. Türkiye Bilişim Vakfı Bilgisayar Bilimleri Ve Mühendisliği Dergisi, vol. 3, no. 1, 2016, pp. 53-62.
Vancouver Karakaş ÜM, Ayan U. Yazılım Mühendisliği Eğitim Öğretimi İçinde Yazılım Kulubeleri ve Yazılım Kalite Kontrol Elemanı Kullanımı. TBV-BBMD. 2016;3(1):53-62.

Article Acceptance

Use user registration/login to upload articles online.

The acceptance process of the articles sent to the journal consists of the following stages:

1. Each submitted article is sent to at least two referees at the first stage.

2. Referee appointments are made by the journal editors. There are approximately 200 referees in the referee pool of the journal and these referees are classified according to their areas of interest. Each referee is sent an article on the subject he is interested in. The selection of the arbitrator is done in a way that does not cause any conflict of interest.

3. In the articles sent to the referees, the names of the authors are closed.

4. Referees are explained how to evaluate an article and are asked to fill in the evaluation form shown below.

5. The articles in which two referees give positive opinion are subjected to similarity review by the editors. The similarity in the articles is expected to be less than 25%.

6. A paper that has passed all stages is reviewed by the editor in terms of language and presentation, and necessary corrections and improvements are made. If necessary, the authors are notified of the situation.

0

.   This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.