Purpose: In the study, the effects of theory of mind on reading comprehension skills in narrative and informational texts were examined by including vocabulary, verbal working memory and attention skills. Method and Materials: The study was conducted in the relational survey model. The study group, which was determined by convenience sampling method, consisted of 148 third grade primary school students from Turkey. The data of the study were collected using the Inaccurate Analysis Inventory, Theory of Mind Tasks, The Vocabulary Scale, Nonword Repetition List and Bourdon Attention Test. Data were analyzed using simple linear and multiple linear regression analysis.
Results: Theory of mind skill alone predicts reading comprehension skills in narrative and informational texts. However, when other variables are included in the analysis, it is seen that ToM skills are a significant predictor of reading comprehension skills in narrative texts, but not in informative texts. It is seen that there is a stronger relationship between reading comprehension skills in narrative text and theory of mind, and between reading comprehension skills in informative text and vocabulary variable compared to other variables.
Attention vocabulary reading comprehension skills verbal working memory Theory of mind skills
Amaç: Çalışmada zihin kuramının hikâye edici ve bilgi verici metinlerde okuduğunu anlama becerileri üzerindeki etkisi kelime hazinesi, sözel çalışma belleği ve dikkat becerileri de dâhil edilerek incelemiştir.
Yöntem ve Araçlar: Çalışma ilişkisel tarama modelinde gerçekleştirilmiştir. Kolay örnekleme yöntemiyle belirlenen çalışma grubunu Türkiye’den 148 ilkokul üçüncü sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Çalışmanın verileri Yanlış Analiz Envanteri, Zihin Kuramı Görevleri, Kelime Bilgisi Ölçeği, Anlamsız Sözcük Tekrarı Listesi ve Bourdon Dikkat Testi kullanılarak toplanmıştır. Veriler basit doğrusal ve çoklu doğrusal regresyon analizi kullanılarak analiz edilmiştir.
Sonuçlar: Zihin kuramı becerisi tek başına hikâye edici ve bilgi verici metinlerde okuduğunu anlama becerisini yordamaktadır. Ancak analize diğer değişkenler dâhil edildiğinde zihin kuramı becerilerinin hikaye edici metinde okuduğunu anlama becerisinin anlamlı bir yordayıcısı olduğu görülürken bilgi verici metinde okuduğunu anlama becerisinin anlamlı bir yordayıcısı olmadığı görülmektedir. Hikâye edici metinde okuduğunu anlama becerisi ile zihin kuramı arasında, bilgi verici metinde okuduğunu anlama becerisi ile kelime hazinesi değişkeni arasında diğer değişkenlere kıyasla daha yüksek bir ilişkinin olduğu görülmektedir.
Dikkat kelime hazinesi okuduğunu anlama becerileri sözel çalışma belleği zihin kuramı becerileri.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Classroom Education |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Early Pub Date | November 30, 2025 |
| Publication Date | November 30, 2025 |
| Submission Date | May 26, 2025 |
| Acceptance Date | June 18, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 5 Issue: 2 |
Journal of Research in Elementary Education is an open access journal.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-4.0 International License.