Bu çalışma, bilişsel hedeflerin sınıflamasında (taksonomi) yaşanan gelişmeleri ve bu alanda
geliştirilen yeni sınıflamaları tanıtmayı amaçlamaktadır. Ülkemizde bilişsel alanın sınıflamasında Bloom
tarafından 1956 yılında yapılan sınıflama hâlen yoğun olarak kullanılmaktadır. Ancak Bloom’un
sınıflamasına alternatif olarak geliştirilen yeni sınıflamalar ile bilişsel alanın sınıflamasındaki son
gelişmeler yeterince izlenmemektedir. Bu çalışmada Bloom’un sınıflamasına alternatif olarak geliştirilen
önemli sınıflamalar incelenmiştir. Bu alternatif sınıflamalar Bloom’un sınıflamasındaki temel düşünce ve
anlayışı çok fazla değiştirmemiş, genellikle bazı basamakların isimlerinde veya basamakların
sıralamasında değişiklikler yapmıştır. İleri sürülen alternatif sınıflamalar tek boyutlu (Gerlach ve
Sullivan, Hannah ve Michaelis, Gagné ve Briggs, Stahl ve Murphy, Quellmalz, Hauenstein ve Haladayna)
ve çok boyutlu (Tuckman, Marzano, Romizowski, Anderson ve Krathwohl, DeBlock, Williams ve
Haladayna) olmak üzere iki grupta toplanmaktadır. Son yıllarda yapılan sınıflamalar iki boyutludur. Bu
sınıflamalarda bilgiye ayrı bir önem verilmiş, bilişsel alan; içerik ve süreç olmak üzere iki boyuta
ayrılarak incelenmiştir. Sonuçta, alternatif sınıflamalar Bloom’un sınıflamasını temel almış ve bu
sınıflamada gördükleri eksiklikleri gidermeye çalışmışlardır.
Bilişsel alan Bloom hedefler hedeflerin aşamalı sınıflaması yeni sınıflamalar
The purpose of this study is to describe the new developments in the taxonomies of the objectives
in cognitive domain. The taxonomy created by Bloom in 1956 is still used extensively in Turkey. However,
alternative taxonomies developed after those of Bloom and new improvements in this area are not well
know. This study aims to explain and do an in depth analysis of these alternative taxonomies. These
alternative classifications did not bring big changes in Bloom’s taxonomy and the modifications are
mostly related to altering the names or the order of the steps of taxonomies. These alternative
classifications can be organized into two groups: one dimension and multiple dimensions taxonomies.
One dimension classifications are made by Gerlach and Sullivan, Hannah and Michaelis, Gagné and
Briggs, Stahl and Murphy, Quellmalz, Hauenstein and Haladayna. As for multiple dimension
taxonomies, they are done by Tuckman, Marzano, Romizowski, Anderson and Krathwoh, DeBlock,
Williams and Haladayna. Recent alternative taxonomies are two dimensions. Those taxonomies which
favored two dimensions divided the cognitive domain into process and content and examined them
separately. As a result, these alternative taxonomies aimed to make better classifications based on
Bloom’s taxonomies.
Cognitive domain Bloom educational objectives taxonomy new taxonomies
Diğer ID | JA37BS56KJ |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Eylül 2007 |
Gönderilme Tarihi | 1 Eylül 2007 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2007 Cilt: 5 Sayı: 3 |