Research Article
BibTex RIS Cite

Türkiye'de İnanç Turizmi Üzerine Nitel Bir Araştırma

Year 2020, Volume: 5 Issue: 2, 284 - 300, 30.12.2020
https://doi.org/10.37847/tdtad.833480

Abstract

Dini amaçlı seyahatler, seyahatin en eski ve en yaygın nedenlerinden biridir. Türbeler, tapınaklar, kiliseler, dini yerler ve törenler her zaman bir çekicilik unsuru olmuş, bugün de dini turizm çekicilikleri ile tanınan ve çok sayıda ziyaretçi çeken birçok destinasyon bulunmaktadır. Bu destinasyonlardan üç önemli din (İslamiyet, Hristiyanlık, Musevilik) için dini zenginlikleri bünyesinde bulunduran ülkelerden bir tanesi de Türkiye’dir. Türkiye, inanç turizmi açısından 44 ilindeki çekicilikleri ve inanç turizmi kapsamında yılda en az 250 bin kişiyi ağırlayabilme kapasitesi ile oldukça önemli bir varış noktasıdır. Bu anlamda Türkiye turizminde inanç turizmine yönelik bilimsel çalışmalar önem arz etmektedir. Bu araştırmada Türkiye’de inanç turizmi kapsamında hazırlanmış olan lisansüstü tez çalışmaların anlık bir görüntüsünün ortaya çıkarılması ve ibadetin gereğini yerine getirme, ruhi rahatlama ve kültürel amaçlarla şekillenebilen inanç turizmi konusunda farkındalık oluşturulması amaçlanmaktadır. Bu amaç doğrultusunda Yükseköğretim Kurumu Ulusal Tez Merkezi veri tabanında “İnanç Turizmi” alanında yayımlanan lisansüstü tezler “bibliyometrik analiz” ve “içerik analizi” teknikleri kullanılarak çeşitli parametreler doğrultusunda analiz edilmektedir. İnanç turizmine yönelik tezlerin büyük çoğunluğu yüksek lisans tezi olup, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Turizm İşletmeciliği Anabilim Dalı bünyesinde hazırlanmıştır. Tezler; alternatif turizm geliştirme, tanıtım, imaj, pazarlama, hizmet kalitesi, etkinlik geliştirme, koruma ve farkındalık oluşturma amaçları ekseninde şekillenmektedir.

References

  • Abbate, C. S. ve Nuovo S. F. (2013). Motivation and personality traits for choosing religious tourism. A research on the case of Medjugorje. Current Issues in Tourism, 16(5), 501-506.
  • Aslantürk, Y., Altınöz, Ö., Bülbül, S. ve Güral, F. N. (2013). İnanç turizmi ile ilgili Türkiye’de yapılan akademik çalışmaların incelenmesi. International Conference on Religious Tourism and Tolerance Proceedings, Konya, 9-12 May.
  • Avcı, M. (2019). Vuslatının 450.Yıldönümünde Hz. Pir Şeyh Şaban-ı Veli Yılı (Fikri, Teklifi ve Çabası Serüveni), Ankara: Ses Reklam ve Matbaacılık Ltd.
  • Ayaz, N. (2015). Milli Eğitim Şurası kararlarında mesleki eğitimin düşünsel yapısı ve turizm eğitimi. Turizm Akademik Dergisi, 2(2), 45-57.
  • El-Gohary, H. (2016). Halal tourism, is it really Halal? Tourism Management Perspectives, 19(2016), 124-130.
  • Gisbert. R. (1992). Forms of religious tourism. Annals of Tourism Research, 19(1), 51-67.
  • Gürbüz, S. ve Aydın. B. O. (2018). İslami inanç destinasyonlarının tanıtımında Youtube videolarının kullanımı. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 6(1), 539-568.
  • Harris, H. (2001). Content analysis of secondary data: A study of courage in managerial decision making. Journal of Business Ethics, 34(3), 191-208.
  • Hughes, K., Bond, N. ve Ballantyne, R. (2013). Designing and managing interpretive experiences at religious sites: Visitors’ perceptions of Canterbury Cathedral. Tourism Management, (36), 210-220.
  • https://cemalakin.wordpress.com/2016/04/26/inanc-turizminde-dunya-ve-turkiye-destinasyonu/ [Erişim Tarihi: 26.12.2019]. Jafari, J. (2000). Encyclopedia of Tourism. London, GBR: Routledge.
  • Karaman, S., Demirkol Ş. ve Şahin S. (2008). İnanç turizmi. N. Hacıoğlu ve C. Avcıkurt (Editörler), Turistik Ürün Çeşitlendirmesi (s.209-238), Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kim, B. ve Kim, S. (2019). Hierarchical value map of religious tourists visiting the Vatican City/Rome, Tourism Geographies, 21(3), 529-550.
  • Koçoğlu C. M., Bakkaloğlu, F. ve Acar, A. (2019). Yerel halkın inanç turizmine yönelik bakış açılarının demografik özelliklere göre değerlendirilmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Elektronik Dergisi, 10(Ek Sayı), 124-131.
  • Mokhlis, S. (2009). Relevancy and measurement of religiosity in consumer behavior research. International Business Research, 2(3), 75-84.
  • Okuyucu. A. ve Somuncu, M. (2013). Türkiye`de inanç turizmi: Bugünkü durum, sorunlar ve gelecek. International Conference on Religious Tourism and Tolerance Proceeding (s.627-643), Konya, 9-12 Mayıs.
  • Ruiz-Real, J. L., Uribe-Toril, J., Valenciano J. D. P. ve Gázquez-Abad, J. C. Worldwide research on circular economy and environment: A bibliometric analysis. International Journal of Environmental Research and Public Health, 15(2699), 1-14.
  • Timothy, D. ve Olsen, D. (2006). Tourism and Religious Journeys. London-New York: Routledge.
  • UNWTO. (2008). International Conference on Tourism, Religions and Dialogue of Cultures, Cordoba, Spain, 29–31 October 2007. Madrid: World Tourism Organization.
  • Wang, W., Chen, J. S. ve Huang, K. (2016). Religious tourist motivation in Buddhist Mountain: The case from China. Asia Pacific Journal of Tourism Research, 21(1), 57-72.
Year 2020, Volume: 5 Issue: 2, 284 - 300, 30.12.2020
https://doi.org/10.37847/tdtad.833480

Abstract

References

  • Abbate, C. S. ve Nuovo S. F. (2013). Motivation and personality traits for choosing religious tourism. A research on the case of Medjugorje. Current Issues in Tourism, 16(5), 501-506.
  • Aslantürk, Y., Altınöz, Ö., Bülbül, S. ve Güral, F. N. (2013). İnanç turizmi ile ilgili Türkiye’de yapılan akademik çalışmaların incelenmesi. International Conference on Religious Tourism and Tolerance Proceedings, Konya, 9-12 May.
  • Avcı, M. (2019). Vuslatının 450.Yıldönümünde Hz. Pir Şeyh Şaban-ı Veli Yılı (Fikri, Teklifi ve Çabası Serüveni), Ankara: Ses Reklam ve Matbaacılık Ltd.
  • Ayaz, N. (2015). Milli Eğitim Şurası kararlarında mesleki eğitimin düşünsel yapısı ve turizm eğitimi. Turizm Akademik Dergisi, 2(2), 45-57.
  • El-Gohary, H. (2016). Halal tourism, is it really Halal? Tourism Management Perspectives, 19(2016), 124-130.
  • Gisbert. R. (1992). Forms of religious tourism. Annals of Tourism Research, 19(1), 51-67.
  • Gürbüz, S. ve Aydın. B. O. (2018). İslami inanç destinasyonlarının tanıtımında Youtube videolarının kullanımı. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 6(1), 539-568.
  • Harris, H. (2001). Content analysis of secondary data: A study of courage in managerial decision making. Journal of Business Ethics, 34(3), 191-208.
  • Hughes, K., Bond, N. ve Ballantyne, R. (2013). Designing and managing interpretive experiences at religious sites: Visitors’ perceptions of Canterbury Cathedral. Tourism Management, (36), 210-220.
  • https://cemalakin.wordpress.com/2016/04/26/inanc-turizminde-dunya-ve-turkiye-destinasyonu/ [Erişim Tarihi: 26.12.2019]. Jafari, J. (2000). Encyclopedia of Tourism. London, GBR: Routledge.
  • Karaman, S., Demirkol Ş. ve Şahin S. (2008). İnanç turizmi. N. Hacıoğlu ve C. Avcıkurt (Editörler), Turistik Ürün Çeşitlendirmesi (s.209-238), Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kim, B. ve Kim, S. (2019). Hierarchical value map of religious tourists visiting the Vatican City/Rome, Tourism Geographies, 21(3), 529-550.
  • Koçoğlu C. M., Bakkaloğlu, F. ve Acar, A. (2019). Yerel halkın inanç turizmine yönelik bakış açılarının demografik özelliklere göre değerlendirilmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Elektronik Dergisi, 10(Ek Sayı), 124-131.
  • Mokhlis, S. (2009). Relevancy and measurement of religiosity in consumer behavior research. International Business Research, 2(3), 75-84.
  • Okuyucu. A. ve Somuncu, M. (2013). Türkiye`de inanç turizmi: Bugünkü durum, sorunlar ve gelecek. International Conference on Religious Tourism and Tolerance Proceeding (s.627-643), Konya, 9-12 Mayıs.
  • Ruiz-Real, J. L., Uribe-Toril, J., Valenciano J. D. P. ve Gázquez-Abad, J. C. Worldwide research on circular economy and environment: A bibliometric analysis. International Journal of Environmental Research and Public Health, 15(2699), 1-14.
  • Timothy, D. ve Olsen, D. (2006). Tourism and Religious Journeys. London-New York: Routledge.
  • UNWTO. (2008). International Conference on Tourism, Religions and Dialogue of Cultures, Cordoba, Spain, 29–31 October 2007. Madrid: World Tourism Organization.
  • Wang, W., Chen, J. S. ve Huang, K. (2016). Religious tourist motivation in Buddhist Mountain: The case from China. Asia Pacific Journal of Tourism Research, 21(1), 57-72.
There are 19 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Nurettin Ayaz 0000-0003-2117-2015

Mehmet Eren 0000-0003-4064-5535

Publication Date December 30, 2020
Submission Date November 30, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 5 Issue: 2

Cite

APA Ayaz, N., & Eren, M. (2020). Türkiye’de İnanç Turizmi Üzerine Nitel Bir Araştırma. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi, 5(2), 284-300. https://doi.org/10.37847/tdtad.833480
AMA Ayaz N, Eren M. Türkiye’de İnanç Turizmi Üzerine Nitel Bir Araştırma. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi. December 2020;5(2):284-300. doi:10.37847/tdtad.833480
Chicago Ayaz, Nurettin, and Mehmet Eren. “Türkiye’de İnanç Turizmi Üzerine Nitel Bir Araştırma”. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi 5, no. 2 (December 2020): 284-300. https://doi.org/10.37847/tdtad.833480.
EndNote Ayaz N, Eren M (December 1, 2020) Türkiye’de İnanç Turizmi Üzerine Nitel Bir Araştırma. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi 5 2 284–300.
IEEE N. Ayaz and M. Eren, “Türkiye’de İnanç Turizmi Üzerine Nitel Bir Araştırma”, Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi, vol. 5, no. 2, pp. 284–300, 2020, doi: 10.37847/tdtad.833480.
ISNAD Ayaz, Nurettin - Eren, Mehmet. “Türkiye’de İnanç Turizmi Üzerine Nitel Bir Araştırma”. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi 5/2 (December 2020), 284-300. https://doi.org/10.37847/tdtad.833480.
JAMA Ayaz N, Eren M. Türkiye’de İnanç Turizmi Üzerine Nitel Bir Araştırma. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi. 2020;5:284–300.
MLA Ayaz, Nurettin and Mehmet Eren. “Türkiye’de İnanç Turizmi Üzerine Nitel Bir Araştırma”. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi, vol. 5, no. 2, 2020, pp. 284-00, doi:10.37847/tdtad.833480.
Vancouver Ayaz N, Eren M. Türkiye’de İnanç Turizmi Üzerine Nitel Bir Araştırma. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi. 2020;5(2):284-300.