This study aims to evaluate the usability of an online platform designed for conducting reliability analysis of multiple-choice tests. Within the scope of the research, a self-developed website, sinavanalizlerim.com’, which performs statistical analyses based on specific parameters, was examined. User experience was assessed using the Website Usability Scale, which comprises four sub-dimensions: ease of navigation, design consistency, access speed, and overall usability. A sample group of 50 academics evaluated the platform based on these dimensions. The findings indicate that the website was positively received, particularly in terms of design consistency, alignment between menus and content, and fast access features. However, to enhance the platform’s effectiveness, it is recommended to incorporate features such as topic-based question matching, AI-supported feedback mechanisms, and integrated grading systems. These improvements are expected to enhance the quality of assessment processes and promote more effective use in educational settings. Methodologically, data were collected through a survey and analyzed using SPSS software. Factor analysis was conducted in the context of website usability, and the Cronbach’s Alpha coefficient was calculated as 0.885, indicating a high level of reliability for the scale. In conclusion, sinavanalizlerim.com’ stands out as a highly effective digital tool for evaluating multiple-choice tests. Nonetheless, the incorporation of the aforementioned technological enhancements is suggested to further improve user experience. This study serves as a significant reference for the effective integration of digital tools in educational assessment.
Bu çalışma, çoktan seçmeli testlerin güvenirlik analizini gerçekleştiren bir çevrimiçi platformun kullanılabilirliğini değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Araştırma kapsamında, kendi geliştirdiğimiz istatistiksel parametreleri analiz eden bir web sitesi olan ‘sinavanalizlerim.com’ incelenmiş ve kullanıcı deneyimi, dört alt boyuttan oluşan Web Sitesi Kullanılabilirlik Ölçeği temel alınarak ölçülmüştür. Örneklem grubunu oluşturan 50 akademisyen, web sitesinin gezinme kolaylığı, tasarım tutarlılığı, erişim hızı ve kullanım kolaylığı olmak üzere dört alt boyutta değerlendirilmiştir. Elde edilen sonuçlar, web sitesinin tasarım tutarlılığı, menü ve içerik uyumu ile hızlı erişim özellikleri açısından kullanıcılar tarafından olumlu karşılandığını göstermektedir. Bununla birlikte, platformun etkinliğini artırmak için konu temelli soru eşleştirme, yapay zekâ destekli geri bildirim mekanizmaları ve notlandırma entegrasyonunun eklenmesi önerilmektedir. Bu tür iyileştirmelerin, ölçme ve değerlendirme süreçlerinin kalitesini artırarak eğitim alanında daha etkin bir kullanım sağlayabileceği öngörülmektedir. Araştırmanın metodolojisi çerçevesinde, veri toplama yöntemi olarak anket kullanılmış ve elde edilen veriler SPSS programı ile analiz edilmiştir. Web sitesi kullanılabilirliği açısından faktör analizleri gerçekleştirilmiş ve Cronbach’s Alpha katsayısı 0,885 olarak hesaplanmıştır, bu da ölçeğin güvenilir olduğunu göstermektedir. Sonuç olarak, ‘sinavanalizlerim.com’, çoktan seçmeli testlerin değerlendirilmesi konusunda çok etkili bir dijital araç olarak öne çıkmaktadır. Ancak, sistemin daha kullanıcı dostu hale getirilmesi için yukarıda belirtilen teknolojik iyileştirmeler önerilmektedir. Bu çalışma, eğitimde dijital araçların etkin kullanımı konusunda önemli bir referans kaynağı olarak değerlendirilmektedir.
Çoktan Seçmeli Testler Güvenirlik Analizi Kullanılabilirlik Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme Web Platformları
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Business Administration |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Publication Date | June 15, 2025 |
| Submission Date | February 19, 2025 |
| Acceptance Date | April 6, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 6 Issue: 2 |