Ursprung des deutschen Trauerspiels’in temel tartışması on yedinci
yüzyıl Alman Barok trauerspiel’leri (yas oyunları) gibi görünür. Ne var ki,
Benjamin’in çoğu çalışmasında olduğu gibi başlıkta yer alan, merkezdeki
“konu” Ursprung des deutschen Trauerspiels’te de aşılır ve bir çerçeve
olarak kullanılır: Yas oyunları tartışmasına Platonik hakikat ve bilgi arayışı,
sembolizm ve alegori karşılaştırması, Antik Yunan tragedyaları ve
Aristotelyen tragedya düşüncesi eşlik eder. Böylece çok parçalı bir mozaik
metin oluşturulur; bu farklı parçalar ve konular da Benjamin’in deyişiyle
bir takım yıldız oluştururlar.
Ursprung des deutschen Trauerspiels’te bu takım yıldız, tragedya ve
trajik olan tartışmasında zamansallık etrafında bir araya gelir. Benjamin’in
zamansallık düşüncesinde Aristoteles’in Poetika’sı tragedyayı ve trajik
olanı belirli bir zamana sabitlediği için eleştirilir. Halbuki, çoğunlukla
ahlaki edimleri ele aldığı düşünüldüğünden tragedya tartışmalarında pek
atıfta bulunulmayan Aristoteles’in bir başka magnum opus’u Benjamin’in
görüşlerinden çok da uzakta değildir: Nikomakhos’a Etik.
“Geçmiş ve Gelecek Arasında Dondurulmuş Bir An: Nikomakhos’a
Etik’ten Walter Benjamin’e Tragedyanın Zamanı” başlıklı bu çalışma,
Benjamin’in şimdi ve gelecek arasında bir türlü sabitlenemeyen ve akışkan
olarak tanımladığı tragedyanın zamanı düşüncesini, Antik Yunan tragedyalarından
kısa örneklerle ve Aristoteles’in Nikomakhos’ Etik’indeki “ortanın
ortası” ile buradan doğan geçmiş-gelecek zıtlığının arasındaki gri alanla
tartışmayı hedeflemektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Applied Theatre |
Journal Section | 1. BÖLÜM |
Authors | |
Publication Date | October 23, 2019 |
Published in Issue | Year 2015 Issue: 27 |