Bu
araştırmanın amacı ortaokul öğrencilerinin Türkçe dersinde yaşadıkları dinleme
sorunlarının ve Türkçe dersini iyi bir şekilde dinleyebilmek için
beklentilerinin neler olduğunun incelenmesidir.
Araştırma durum çalışması niteliğindeki nitel bir çalışmadır.Çalışmada
nitel araştırma yöntemlerinden görüşme yöntemi kullanılmıştır. Çalışma grubu
2017-2018 eğitim-öğretim yılında Aksaray’da öğrenim gören 120 ortaokul
öğrencisinden oluşmaktadır. Ortaokul öğrencilerinin Türkçe dersinde yaşadıkları
dinleme sorunlarına ilişkin ortam, dinleme metni, dinleme etkinlikleri, Türkçe
öğretmeni ve öğrenci olmak üzere beş; sorunlara yönelik beklentilerine ilişkin
ise ortam, dinleme metni, dinleme etkinlikleri, Türkçe öğretmeni olmak üzere
dört tema ortaya çıkmıştır. Katılımcıların Türkçe dersinde yaşadıkları dinleme
sorunları ağırlıklı olarak öğrencilerin gürültü yapmaları, sınıf mevcudunun
fazla olması, dinleme metinlerinin uzun ve sıkıcı olması, anlamı bilinmeyen
kelimelerin olması, dinleme etkinliklerinin sıkıcı olması, Türkçe öğretmeninin
kısık sesle konuşması, dinleme metinlerini çok hızlı okumasıdır. Sorunlara
yönelik beklentileri ise çoğunlukla sınıfın sessiz olması, sınıf mevcudunun
azaltılması, dinleme metinlerinin kısa olması, Türkçe öğretmeninin Türkçe dersini
eğlenceli bir şekilde işlemesi, yüksek sesle ders anlatması ve sınıfa hâkim olunmasıdır.
Bu doğrultuda Türkçe öğretmenlerinin öğrencilerin dinleme sorunlarını tespit
etmesi, iyi bir dinleme ortamı sağlaması, iyi bir konuşmacı ve dinleyici olması
gerektiği ortaya konmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 15, 2018 |
Submission Date | January 10, 2019 |
Acceptance Date | January 10, 2019 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 7 Issue: 4 |