Öğrenme süreçlerinde öğretim materyalleri önemli bir yere sahiptir. İçinde yaşadığımız dijital çağda dijital materyallerin kullanımı önemli olmakla birlikte, dijital olmayan materyaller de etkin bir şekilde kullanılmaktadır. Buna karşın dijital materyallerin daha önemli olduğu şeklinde yanlış bir algı bulunmaktadır. Bu araştırmada dijital ve dijital olmayan materyallerin seçimi ve kullanımı aynı öğretmen görüşleri ile değerlendirilmiştir. Bu kapsamda 42 sınıf öğretmeninin eğitim öğretim süreci içerisinde dijital veya dijital olmayan materyalleri seçim ve kullanım kriterleri araştırılmıştır. Araştırma nitel bir çalışmadır ve durum çalışması desenindedir. Araştırma sonucunda, öğretmenlerin okullarında dijital kaynaklara sahip oldukları, bu dijital kaynakları dersin her aşaması, konunun gerektirdiği önemli bir anda, konu anlatımı sırasında, dersin sonu veya başı gibi aşamalarda kullandıkları görülmüştür. Öğretmenler materyal seçimi konusunda en çok öğrenim gereksinimleri ile öğrenci durumlarını ön plana çıkarmışlardır. Sağladığı avantajlar açısından dijital olmayan materyaller anlatım ve anlama kolaylığı, yaparak yaşayarak öğrenme gibi özellikleri ile ön plana çıkarken, dijital materyaller ilgi ve dikkat çekme, çoklu ortam desteği, ekonomik olma gibi özellikleri ile ön plana çıkmıştır. Dezavantajları açısından incelendiğinde ise öğretmenler dijital olmayan materyalleri bireyselleştirememe, tasarım ve kullanım zorluğu, maliyet gerektirme, yıpranma gibi yapısal ve fiziksel özellikleri ile, dijital materyaller açısından ise kolaycılık ve tembelliğe sebep olma, bağımlılık gibi olumsuz davranışlara yatkınlık özellikleri ile ifade etmişlerdir.
Dijital materyal Dijital olmayan materyal Öğretim materyalleri
Teaching materials have an important place in learning processes. Although the use of digital materials is important in the digital age, non-digital materials are still used effectively. However, there is a misperception that digital materials are more important. In this study, the selection and use of digital and non-digital materials were evaluated with the same teachers' views. In this context, the criteria for selection and use of digital or non-digital materials in the education process of 42 primary school teachers were investigated. The research is a qualitative study and in a case study design. As a result of the research, it was observed that teachers had digital resources in their schools and used these digital resources at every stage of the lesson, at an important moment when the subject required, during the lecture, at the end or beginning of the lesson. Teachers put the learning requirements and student status in the foreground most in terms of material selection. In terms of the advantages it provides, non-digital materials have features such as ease of expression and understanding, learning by doing and experiencing, while digital materials come to the fore with features such as interest and attention, multimedia support, and being economical. When examined in terms of disadvantages, teachers expressed non-digital materials with their structural and physical characteristics such as inability to individualize, difficulty in design and use, cost requirement, wear and tear, and in terms of digital materials, they expressed their tendency to negative behaviors such as easiness and indolence and addiction.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Aralık 2020 |
Gönderilme Tarihi | 24 Eylül 2020 |
Kabul Tarihi | 19 Kasım 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 18 Sayı: 2 |