شرع الله – تعالى- التعزير عقوبة للمجرم في الذنب الذي لا حدَّ له ولا
كفارة، وجعل التعزير علاجًا لكثير من قضايا المجتمع ومشكلاته.
ومقصد الشريعة من التعزير: الردع والإصلاح، والتأهيل والتقويم؛ لذلك
ينبغي أن تكون نية المُعزر بريئة من الانتقام والتشفي ومن أشهر العقوبات التعزيرية
وأنجعها السجن، إذ فيه حبس الحرية وتقييدها.
وفي ذلك عذاب أليم للمجرم، وردع له عن الذنب، مع حفظ الكرامة الإنسانية.
والسجن
معروف لدى الأمم السابقة من عرب وترك وفرس ورومان وغيرهم، ولا يعرف تاريخ دقيق
لأول سجن في العالم. وقد أقرَّ الإسلام
التعزير بالسجن لقضايا كثيرة منها: عدم سداد الدين، ووجود التهمة، وتأديب العاصي
حتى يرجع عن معصيته ولا حدَّ لأقل مدة السجن أو لأكثرها. فلربما
لا تزيد مدته عن ساعة، وقد تستمر مدى الحياة، لذلك فصَّل الفقهاء في مدد السجن،
بما يتناسب مع كل حالة يقضيها
Allah Teâlâ,
karşılığında had veya
kefâret olmayan bir suç
işlemiş kimse için ta’ziri
emretmiştir.
Böylelikle ta’ziri, toplumda cereyan eden birçok problemli olay ve dava için
bir çözüm olarak bizlere sunmuştur.
Ta’zirin amacı
caydırma, ıslâh etme, kötü huy ve davranışlardan arındırma ve bu davranışları
normal düzenine sokmaktır. Bundan dolayı ta’zir cezasını uygulayan kimse,
intikam duygularından uzak olmalıdır.
Ta’zir
cezalarının en meşhuru ve en çok işe yarayanı ise hapis cezasıdır. Çünkü hapis
cezasının özgürlüğü kısıtlayıcı bir özelliği vardır. Aynı zamanda kişinin
şerefini teminat altına almakla birlikte suçlu kimse için de caydırıcı olma
özelliğini hâizdir.
Hapis cezası
Arap, Türk, Fars, Roma ve diğer medeniyetlerce de bilinen bir cezalandırma
türüdür. Fakat tarihteki ilk hapis cezası hakkında kesin bir bilgi henüz
bulunmamaktadır.
İslâm Dini
birçok mesele için hapis cezasını öngörmüştür: Borcun ödenmemesi, kişinin zan
altında olması, suçluyu terbiye etmek… vb. durumları buna örnek olarak
göstermek mümkündür.
Hapis cezasının
müddeti hakkında ise herhangi bir sınırlama bulunmamaktadır. Şöyle ki çok kısa
olabileceği gibi, hayat boyu da devam edebilir.
Allah Almighty has enjoined and decreed the Discretionary Punishment (the
Punishment that is not appointed) on the offender regarding the sin which is
not having a prescribed punishment (bound set by Allah) or a religious expiation
and made the Discretionary Punishment a remedy to many society's issues and
dilemmas The purpose of the Islamic Law (Sharia) from imposing the
Discretionary Punishment is the deterrence, reform, rehabilitation and
correction.
Therefore, the intention of who will perform the Discretionary Punishment
must be free of retaliation and desires of revenge. One of the most famous and
effective Discretionary Punishments is the imprisonment, because it includes
the restriction of freedom, and this represents a grievous punishment for the sinner
and a deterrent to him from the commission of sins, accompanied at the same
time by the preservation of his human dignity.The prison is known to former nations such as Arabs, Turks, Persians
Romans, etc. and there is no precise date is known for the first prison in the
world Islam has acknowledged the Discretionary Punishment by the imprisonment
for many cases including: non-payment the debt, the availability of charge or
accusation, and chastisement of the sinner until he returns from his
transgression. There is no limit to the minimum or maximum duration of imprisonment, where
it may not last more than an hour and may last a lifetime; therefore, the
Islamic jurists have addressed and touched in detail the durations of the
imprisonment in accordance with each case.
Primary Language | Arabic |
---|---|
Subjects | Religious Studies |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2018 |
Submission Date | March 27, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 2 Issue: 1 |
Türkiye Journal of Theological Studies is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).