İslam dünyasında aile hukukuna dair resmî kanunlaştırma girişimleri, modern devletleşme sürecine paralel olarak 20. yüzyılın başlarından itibaren hız kazanmış ve özellikle bağımsızlık sonrası Arap coğrafyasında ahvâl-i şahsiyye alanında kapsamlı yasal düzenlemelerle somutlaşmıştır. Bu süreçte geleneksel İslam hukukunun temel referans alındığı ülkelerde ortaya çıkan yasal dönüşümler hem hukuki hem sosyolojik bağlamda dikkatle incelenmesi gereken bir reform sürecini temsil etmektedir.
Suudi Arabistan Krallığı tarihinde hazırlanan ilk ahvâl-i şahsiyye kanunu 2022 yılında yürürlüğe girmiştir. Suud Ahvâl-i Şahsiyye Kanunu, ülke tarihinde çeşitli alanlarda benzeri görülmemiş açılımlar gerçekleştirmeyi hedefleyen ve kendisine reformist bir misyon yükleyen Veliaht Prens Muhammed b. Selman tarafından 8 Şubat 2021 tarihinde ilan edilen "Suudi Arabistan 2030 Vizyonu" stratejisinin hukuk alanında yapılmasını öngördüğü reform faaliyetlerinin önemli bir adımını oluşturmaktadır. Ahvâl-i Şahsiyye Kanunu, ülkede ilk defa aile hukukunun yazılı ve sistematik biçimde kodifiye edilmesini sağlaması bakımından tarihî bir gelişme niteliği taşımaktadır.
Bu çalışma, söz konusu kanunun belirli hükümlerini klasik fıkıh kaynakları ve önceki mahkeme ictihadları ile karşılaştırmalı olarak incelemekte; kanunun teorik dayanaklarını, uygulama potansiyelini ve toplumsal yansımalarını çok boyutlu bir perspektifle değerlendirmektedir. Makalede evlilik yaşı, velâyet, nafaka, kazâî boşanma (tefrîk) ve özellikle de hidâne gibi önemli konularda getirilen düzenlemeler ele alınmaktadır. Ulaşılan sonuçlara göre Suudi Arabistan Ahvâl-i Şahsiyye Kanunu’nun yürürlüğe girmesiyle birlikte ülkede hukuki belirlilik ve öngörülebilirlik önemli ölçüde güçlendirilmiş, kadın ve çocuk haklarında sınırlı fakat sembolik değeri yüksek iyileştirmeler yapılmıştır. Ayrıca Kanun’da geleneksel normlar ile modern hukuk ilkeleri arasında denge kurma çabası gözlemlenmiştir. Bununla birlikte Kanun’un yasalaşma süreci katılımcı olmaktan uzak kalmış, özellikle sivil toplumun sürece dâhil edilmemesi, yasaya yönelik eleştirilerin gündeme gelmesine sebebiyet vermiştir.
Official efforts to codify family law in the Islamic world gained momentum in the early twentieth century, paralleling the broader processes of modern state formation. In particular, post-independence Arab states witnessed the institutionalization of personal status laws through comprehensive legislative reforms. In states where traditional Islamic law continues to serve as a principal legal reference, these transformations represent a reform process that warranting careful examination from both legal and sociological perspectives.
In the Saudi context, the first Personal Status Law in the Kingdom’s history was enacted in 2022. This law marks a major legal milestone within the broader framework of the "Saudi Vision 2030" initiative, announced on 8 February 2021 by Crown Prince Mohammed bin Salman. The vision assigns a reformist mission to the Saudi leadership and seeks to introduce unprecedented transformations across various sectors. Within this strategy, the Personal Status Law constitutes a critical step toward restructuring the legal domain and represents the first systematic and binding codification of family law in the country.
This study provides a comparative analysis of selected provisions of the law in relation to classical Islamic jurisprudential sources and prior judicial practice. It further evaluates the law’s theoretical foundations, implementation potential, and societal impact from a multidimensional perspective. Particular attention is given to provisions concerning the legal age of marriage, guardianship, alimony, judicial divorce (tafriq), and especially custody (ḥidānah). The findings suggest that the enactment of the law has significantly enhanced legal certainty and predictability. Although improvements in women’s and children’s rights remain limited, their symbolic significance is considerable. The law appears to seek a balance between traditional norms and modern legal principles. However, the non-participatory legislative process—especially the exclusion of civil society—has led to criticism at both domestic and international levels.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Islamic Law |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2025 |
Submission Date | April 20, 2025 |
Acceptance Date | September 11, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 8 |
Tetkik is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License CC BY-NC 4.0)
SHERPA ROMEO | Open Citations I4OC | LOCKSS | CLOCKSS | DOAJ | Crossref Participation Report | DOI | OAI | Open Policy Finder
Society: OKU OKUT ASSOCIATION | Publisher: OKU OKUT PRESS