Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2020, Volume: 2 Issue: 1, 39 - 48, 29.06.2020

Abstract

References

  • Arı, A. (2005). İlköğretim okulu öğrencilerinin yaz tatilindeki öğrenme kayıpları. Doktora Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi.
  • Arıkan, E., & Ünsal, K. (2019). Ortaokul ve lise okul yöneticilerinin kodlama eğitimine yönelik görüşlerinin incelenmesi (Bağcılar ilçesi örneği). İZÜ Eğitim Dergisi, 1(2), 250-284.
  • Ayre, C., & Scally A. J. (2014). Critical values for Lawshe’s content validity ratio: revisiting the original methods of calculation. Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 47 (1), 79–86. doi: 10.1177/0748175613513808.
  • Berg, P. & Peltola, M. (2015) Raising decent citizens – On respectability, parenthood and drawing Boundaries, NORA – Nordic Journal of Feminist and Gender Research, 23(1), 36–51. doi: 10.1080/08038740.2014.938116
  • Bostan Sarıoğlan, A., & Küçüközer, H. (2017). Fen bilgisi öğretmen adaylarının okul dışı öğrenme ortamları ile ilgili görüşlerinin araştırılması. İnformal Ortamlarda Araştırmalar Dergisi, 2(1), 1-15.
  • Buckley, P., & Lee, P. (2018). The impact of extra-curricular activity on the student experience. Active Learning in Higher Education. https://doi.org/10.1177/1469787418808988
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2018). Bilimsel araştırma yöntemleri. 25. Baskı, Ankara: Pegem Yayınları.
  • Cooper, H. (2003). Summer Learning Loss: The Problem and Some Solutions. ERIC Digest. Adress: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED475391.pdf
  • Erten, Z. & Taşçi, G. (2016). Fen bilgisi dersine yönelik okul dışı öğrenme ortamları etkinliklerinin geliştirilmesi ve öğrencilerin bilimsel süreç becerilerine etkisinin değerlendirilmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 638-657 . doı: 10.17556/jef.41328
  • Ertuğrul, A. & Karamustafaoğlu, O. (2020). Okul dışı öğrenme ortamlarına yönelik sınıf öğretmenlerinin görüşleri: Kayseri bilim merkezi. Social Sciences Research Journal, 9(2), 107-116.
  • Fairchild, R. & Boulay, M. (2002). Summer learning loss: The evidence anda possible solution. 24. APPAM Research Conference, Dallas: ABD. Adress: http://www.whatkidscando.org/archives/whatslearned/WhatIfSummerLearning.pdf
  • Fetters, M. D., Curry, L. A., & Creswell, J. W. (2013). Achieving integration in mixed methods designs principles and practices. Health Services Research, 48 (6), 2125-2133. Field, A. (2005). Discovering statistics using SPSS. London: SAGE Publications Pvt Ltd.
  • Fredricks, J. A. & Eccles, J. S. (2010). Breadth of extracurricular participation and adolescent adjustment among African-American and European-American youth, Journal of Research on Adolescence, 20(2): 307–33. doi: 10.1111/j.1532-7795.2009.00627.x
  • Karadağ, E. (2010). Eğitim bilimleri doktora tezlerinde kullanılan araştırma modelleri: nitelik düzeyleri ve analitik hata tipleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 16(1), 49-71.
  • Karademir, E. (2013). Öğretmen ve öğretmen adaylarının fen ve teknoloji dersi kapsamında okul dışı öğrenme etkinliklerini gerçekleştirme amaçlarının planlanmış davranış teorisi yoluyla belirlenmesi. Doktora Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
  • Karakuş, U., Aksoy, B. & Gündüz, İ. (2012). Evaluation of the Ninth grade geography lessons’ extracurricular activities in terms of teachers’ opinions. GEFAD GUJGEF, 32(2), 489-513.
  • Kerry, T., & Davies, B. (1998). Summer learning loss: the evidence and a possible solution. Support for Learning, 13(3), 118-122. doi: dx.doi.org/10.1111/1467-9604.00072 Kırkan, B. (2018). Üstün yetenekli ortaokul öğrencilerinin proje tabanlı temel robotik eğitim süreçlerindeki yaratıcı, yansıtıcı düşünme ve problem çözme becerilerine ilişkin davranışlarının ve görüşlerinin incelenmesi. Yüksek lisans tezi, Ankara: Başkent Üniversitesi.
  • Malkoç, S. (2014). Sosyal bilgiler öğretiminde sınıf dışı okul ortamlarının kullanılma durumları, Yüksek lisans tezi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Mazman, S. G., & Altun, A. (2013). Programlama–I dersinin BÖTE bölümü öğrencilerinin programlamaya ilişkin öz yeterlilik algıları üzerine etkisi. Öğretim Teknolojileri & Öğretmen Eğitimi Dergisi, 2(3).
  • Mertoğlu, H. (2019). Opinions of science pre-service teachers on out-of-school actıvities conducted in different learning environments. Journal of Research in Informal Environments, 4(1), 37-60.
  • Meyer, F., Meissel, K. & McNaughton, S. (2015). Patterns of literacy learning in German primary schools over the summer and the influence of home literacy practices. J Res Read, 40, 1–21.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2014). Milli Eğitim Bakanlığı Örgün ve Yaygın Eğitimi Destekleme ve Yetiştirme Kursları Yönergesi.
  • Nuhoğlu, H. (2004). Fen bilgisi öğretiminde öğrenme halkası modelinin uygulandığı fizik laboratuvarı çalışmalarının öğrenci başarısına etkisi. Yüksek lisans tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Ospennikova, E. Ershov, M. & Iljin, I. (2015). Educational robotics as an innovative educational technology. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 214, 18-26.
  • Patton, K & Reschly, A. (2013). Using curriculum-based measurement to examine summer learning loss. Psychology in the Schools, 50 (7), 738-753.
  • Philippe, C. (2018). The Impact of participation in extracurricular activities on school achievement of french middle school students: human capital and cultural capital revisited, Social Forces, 97(1), 55-90, doi: doi.org/10.1093/sf/soy016
  • Shinwell, J. & Defeyter, M.A. (2017). Investigation of summer learning loss in the uk—ımplications for holiday club provision. Front Public Health, 5, 1-7.
  • Snellman, K., Silva, J. M., Frederick, C. B. & Putnam, R. D. (2015) The engagement Gap social mobility and extracurricular participation among American Youth, The Annals of the American Academy of Political and Social Science, 657(1), 194–207. doi: 10.1177/0002716214548398
  • Şen, E. U. (2009). Yapılandırmacı yaklaşım temelli yeni ilköğretim programı kılavuzluğunda gerçekleştirilen öğretim etkinlikleri sonrası yaz tatili öğrenme kayıpları. Yüksek lisans tezi, Samsun: Ondokuzmayıs Üniversitesi.
  • Tübitak. (2019). 8. Bilim Fuarları Kılavuzu. Tübitak Bilim ve Toplum Daire Başkanlığı, Bilim ve Toplum Programları Müdürlüğü.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. 11. Baskı. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Zhang, L., & Nouri, J. (2019). A systematic review of learning computational thinking through Scratch in K-9. Computers & Education, 141, 103607.

Investigation of Students’ Summer Vacation Activities Based on Coding & Robotic and Forgetfulness Level of Summer Vacation Return

Year 2020, Volume: 2 Issue: 1, 39 - 48, 29.06.2020

Abstract

The activities of the students during the summer holidays, learning losses or the forgetfulness of the return of the holidays have been discussed in the educational sciences for a long time. However, very little research is being done and has little place in educational policies. This is especially important in applications and continuity courses such as coding and robotics. This is because out-of-school learning environments for skills that require this type of practice remain limited or not available to all students.
The aim of this study is to determine whether secondary school students do any learning activities during the summer vacation for the subjects of Information Technologies and Software course and to determine whether there are learning losses for the curriculum and practice in the summer vacation.
For this purpose, a working group was formed with 5th and 6th grade students. A semi-structured interview form was used to determine summer vacation activities and a pre-test, post-test achievement test was developed and applied to determine forgetfulness.
According to the results of the research, it is seen that middle school students perform many extracurricular activities during the summer holidays. Coding and robotics are the main topics of the activity. Among the activities, it was determined that the block-based coding activities were the highest. When the levels of forgetfulness were considered, it was seen that learning loss was acceptable.

References

  • Arı, A. (2005). İlköğretim okulu öğrencilerinin yaz tatilindeki öğrenme kayıpları. Doktora Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi.
  • Arıkan, E., & Ünsal, K. (2019). Ortaokul ve lise okul yöneticilerinin kodlama eğitimine yönelik görüşlerinin incelenmesi (Bağcılar ilçesi örneği). İZÜ Eğitim Dergisi, 1(2), 250-284.
  • Ayre, C., & Scally A. J. (2014). Critical values for Lawshe’s content validity ratio: revisiting the original methods of calculation. Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 47 (1), 79–86. doi: 10.1177/0748175613513808.
  • Berg, P. & Peltola, M. (2015) Raising decent citizens – On respectability, parenthood and drawing Boundaries, NORA – Nordic Journal of Feminist and Gender Research, 23(1), 36–51. doi: 10.1080/08038740.2014.938116
  • Bostan Sarıoğlan, A., & Küçüközer, H. (2017). Fen bilgisi öğretmen adaylarının okul dışı öğrenme ortamları ile ilgili görüşlerinin araştırılması. İnformal Ortamlarda Araştırmalar Dergisi, 2(1), 1-15.
  • Buckley, P., & Lee, P. (2018). The impact of extra-curricular activity on the student experience. Active Learning in Higher Education. https://doi.org/10.1177/1469787418808988
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2018). Bilimsel araştırma yöntemleri. 25. Baskı, Ankara: Pegem Yayınları.
  • Cooper, H. (2003). Summer Learning Loss: The Problem and Some Solutions. ERIC Digest. Adress: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED475391.pdf
  • Erten, Z. & Taşçi, G. (2016). Fen bilgisi dersine yönelik okul dışı öğrenme ortamları etkinliklerinin geliştirilmesi ve öğrencilerin bilimsel süreç becerilerine etkisinin değerlendirilmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 638-657 . doı: 10.17556/jef.41328
  • Ertuğrul, A. & Karamustafaoğlu, O. (2020). Okul dışı öğrenme ortamlarına yönelik sınıf öğretmenlerinin görüşleri: Kayseri bilim merkezi. Social Sciences Research Journal, 9(2), 107-116.
  • Fairchild, R. & Boulay, M. (2002). Summer learning loss: The evidence anda possible solution. 24. APPAM Research Conference, Dallas: ABD. Adress: http://www.whatkidscando.org/archives/whatslearned/WhatIfSummerLearning.pdf
  • Fetters, M. D., Curry, L. A., & Creswell, J. W. (2013). Achieving integration in mixed methods designs principles and practices. Health Services Research, 48 (6), 2125-2133. Field, A. (2005). Discovering statistics using SPSS. London: SAGE Publications Pvt Ltd.
  • Fredricks, J. A. & Eccles, J. S. (2010). Breadth of extracurricular participation and adolescent adjustment among African-American and European-American youth, Journal of Research on Adolescence, 20(2): 307–33. doi: 10.1111/j.1532-7795.2009.00627.x
  • Karadağ, E. (2010). Eğitim bilimleri doktora tezlerinde kullanılan araştırma modelleri: nitelik düzeyleri ve analitik hata tipleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 16(1), 49-71.
  • Karademir, E. (2013). Öğretmen ve öğretmen adaylarının fen ve teknoloji dersi kapsamında okul dışı öğrenme etkinliklerini gerçekleştirme amaçlarının planlanmış davranış teorisi yoluyla belirlenmesi. Doktora Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
  • Karakuş, U., Aksoy, B. & Gündüz, İ. (2012). Evaluation of the Ninth grade geography lessons’ extracurricular activities in terms of teachers’ opinions. GEFAD GUJGEF, 32(2), 489-513.
  • Kerry, T., & Davies, B. (1998). Summer learning loss: the evidence and a possible solution. Support for Learning, 13(3), 118-122. doi: dx.doi.org/10.1111/1467-9604.00072 Kırkan, B. (2018). Üstün yetenekli ortaokul öğrencilerinin proje tabanlı temel robotik eğitim süreçlerindeki yaratıcı, yansıtıcı düşünme ve problem çözme becerilerine ilişkin davranışlarının ve görüşlerinin incelenmesi. Yüksek lisans tezi, Ankara: Başkent Üniversitesi.
  • Malkoç, S. (2014). Sosyal bilgiler öğretiminde sınıf dışı okul ortamlarının kullanılma durumları, Yüksek lisans tezi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Mazman, S. G., & Altun, A. (2013). Programlama–I dersinin BÖTE bölümü öğrencilerinin programlamaya ilişkin öz yeterlilik algıları üzerine etkisi. Öğretim Teknolojileri & Öğretmen Eğitimi Dergisi, 2(3).
  • Mertoğlu, H. (2019). Opinions of science pre-service teachers on out-of-school actıvities conducted in different learning environments. Journal of Research in Informal Environments, 4(1), 37-60.
  • Meyer, F., Meissel, K. & McNaughton, S. (2015). Patterns of literacy learning in German primary schools over the summer and the influence of home literacy practices. J Res Read, 40, 1–21.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2014). Milli Eğitim Bakanlığı Örgün ve Yaygın Eğitimi Destekleme ve Yetiştirme Kursları Yönergesi.
  • Nuhoğlu, H. (2004). Fen bilgisi öğretiminde öğrenme halkası modelinin uygulandığı fizik laboratuvarı çalışmalarının öğrenci başarısına etkisi. Yüksek lisans tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Ospennikova, E. Ershov, M. & Iljin, I. (2015). Educational robotics as an innovative educational technology. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 214, 18-26.
  • Patton, K & Reschly, A. (2013). Using curriculum-based measurement to examine summer learning loss. Psychology in the Schools, 50 (7), 738-753.
  • Philippe, C. (2018). The Impact of participation in extracurricular activities on school achievement of french middle school students: human capital and cultural capital revisited, Social Forces, 97(1), 55-90, doi: doi.org/10.1093/sf/soy016
  • Shinwell, J. & Defeyter, M.A. (2017). Investigation of summer learning loss in the uk—ımplications for holiday club provision. Front Public Health, 5, 1-7.
  • Snellman, K., Silva, J. M., Frederick, C. B. & Putnam, R. D. (2015) The engagement Gap social mobility and extracurricular participation among American Youth, The Annals of the American Academy of Political and Social Science, 657(1), 194–207. doi: 10.1177/0002716214548398
  • Şen, E. U. (2009). Yapılandırmacı yaklaşım temelli yeni ilköğretim programı kılavuzluğunda gerçekleştirilen öğretim etkinlikleri sonrası yaz tatili öğrenme kayıpları. Yüksek lisans tezi, Samsun: Ondokuzmayıs Üniversitesi.
  • Tübitak. (2019). 8. Bilim Fuarları Kılavuzu. Tübitak Bilim ve Toplum Daire Başkanlığı, Bilim ve Toplum Programları Müdürlüğü.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. 11. Baskı. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Zhang, L., & Nouri, J. (2019). A systematic review of learning computational thinking through Scratch in K-9. Computers & Education, 141, 103607.
There are 32 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Research Articles
Authors

Bilal Arslankara 0000-0002-9062-9210

Ertuğrul Usta 0000-0001-6112-9965

Publication Date June 29, 2020
Acceptance Date June 29, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 2 Issue: 1

Cite

APA Arslankara, B., & Usta, E. (2020). Investigation of Students’ Summer Vacation Activities Based on Coding & Robotic and Forgetfulness Level of Summer Vacation Return. Journal of Teacher Education and Lifelong Learning, 2(1), 39-48.

2617220107