BibTex RIS Kaynak Göster

MÜZİK ÖĞRETMENLİĞİ MESLEĞİNE YÖNELİK TUTUM ÖLÇEĞİNİN GELİŞTİRİLMESİ

Yıl 2008, Cilt: 6 Sayı: 1, 25 - 40, 01.03.2008

Öz

Bu çalışmada, eğitim fakültesi müzik eğitimi bölümü öğrencilerinin müzik öğretmenliği
mesleğine yönelik tutumlarını ölçmekte kullanılabilecek bir ölçme aracının (MÖTÖ) geliştirme
aşamaları açıklanmıştır. Var olan koşullarda geliştirilen ölçeğin geçerlik ve güvenirlik çalışmaları,
üç üniversitede müzik eğitimi bölümü son sınıf düzeyindeki 194 öğrenci üzerinde yapılmıştır. Analiz
için SPSS istatistik paket programı kullanılmıştır. MÖTÖ’ nün yapı geçerliğini belirlemek için
faktör analizi yapılmıştır. Faktör analizinde varimax dönüşümlü temel bileşenler analizi yöntemi
kullanılmıştır. Güvenirliği ise iç tutarlık katsayısı (Cronbach alpha) ve bu kapsamda madde toplam
korelasyonları hesaplanmıştır. Faktör yüklerinin 0.60 ile 0.79 arasında değiştiği, Kaiser-Meyer
Olkin (KMO) değerinin a=0.94, güvenirlik çalışması için hesaplanan, iç tutarlık katsayısı
(Cronbach alpha) değerinin a=0.95 olduğu görülmüştür. Bu bulgular, ölçeğin, öğrencilerin müzik
öğretmenliği mesleğine yönelik tutumlarını ölçmekte kullanılabilir geçerli ve güvenilir bir araç
olduğunu göstermektedir.

Kaynakça

  • Akgül, A. (1997). Tıbbi araştırmalarda istatistiksel analiz teknikleri. Ankara: Yüksek Öğretim Kurulu Matbaası.
  • Baykul, Y. (2000). Eğitimde ve psikolojide ölçme. Ankara: ÖSYM Yayınları.
  • Çetin, Ş. (2006). Öğretmenlik mesleği tutum ölçeğinin geliştirilmesi. (Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması). Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, (18), 14.
  • Erden, M. (1998). Öğretmenlik mesleğine giriş. İstanbul: Alkım Yayınları.
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (2005). Yeni insan ve insanlar. İstanbul: Evrim Basım Yayım.
  • Karasar, N. (2002). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım Ltd.Şti.
  • Kuzgun, Y. ve Bacanlı, F. (2005). Rehberlik ve psikolojik danışmada kullanılan ölçme araçları ve programlar dizisi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Küçükahmet, L. (1976). Öğretmen yetiştiren kurum öğretmenlerinin tutumları. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları.
  • Osgood, C., Suci, G., ve P. Tannenbaum (1975). The measurment of meaning. University of Illinois.
  • Özdamar, K.(1999). Paket program ile isatistiksel veri analizi. Eskişehir: Kaan Kitapevi.
  • Özgür, N. (1994). Öğretmenlik mesleğine karşı tutum. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Ankara: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Özmenteş, G. (2006). Müzik dersine yönelik tutum ölçeğinin geliştirilmesi. İlköğretim Online, 5(1), 23-29. http://ilkogretim-online.org.tr
  • Tavşancıl, E. (2002). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Tezbaşaran, A. A. (1997). Liket tipi ölçek geliştirme kılavuzu. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları.
  • Sezginer, N. (1989). Müzik öğretimi ve sorunları. Ankara: Türk Eğitim Derneği Yayınları.
  • Süer, R. (1980). Müzik Öğretmeni Yetiştiren Kurumlarda Öğretmen. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi
  • Uçan, A. (1997). Müzik eğitimi: Temel kavramlar–ilkeler-yaklaşımlar. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Uçan, A. (1996). İnsan ve müzik/insan ve sanat eğitimi. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Uçan, A. (1999). Müzik öğretmenliğinde model arayışları ve eski yeni müzik öğretmenliği modelleri. Orkestra Dergisi, (300), 30. İstanbul: Yenilik Basımevi San. ve Tic. Ltd. Şti.
  • Uçan, A. (2001). Türkiye’de öğretmenlik mesleğine genel bakış. Öğretmen Yetiştirme ve Eğitiminde Kalite Paneli. MEB Öğretmen Yetiştirme ve Eğitimi Genel Müdürlüğü.
  • Varış, F. (1988). Eğitimde program geliştirme. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları.

DEVELOPMENT OF THE ATTITUDE SCALE FOR MUSIC EDUCATION

Yıl 2008, Cilt: 6 Sayı: 1, 25 - 40, 01.03.2008

Öz

In this study, the steps in the development of a scale to measure the attitudes of the students
of the music education department of the faculty of Education towards music education have been
explained. The validity and reliability of the scale developed in the present conditions have been
applied to 194 fourth year music education students in three universities. For analysis SPSS
statistics programme has been used. Factor analysis has been used to determine the structural
validity of the scale. In the factor analysis, the main components analysis with varimax
transformation has been used. For the reliability, inner co-efficiency number has been employed
and regarding this, total matter correlations have been calculated. Factor values vary between
0,60 and 0,79; Kaiser-Meyer Olkin value has been measured as a=0,94 and the inner co-efficiency
for the reliability as a= 0,95. These results show that the scale worked on is a reliable and valid
means to measure the attitudes of the students towards music education.

Kaynakça

  • Akgül, A. (1997). Tıbbi araştırmalarda istatistiksel analiz teknikleri. Ankara: Yüksek Öğretim Kurulu Matbaası.
  • Baykul, Y. (2000). Eğitimde ve psikolojide ölçme. Ankara: ÖSYM Yayınları.
  • Çetin, Ş. (2006). Öğretmenlik mesleği tutum ölçeğinin geliştirilmesi. (Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması). Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, (18), 14.
  • Erden, M. (1998). Öğretmenlik mesleğine giriş. İstanbul: Alkım Yayınları.
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (2005). Yeni insan ve insanlar. İstanbul: Evrim Basım Yayım.
  • Karasar, N. (2002). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım Ltd.Şti.
  • Kuzgun, Y. ve Bacanlı, F. (2005). Rehberlik ve psikolojik danışmada kullanılan ölçme araçları ve programlar dizisi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Küçükahmet, L. (1976). Öğretmen yetiştiren kurum öğretmenlerinin tutumları. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları.
  • Osgood, C., Suci, G., ve P. Tannenbaum (1975). The measurment of meaning. University of Illinois.
  • Özdamar, K.(1999). Paket program ile isatistiksel veri analizi. Eskişehir: Kaan Kitapevi.
  • Özgür, N. (1994). Öğretmenlik mesleğine karşı tutum. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Ankara: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Özmenteş, G. (2006). Müzik dersine yönelik tutum ölçeğinin geliştirilmesi. İlköğretim Online, 5(1), 23-29. http://ilkogretim-online.org.tr
  • Tavşancıl, E. (2002). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Tezbaşaran, A. A. (1997). Liket tipi ölçek geliştirme kılavuzu. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları.
  • Sezginer, N. (1989). Müzik öğretimi ve sorunları. Ankara: Türk Eğitim Derneği Yayınları.
  • Süer, R. (1980). Müzik Öğretmeni Yetiştiren Kurumlarda Öğretmen. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi
  • Uçan, A. (1997). Müzik eğitimi: Temel kavramlar–ilkeler-yaklaşımlar. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Uçan, A. (1996). İnsan ve müzik/insan ve sanat eğitimi. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Uçan, A. (1999). Müzik öğretmenliğinde model arayışları ve eski yeni müzik öğretmenliği modelleri. Orkestra Dergisi, (300), 30. İstanbul: Yenilik Basımevi San. ve Tic. Ltd. Şti.
  • Uçan, A. (2001). Türkiye’de öğretmenlik mesleğine genel bakış. Öğretmen Yetiştirme ve Eğitiminde Kalite Paneli. MEB Öğretmen Yetiştirme ve Eğitimi Genel Müdürlüğü.
  • Varış, F. (1988). Eğitimde program geliştirme. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA93SP65GN
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Enver Tufan Bu kişi benim

Bahar Güdek Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Mart 2008
Gönderilme Tarihi 1 Mart 2008
Yayımlandığı Sayı Yıl 2008 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Tufan, E., & Güdek, B. (2008). MÜZİK ÖĞRETMENLİĞİ MESLEĞİNE YÖNELİK TUTUM ÖLÇEĞİNİN GELİŞTİRİLMESİ. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(1), 25-40.

                                                                                                    Türk Eğitim Bilimleri Dergisi Gazi Üniversitesi Rektörlüğü tarafından yayınlanmaktadır.

                                                                                                                                      Creative Commons Lisansı