Öz yeterlik,
bireylerin herhangi bir alanda kendilerinden beklenen iş ve davranışları yerine
getirme, o iş ya da durumla ilgili karşılaştıkları zorlukların üstesinden
gelerek başarmaya ilişkin kendilerine olan inançlarını ifade eden bir
kavramdır. Yabancı dil öğreniminde bireylerin hedef dili öğrenmeye karşı olan
öz yeterlikleri, öğretim faaliyetlerinin hedeflerine ulaşmasında belirleyici
faktörlerden birisidir. Bu çalışma, yabancı dil olarak Türkçe öğrenenlerin
Türkçe konuşma öz yeterlik düzeylerinin belirlenerek, çeşitli değişkenler
açısından incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Yapılan bu çalışma nicel bir
araştırma olup, tarama modeline göre desenlenmiştir. Araştırmacılar tarafından
geliştirilen “Yabancı Dil Olarak
Türkçe Öğrenenlere Yönelik Konuşma Becerisi Öz Yeterlik Ölçeği” ve “Kişisel
Bilgi Formu” veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Elde edilen verilerin
çözümlenmesinde SPSS 21.0 programından ve aritmetik ortalama, yüzde, t-testi,
ANOVA gibi tekniklerden yararlanılmıştır. Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenen
öğrencilerin konuşma becerisi öz yeterlik düzeyleri, öğrencilerin cinsiyet,
Türkçe bilme düzeyleri, yaş seviyeleri, Türkçe öğrenme süreleri, Türkçe
öğrenilen kurum ve öğrencilerin ülkelerinin bulunduğu bölgeler açısından
incelenmiştir. Yapılan analizler sonucunda, öğrencilerin konuşma becerisi öz
yeterlik düzeyleri ile Türkçe öğrenilen kurum ve öğrencilerin ülkelerinin
bulunduğu bölgeler arasında anlamlı bir farklılık bulunduğu belirlenirken,
diğer değişkenler arasında anlamlı bir farklılık bulunmadığı belirlenmiştir.
Yabancılara Türkçe öğretimi öz yeterlik konuşma eğitimi konuşma becerisi konuşma öz yeterliliği
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | June 15, 2017 |
Submission Date | July 10, 2017 |
Acceptance Date | July 10, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 6 Issue: 2 |