Yapılandırmacı öğrenme yaklaşımlarının
esas alındığı eğitim sistemimizde, Türkçe ve Türk Dili ve Edebiyatı derslerinin
metin odaklı gerçekleştirilmesi tasarlanmıştır. Bu durum, özellikle de
okuduğunu anlama bağlamında metin çözümleme ve ölçme değerlendirme
yaklaşımlarının titizlikle gözden geçirilmesini gerekli kılmaktadır. Bu
bağlamda, bu çalışmada, programda yer alan hikâye edici metinlerin öğretimi ve
ölçme-değerlendirme yaklaşımının ve uygulama sonuçlarının öğretmen görüşleri
doğrultusunda değerlendirilmesi amaçlanmış, bu doğrultuda fenomenoloji
(olgubilim) yaklaşımı ile çalışma grubu olarak belirlenen 28 öğretmenden veri
toplanarak konunun derinlemesine incelenmesi hedeflenmiştir. Ayrıca elde edilen
bulgular ışığında anlatısal türlerin (roman) öğretimi sürecinde yeni bir ölçme
ve değerlendirme önerisi sunulması amaçlanmıştır. Yapılandırılmış görüşme tekniğiyle
öğretmenlerden elde edilen bulgular değerlendirilmiştir. Ayrıca bu araştırmada
programın okullarda yeni uygulanması ile ortaya çıkan durumun nedenleri ve
sonuçları irdelenmeye çalışılmıştır. Araştırma bu yönüyle de nedensel
karşılaştırma araştırmasına örnek teşkil ettiğinden ortaya çıkmış/var olan bir
durumu ve olayın nedenlerini, bu nedenleri etkileyen değişkenleri ya da bir
etkinin sonuçlarını belirlemeye yönelik bir araştırma olarak da ele alınmıştır.
Çalışmanın sonunda, bulgular ışığında geliştirilen sürece dayalı ve edebi
alımlama ve esere dair sunum çalışması, yazınsal analiz çalışması, yazılı
yorumlama, moderatör sunumu, harmanlanmış ölçme değerlendirme bölümlerinden
oluşan bir ölçme değerlendirme önerisi bu alanda çalışma yapacak araştırmacı ve
öğretmenlerin dikkatine sunulmuştur.
Hikâye Edici Metinlerin Öğretimi Ölçme-Değerlendirme Türkçe Öğretimi Türk Dili ve Edebiyatı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2019 |
Gönderilme Tarihi | 11 Kasım 2019 |
Kabul Tarihi | 28 Kasım 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 17 Sayı: 2 |