Coaching process that medicine and health science widespread use and is admitted as the instructional strategy that is defined people’s performance is considered the resources needed to be able to develop throughout with the target by which to realize that people itself. This process occur a cycle which is consist of analyzes, studying, setting theories, criticize and try. To management healthy for this cycle needed to be useful for coaching strategies, skills and models. When analyzed in terms of the coaching adaptation of medical and health sciences, “Coaching Skills”, “Clinical Coaching”, “Coaching in Patient Management”, “Instructional Technology and Coaching” is encountered concepts. Skill coaching is with purpose of supporting to student’s psychomotor and cognitive skills development, clinical coaching use in clinical education process. Coaching process can be carries out using instructional technology in graduate students and postgraduate specialist training. Also, coaching process which is configured by technology in patient management can be carried out for patient’s health and sickness behaviors. No matter what kind of coaching implemented are basic building blocks of coaching should be carried out during the coaching process. These basic building blocks, target is founded by coachee, be realistic, available resources are discovered by coachee, be positive and constructive feedback, to expose the person’s strengths, be ensured the self esteem in learning and each of coaching process from individually restructuring. With them together effectively the use of instructional technology in the coaching process helps the spread of the coaching practice. In this study, coaching, coaching process, type, skills, strategies and models, evaluation of the coach, coaching, and related concepts are examined. Also, examples of adaptation coaching in medical and health science are given
Tıp ve sağlık bilimlerinde günden güne kullanımı yaygınlaşan ve öğretim stratejisi olarak da kabul edilen koçluk süreci insanların performanslarını hedefleri doğrultusunda geliştirebilmeleri için gereken kaynağın, kişinin kendisi olduğunun farkına varmasını sağlayan bir süreç olarak tanımlanmaktadır. Bu süreç analiz, çalışma, hipotezleri kurma, eleştirme ve denemeden oluşan bir döngüden oluşmaktadır. Bu döngünün sağlıklı bir şekilde yönetilebilmesinde koçluk stratejisi, becerileri ve modellerinden yararlanılması gerekmektedir. Koçluğun tıp ve sağlık bilimlerine uyarlanışı açısından incelendiğinde, “Beceri Koçluğu”, “Klinik Eğitimde Koçluk”, “Hasta Yönetiminde Koçluk”, “Öğretim Teknolojileri ve Koçluk” kavramları karşımıza çıkmaktadır.
Öğrenci lerin psikomotor ve bilişsel becerilerini gelişimine yardım etmek amacı ile beceri koçluğu, klinik eğitim sürecinde ise klinik eğitim koçluğu kullanılmaktadır.
Lisans öğrencilerinin ve mezuniyet sonrası uzmanlık eğitimlerinde öğretim teknolojilerinden yararlanılarak koçluk süreci gerçekleştirilebilmektedir. Ayrıca hastaların sağlık ve hastalık davranışlarını yönetebilmek için de teknoloji kullanılarak yapılandırılan hasta yönetiminde koçluk süreci gerçekleştirilebilmektedir. Hangi tür koçluk uygulanıyor olursa olsun koçluk süreci boyunca gerçekleştirilmesi gereken koçluğun temel yapı taşları bulunmaktadır. Bu yapı taşları, koçluğu alan kişiye hedefleri buldurtma, gerçekçi olma, koçluğu alan kişinin var olan kaynaklarını keşfettirme, olumlu ve yapıcı geribildirimde bulunma, kişinin güçlü yanlarını ortaya çıkarma, öğrenmede kişinin kendi sorumluluğunu almasını sağlama ve her bir koçluk sürecinin kişiye özgü yapılandırılmasıdır. Bunlarla birlikte öğretim teknolojilerinin de koçluk sürecinde etkili bir şekilde kullanılması koçluk uygulamalarının yaygınlaşmasına yardımcı olmaktadır.
Bu çalışmada, koçluk, koçluk süreci, tipi, becerileri, stratejileri ve modelleri, koçun değerlendirilmesi, koçluk ve ilişkili kavramlar irdelenmektedir. Ayrıca tıp ve sağlık bilimlerinde koçluğun uyarlanışı ile ilgili örnekler verilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Review |
Authors | |
Publication Date | October 14, 2015 |
Submission Date | October 13, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 14 Issue: 42 |