Bu çalışmanın amacı, akranları tarafından kabul gören ve görmeyen ilköğretim okulu 4. ve 5. sınıf öğrencilerinin akran ilişkilerine yönelik algılarının incelenmesidir. Araştırmaya İzmir ilinde ilköğretim okullarına devam eden 270 öğrenci katılmıştır. Araştırmaya katılan 270 öğrenciye ilk olarak sosyometri tekniği uygulanmış ve sosyometri testi sonuçlarına göre kabul gören ve görmeyen öğrenciler belirlenmiştir. Ardından yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılarak, akranları tarafından kabul gören (22 öğrenci) ve görmeyen (22 öğrenci) toplam 44 öğrenci ile görüşülmüştür. Elde edilen bilgiler içerik analizi tekniği ile çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda akranları tarafından kabul gören ve görmeyen öğrencilerin görüşme sorularına verdikleri yanıtlar, benzer şekilde kategorileştirilmekle birlikte, bazı görüşme sorularına verdikleri yanıtlar arasında nicelik ve nitelik açısından farklılıklar olduğu belirlenmiştir. Akranları tarafından kabul gören öğrencilerin, kabul görmeyen öğrencilere göre arkadaş ilişkilerini başlatmak ve sürdürmek ile çatışma çözümü alanında sosyal açıdan daha yeterli yanıtlar verdikleri görülmüştür. Araştırma bulguları, akran kabulü ve akran ilişkileri literatürü ışığında tartışılmıştır.
The aim of this study is to investigate of peer-accepted and non-accepted elementary school students’
perceptions about peer relations in grades 4 and 5. Participants were 270 elementary school students in
İzmir. First of all participants were applied sociometric tecnique and they were categorized as accepted
and non-accepted in terms of sociometric test total scores. Subsequently the researchers interviewed with
totally 44 students who were categorized as accepted (22) and non-accepted (22) by using an structured
interview technique. A content analysis was used during the data analysis. The results indicated that
despite accepted and non accepted students’ perceptions about peer relations were similar in terms of
categories, some of the answers were differentiated in terms of the quantity and the quality of the contents. Results showed that students who were accepted by their peers tend to demonstrate more competent
behaviors in starting and maintaining friendships and conflict solution, than students who were nonaccepted
by their peers. The results were discussed in the light of peer relations and peer acceptance
literature.
Diğer ID | JA84UZ79GF |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mart 2011 |
Gönderilme Tarihi | 1 Mart 2011 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2011 Cilt: 9 Sayı: 1 |