İdealizm, hakiki varlığın duyulabilir (sensible) değil, düşünülebilir (intellegible/ideal) olduğu temeline dayanır. Çağdaş Türk düşünürü Nurettin Topçu genelinde hem metafizik/ontolojik, hem de felsefî antropolojik anlamda idealist bir düşünürdür. Özelinde ise, bu idealizmi hem din ile ahlâk felsefesine, hem de toplumsal değişim ve inkılâp anlayışına yansır. Ardından Topçu, İslâm dünyasına bakarak, İslâm’ın doğuşundaki idealizmin, mükemmel dünya adamı olmak arzusuyla, sonraki yüzyıllarda İslâm ruhunu hareketten alıkoyup menfaat ve başarı arzusuna tâbi kıldığını görüyor. Son olarak 20.yy. çağdaş İslâm düşünürlerinden Muhammed İkbal ile bizim yaptığımız bir mukayesede, mizaçları farklı olan bu iki değerli çağdaş düşünürden Topçu’nun takdir ettiği idealist Platon’a karşılık, İkbal’in realist karakterdeki Aristo’yu tercih ettiğini görüyoruz.
Idealism is based upon that real being is not sensible but intellegible. Nurettin Topçu, who is a Contemporary Turkish Thinker, is a 8 Aralık 2014’te Erciyes Üniversitesinde gerçekleştirilmiş olan “Nurettin Topçu Paneli”nde sunulan tebliğin gözden geçirilmiş şeklidir. Prof.Dr.; E. Felsefe Öğr. Üyesi. idealist philosopher in the meaning of both metaphysics/ontological and philosophical anthropological. As for especially, this his idealism reflect on both his philosophy of religion and ethics and his concept of social change and reform. Then Topçu looking İslamic World, sees that idealism on East Islam, with wishing perfect man of world, hinder soul of Islam from movement and subordinate on will to succeed. Finally in our comparing between Muhammed Ikbal, who is one of Contemporary Islamic Thinker, and Topçu, we prefer Ikbal’s ralistic Aristotle not Topcu’s idealist Plato.
Other ID | JA22AE29CB |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2016 |
Submission Date | January 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Issue: 4 |