Natural disasters, including earthquakes, are devastating natural events that people can encounter at any time in their lives. Reducing the devastating and damaging effects of disasters can be made possible by increasing individuals' disaster knowledge and awareness levels through education. This research aims to investigate the disaster knowledge and awareness levels of secondary school students according to various variables. The research is in survey design. The population consists of 7420 secondary school students studying in the 2023-2024 academic year in the center of a province located in the Southern Marmara Region (1st degree earthquake zone) in Türkiye. The sample consists of 840 secondary school students at all grade levels determined by appropriate sampling from the population. An information form asking about class, gender, taking a course/seminar on disasters, a disaster achievement test and a disaster awareness scale were used as data collection tools. Disaster knowledge of 5th graders differed significantly from other grade levels and was found to be lower. Disaster awareness did not differ according to class level. While disaster knowledge did not differ significantly by gender, a significant difference was found in disaster awareness in favor of women. In addition, the disaster knowledge level of those who took disaster-related courses/seminars was significantly higher than those who did not; however, their disaster awareness did not show a significant difference.
Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Etik Kurulu Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Komisyonu’nun 26.10.2023 tarih ve 13/35 sayılı kararı ile izni alınmıştır.
Depremlerin de içerisinde olduğu doğal afetler insanların yaşamlarında her an karşılaşabilecekleri yakıcı ve yıkıcı doğa olaylarıdır. Bu olumsuz etkilerin azaltılabilmesinin sürdürülebilir kılınması ancak eğitim ile mümkündür. ‘Eğitim’ afet dirençli toplumlar yetiştirebilmek için kilit bir unsurdur. Bu araştırmada, ortaokul öğrencilerinin afet bilgi ve bilinç düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi amaçlanmaktadır. Araştırma tarama desenindedir. Evreni, Güney Marmara Bölgesi’nde (1. derece deprem bölgesinde) yer alan bir ilin merkezinde 2023-2024 eğitim-öğretim yılında öğrenim görmekte olan 7420 ortaokul öğrencisi oluşturmaktadır. Örneklem, evren içerisinden uygun örnekleme ile belirlenmiş tüm sınıf düzeylerinde 840 öğrenciden oluşmaktadır. Veri toplama aracı olarak sınıf, cinsiyet, afetler ile ilgili bir kurs/seminer alma durumlarının sorulduğu bir anket, afet başarı testi ve afet bilinci ölçeği kullanılmıştır. Betimsel istatistikler yürütülmüş ve verilerin normal dağılım göstermediği saptanmış, parametrik olmayan testler kullanılmıştır. Sonuç olarak, afet bilgi ve afet bilinçlerinin orta düzeyde olduğu görülmüştür. 5. Sınıfların afet bilgisi diğer sınıf düzeylerinden anlamlı düzeyde farklılaşmış ve daha düşük olduğu saptanmıştır. Afet bilinci ise sınıf düzeyine göre farklılaşmamıştır. Afet bilgisi cinsiyete göre anlamlı farklılık göstermezken, afet bilincinde kadınlar lehine anlamlı farklılık saptanmıştır. Afet ile ilgili kurs/seminer alanların almayanlara göre afet bilgi düzeyi anlamlı derecede yüksek çıkarken afet bilinci anlamlı farklılık göstermemiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Specialist Studies in Education (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | April 28, 2025 |
Publication Date | April 30, 2025 |
Submission Date | December 4, 2024 |
Acceptance Date | January 21, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 7 Issue: 1 |
OPEN ACCESS AND CC LICENSE