The study examined preschool teachers' opinions and practices regarding the inclusion of mathematics activities in internal and external learning environments in special education preschools. Using an explanatory case study model, the study group involved 17 preschool teachers from official private preschools in Artuklu, Mazıdağı, and Derik districts of Mardin. Data were collected through interviews and a situation chart reflecting mathematics activities implemented in internal and external learning environments in the previous month. Findings showed that teachers viewed school administrators, themselves, and parents as equally responsible for developing early math skills. They emphasized the need for materials, mostly conducted activities indoors, and used school gardens as the primary outdoor space. While they felt competent in teaching early math to children with special needs indoors, they reported inadequacy in outdoor settings. Most teachers conducted one to ten math activities in the previous month, each lasting under 25 minutes. The study suggests that increasing practical examples of using out-of-school environments, and meeting teachers’ needs for materials, settings, and practical examples in the mathematics learning process could enhance the use of mathematics activities and out-of-school learning environments in special education preschool classes.
Special education Mathematics activity Indoor-outdoor learning environment Preschool teacher
Araştırmada, özel eğitim anasınıfında görev yapan okul öncesi öğretmenlerinin, iç ve dış öğrenme ortamında matematik etkinliklerine yer verme durumlarına ilişkin görüş ve uygulamaları incelenmiştir. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden biri olan açıklayıcı durum çalışması modeli kullanılmıştır. Çalışma grubunu, Mardin ili Artuklu, Mazıdağı ve Derik ilçelerindeki resmî özel eğitim anaokullarında görev yapan 17 okul öncesi öğretmeni oluşturmaktadır. Veriler, görüşme formu ve okul öncesi öğretmenlerin bir önceki ayda iç ve dış öğrenme ortamında uyguladıkları matematik etkinliklerini gösteren durum çizelgesi kullanılarak toplanmıştır. Araştırma sonucunda öğretmenlerin, çocuklara erken matematik becerileri kazandırmada okul idaresi, öğretmen ve ebeveynleri eşit düzeyde sorumlu gördükleri, öğrenme sürecinde en çok materyale ihtiyaç duydukları, etkinlikleri en çok okul içinde sınıfta uyguladıkları, okul dışında en çok okul bahçesini tercih ettikleri tespit edilmiştir. Ayrıca öğretmenlerin, özel gereksinimli çocuklara erken matematik becerileri kazandırmada kendilerini genel olarak yeterli gördükleri, buna karşın okul dışı öğrenme ortamlarında kendilerini yetersiz hissettikleri ve son bir ayda matematik etkinliklerine genelde bir ile on kez aralığında programda yer verdikleri, her bir matematik etkinliğinin 25 dakikadan az sürdüğü belirtilmiştir. Çalışmanın sonuçlarından yola çıkarak, okul dışı öğrenme ortamlarının kullanımına ilişkin uygulama örneklerinin artırılması, öğretmenlerin matematik öğrenme sürecinde materyal, ortam ve uygulama örnekleri gibi ihtiyaçlarının giderilmesi özel eğitim anasınıflarında matematik etkinliklerinin ve okul dışı öğrenme ortamlarının kullanımını artırabileceği düşünülmektedir.
Özel eğitim Matematik etkinliği İç-dış öğrenme ortamı Okul öncesi öğretmeni
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Okul Dışı Öğrenme, Okul Öncesi Eğitim, Fen ve Matematik Alanları Eğitimi (Diğer), Özel Eğitim ve Engelli Eğitimi (Diğer) |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Erken Görünüm Tarihi | 13 Kasım 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 28 Kasım 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 2 Haziran 2025 |
| Kabul Tarihi | 18 Eylül 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 23 Sayı: 3 |