Bir
insanın; sayıca, anlamca ve türce fazla kelimelere, kavramlara vakıf olması ve
bu kelimeleri günlük hayatta gerektiğinde rahatlıkla kullanabilmesi, o kişinin
tasavvur ile hayal dünyasının, kavrama ile anlama gücünün derinliğini ve
zenginliğini gösterir. İnsanın bu vasfı, dış ve iç dünyadaki varlıkları,
durumları ve olayları, daha canlı ve etkili bir şekilde tasavvur, tahayyül ve
muhakeme etmesini sağlar. Böyle insanlar bilgili, yaratıcı, hoş sohbet,
anlayışlı ve duyarlı insanlardır. Bir insanın zengin kelime hazinesi, kişinin
kavram ve idrak boyutunun, düşünce ufkunun gelişmesine, sanat ve edebiyat
zevkinin oluşmasına da katkı sağlar. Kelime hazinesi ve söz varlığının
belirlenmesine yönelik olarak yapılan araştırmalar, dilin kullanım zenginliğini
ve anlatımda tercih edilen dil unsurlarını yansıtması bakımından önemlidir.
Alanyazın tarandığında, Türkiye’de gerek belli grupların kelime hazinesinin
gerekse yazılı kaynakların söz varlığının tespit edilmesine yönelik birçok
çalışmanın yapıldığı görülmektedir. Bu çalışmada, Gazi Üniversitesi Vakfı Özel
Anadolu Lisesi öğrencilerinin kelime hazinesinin derlem tabanlı incelenmesi
amaçlanmaktadır. Öğrencilerin yazılı anlatımlarında kullandıkları kelimeler ve
bu kelimelerin sıklıkları derlem programından elde edilen nicel verilerin
analizi sonucunda tespit edilmiştir. Elde edilen veriler, Gazi Üniversitesi
Vakfı Özel Anadolu Lisesi öğrencilerinin yazılı anlatımlarında, tatmin edici
düzeyde toplam ve tekil kelime kullandıklarını göstermektedir. Kelime kullanım
sayılarında, cinsiyet değişkeni açısından farklılık bulunmamakta, bununla
birlikte kız öğrencilerin kelime çeşitliliği ve anlatım zenginliği yönünden
erkek öğrencilere göre daha başarılı oldukları dikkat çekmektedir. Ayrıca
öğrencilerin sık kullandıkları kelimelerin, daha önce yapılan çalışmalarda
oluşturulan kelime listeleriyle belli oranlarda örtüştüğü belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 15, 2018 |
Submission Date | September 28, 2018 |
Acceptance Date | September 28, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 7 Issue: 3 |