Araştırmanın amacı, Türkiye’de eğitim kalitesini belirleyen temel faktörleri ve faktörlerin
eğitimsel sonuçları tahmin etme gücünü ortaya koymaktır. Araştırmanın evreni, Türkiye’de
örgün eğitim kapsamında on beş yaş grubundaki öğrencilerdir. Örneklem ise; rastgele ve
tabakalı örneklem yöntemiyle 51 ilden belirlenen 160 okul yöneticisi ve 4.942 öğrenci ile
anne-babalarından oluşmaktadır. Tarama modelinde betimsel bir çalışma olan araştırmada
Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programı (PISA) 2006 verileri kullanılmıştır. Faktör ve
regresyon analizinin kullanıldığı araştırmanın sonuçlarına göre Türkiye’de on beş yaş grubu
öğrencilerinin almış olduğu eğitimin kalitesini dört temel faktör belirlemektedir. Bu faktörler
ve faktörlerin önem düzeyleri: Ev, anne-baba özellikleri faktörü (% 52), öğrenci özellikleri
faktörü (%14),öğretim süreçleri faktörü (% 6) ve kurumsal-çevre faktörü (%1,4)’dür.
This study aims at detecting the main factors of educational quality and their power of
predicting the educational outcomes. Population of the study is fifteen year old students in
formal education in Turkey. Sample is composed of 4.942 students in 160 schools that are
selected by stratification and random methods from seven geographical regions and 51
provinces across Turkey. As a descriptive survey model, the data of PISA 2006 are used in
this study. According to the research results involving factor and regression analysis, four
factors shape the educational quality. These factors and their estimation levels are as
followed: the factor of home and parent related features (52 %), the factor of student related
features (14 %), the factor of teaching process related features (6 %),the factor of
institutional environment related features (1,4 %).
Other ID | JA33DY65NC |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2012 |
Submission Date | June 1, 2012 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 10 Issue: 2 |
The Journal of Turkish Educational Sciences is published by Gazi University.