The purpose of the present study is to investigate gender differences and perceived parents attitudes with
respect to loneliness and perceived social support. The universe of this study was Çukurova University students. The
sample consisted of 521 university students from different faculties (Education, Engineering, Economy, Humanities and
Art) at University of Cukurova in 2005–2006 academic year. In this study to examine if there were any significant
differences between gender- perceived parents attitudes and loneliness- perceived social support, multivariate statistic
technic (MANOVA) was used. Findings indicated that there was no significant differences on loneliness and social
support according to gender but there was significant differences according to perceived parents attitudes. Gender main
effect indicated that both female and male students experience loneliness and perceived social supportat more or less at
the same level. Perceived parents attitudes main effect revealed that democratic parents’ children felt less lonely and
they perceived more social support from friends and their family. As a conclusion according to gender there was no
significant effect on loneliness and perceived social support but according to perceiving parents attitudes there were
significant effect on loneliness and perceived social support.
Loneliness social support perceived parents attitudes gender
Bu araştırmanın amacı üniversite öğrencilerinin cinsiyetlerine ve ana baba tutum algılarına göre yalnızlık ve
algılanan sosyal destek düzeylerinin incelenmesidir. Araştırmanın evrenini Çukurova Üniversitesi, örneklemini ise
Çukurova Üniversitesinde 2005-2006 yılında farklı fakültelerde (Eğitim, Mühendislik, İdari Bilimler, Fen Edebiyat)
öğrenim gören toplam 521 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmada cinsiyet ve algılanmış ebeveyn tutumlarının yalnızlık ve
sosyal destek üzerindeki etkisi çok boyutlu varyans analizi (MANOVA) ile test edilmiştir. Uygulanan MANOVA sonuçları
cinsiyet ana etkisine göre yalnızlık ve sosyal destek düzeylerinin farklılaşmadığını, kız ve erkek öğrencilerin birbirine
benzer düzeyde yalnızlık ve sosyal destek algılarının olduğunu göstermektedir. Ana-baba tutumları ana etkisine göre ise
yalnızlık ve sosyal destek düzeylerinin anlamlı bir biçimde farklılaştığını göstermektedir. Ebeveynlerini demokratik
algılayan ebeveynlerin çocuklarının kendilerini daha az yalnız hissettikleri ve daha fazla arkadaşlarından ve
aielelerinden sosyal destek aldıklarını algıladıkları görülmektedir. Sonuç olarak; araştırma sonuçları cinsiyet ana
etkisine göre yalnızlık ve sosyal destek düzeylerinin farklılaşmadığını, algılanmış ebeveyn tutumlarına göre ise yalnızlık
ve algılanmış sosyal destek düzeylerinin farklılaştığını göstermektedir.
Yalnızlık sosyal destek algılanmış ebeveyn tutumları cinsiyet
Diğer ID | JA84VH54MN |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Eylül 2008 |
Gönderilme Tarihi | 1 Eylül 2008 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2008 Cilt: 6 Sayı: 3 |