Research Article
BibTex RIS Cite

Katılımcı Elektronik Sözlük Kullanıcılarının Kütüphane Algısı: Ekşisözlük Örneği

Year 2025, Volume: 39 Issue: 2, 86 - 106, 30.06.2025
https://doi.org/10.24146/tk.1579250

Abstract

Amaç: Bu çalışmanın amacı katılımcı elektronik sözlük kullanıcılarının kütüphane algısını, kütüphaneler hakkındaki düşüncelerini ve değerlendirmelerini tespit etmektir.

Yöntem: Çalışma nitel paradigmaya uygun olarak gerçekleştirilmiştir. Bulgular doküman incelemesi tekniğiyle elde edilmiş ve içerik analizi tekniğiyle analiz edilmiştir. Bulgulara ulaşmak için Ekşisözlük sitesinde kütüphane başlığında bulunan gönderiler incelenmiştir. Elde edilen bulgulardan hareketle tema ve kodlara ulaşılmıştır. Gönderi örnekleri sunulurken metinlerin orijinalliği korunmuş, imla ve noktalamalarına müdahale edilmemiştir.

Bulgular: Uygulanan metodoloji sonucunda gönderilerden hareketle kodlara ve kodlardan hareketle işlev, metafor, bilgiler, yüklenen anlam ve eleştiriler temalarına ulaşılmıştır. İşlev temasını huzur verme, kitap bulundurma, ders çalışma imkânı sunma, sosyalleşmeyi sağlama, bilgi kazandırma, motivasyon kazandırma, güzel vakit geçirmeyi sağlama kodları; metafor temasını ibadethane, cennet, yuva, kutsal mekân, toprak, akıl rafı, demokrasi, beyin geliştirme salonu, kitap müzesi, hapishane, sığınak, hastane kodları; bilgiler temasını genel bilgiler, faydalar, etimolojik bilgi, çalışma sistemi, tarihi bilgi ve fiziksel özellikler kodları; yüklenen anlam temasını kamusal alan ve evdeki kitaplık kodları; eleştiriler temasını gürültü, kalabalık, çalışma sistemi, sayı azlığı, içerik, kirlilik kodları oluşturmuştur.

Sonuç: Çalışmada elde edilen bulgulardan hareketle katılımcı elektronik sözlük kullanıcılarının kütüphaneye adeta bir ibadethane kadar saygı duydukları, onu bir motivasyon, bilgi ve çalışma mekânı olarak gördükleri ancak diğer kütüphane kullanıcılarından ve kütüphanelerin çalışma sisteminden şikâyetçi oldukları sonucuna ulaşılmıştır.

Özgünlük: Katılımcı elektronik sözlüklerdeki kütüphane algısını bütünsel olarak ele alan bir çalışmanın ilk defa gerçekleştirilmesi ve bulguların tamamen anonim kişilerin gönderilerinden elde edilmesi çalışmanın yeni ve özgün olmasını sağlamaktadır.

References

  • Acar, S. (2024). Sosyal medya'da sessiz istifa algısı: Ekşisözlük incelemesi. Beykoz Akademi Dergisi, 12(2), 147-172.
  • Akande, S. O. ve Bamise, O. F. (2017). The role of school library in academic motivation of secondary school students in Osun State. International Journal of Library Science, 6(1): 18-27.
  • Akın, C. (2022). Sözlük tipolojileri ve tasnifleri üzerine bir değerlendirme. Türk Dili Araştırmaları Yıllığı-Belleten, 73(6), 217-233.
  • Alvarez, B. A. (2024). Sexual and reproductive health information and services in public libraries: A national survey of public library professionals. Public Library Quarterly, 43(1), 17-42.
  • Barsha, S. ve Munshi, S. A. (2023). Implementing artificial intelligence in library services: A review of current prospects and challenges of developing countries. Library Hi Tech News, 41(1), 7-10.
  • Blandford, A. (2006). Interacting with information resources: Digital libraries for education. International Journal of Learning Technology, 2(2-3), 185-202.
  • Cambridge. (2024, 8 Temmuz). Çevrim içi sözlük. https://dictionary.cambridge.org/dictionary/en glish/dictionary#googlevignette
  • Carroll, F.L. (2014). Recent advances in school librarianship: Recent advances in library and information services.. Pergamon Press.
  • Cary, R. (2024, 1 Eylül). Postmodernism: An overview of theory. ERIC. https://eric.ed.gov/?id=ED43 8239
  • Clyde, L.A. (1996). The library as information provider: The home page. The Electronic Library, 14(6), 549-558.
  • Cole, A., Clark, C. ve Teravainen-Goff, A. (2023, 30 Temmuz). The impact of school libraries on children and young people's literacy outcomes: An evidence review. ERIC. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED645168.pdf
  • Creswell, J. V. (2017). Araştırma deseni nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları (Çev.: Selçuk Beşir Demir). Eğiten Kitap.
  • Çoğaltay, N. ve Aras Z. N. (2018). Öğretmen adaylarının öğretmen atamalarında kullanılan sözlü sınava ilişkin algıları: Metafor analizi örneği. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), 211-230.
  • Davis, J. B. (2007). Postmodernism and the individual as a process. Review of Social Economy, 65(2), 203–208.
  • Demir, M. (2022). Sosyal medyadaki öğretmen-öğrenci arkadaşlığıyla ilgili algıların analizi: Ekşi Sözlük örneği. Kuram ve Uygulamada Sosyal Bilimler Dergisi, 6(2), 221-232.
  • Ekşisözlük. (2024). Ekşi sözlükte 2024 yılında olan biten. https://eksisozluk.com/entry/171486964
  • Fischer C. (2006). Research methods for psychologists: Introduction through empirical studies. Elsevier.
  • Furman, I. ve Süngü, E. (2021). Kolaboratif faaliyet modelinin çelişkileri: ekşi sözlük sanal topluluğunda cinsiyetçi söylem ve pratiklere dair bir inceleme. REFLEKTİF Sosyal Bilimler Dergisi, 2(1), 119–139.
  • Gürel, E. ve Yakın, M. (2007). Ekşi Sözlük: Postmodern elektronik kültür. Selçuk İletişim, 4(4), 203-219.
  • Harring, J. E. (1987). The electronic school library. The Electronic Library, 5(4), 230-236.
  • Harrison, C. (2004). Postmodern principles for responsive reading assessment. Journal of Research in Reading, 27(2), 163–173.
  • Hartmann, R. K. K. ve James, G. (2002). Dictionary of lexicography. Routledge.
  • Harwood, T. G. ve Garry, T. (2003). An overview of content analysis. The Marketing Review, 3(4), 479-498.
  • Haycock, K. (2023, 12 Ağustos). Research in teacher-librarianship and the institutionalization of change. ERIC. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED399954.pdf
  • Higgins, S.E. (1999). A survey of library services to schools and children in the UK 1996‐ 97. Asian Libraries, 8(11), 445-447.
  • Howarth, R. (1955). The challenge of the new school library. Library Review, 15(2), 90-94.
  • Jacobson, F.F. (1988). Teachers and library awareness: Using bibliographic instruction in teacher preparation programs. Reference Services Review, 16(4), 51-55.
  • Jesus, S. (2023). Freedom and anxiety: a psychoanalytic exploration of the super-ego in the postmodern era. Trends in Psychology, 31(2), 1-20.
  • Jimenez, R. (2016). The current state of library and ınformation sciences roles. G. Chamblee ve L. Langub (Ed.), Proceedings of Society for Information Technology & Teacher Education International Conference (1694-1700). Association for the Advancement of Computing in Education (AACE).
  • Karagül, S. (2018). Çocuk edebiyatı ve bibliyoterapi. Çocuk ve Medeniyet, 3(6), 43-55.
  • Karatay, H. (2007). Kelime öğretimi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(1), 141-153.
  • Karayalçın, Y. (1953). Kütüphanelerimize umumî bir bakış. Türk Kütüphaneciliği, 1(1), 2-25.
  • Kavak, A. (2024). Türkiye’deki dijital katılımcı sözlüklerde kütüphane algısı: Metaforik ifadelerin toplumsal yansımaları. Bilgi Dünyası, 25(2), 216-255.
  • Kekeç, S. G. ve Şanlı, K. (2023). Covıd-19 pandemisinin dijital platformlara yansıması: Ekşi sözlük üzerine bir inceleme. Namık Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksek Okulu Dergisi, 5(1), 25-38.
  • Klinger, P. ve Blackett, K. (2006). School libraries & student achievement in Ontario. The Ontario Library Association.
  • Krashen, S. ve O'Brian, B. (1996). School library collections and reading achievement in Los Angeles and Beyond. Indiana Media Journal, 18(3), 71-77.
  • Kroll, J. F. ve Ma, F. (2017). The bilingual lexicon. E. M. Fernández ve H. S. Cairns (Yay. Haz.) The handbook of psycholinguistics (294-319). Wiley Library.
  • Kronick, D. (1993). A Postmodern critique of Conte’s, Andrews’s, Gresham’s, and Elliott’s assumptions. Journal of Learning Disabilities, 26(10), 648–652.
  • Lance, K. C. ve Kachel, D. E. (2018). Why school librarians matter: What years of research tell us. Phi Delta Kappan, 99(7), 15–20.
  • Lancaster, F. W. (1977). The measurement and evaluation of library services. Information Resources Press.
  • Lombard, E. (2012). The role of the academic library in college choice. The Journal of Academic Librarianship, 38(4), 237-241.
  • Maizel, B. (1999). The postmodern identity of Russia and the west. Critical Review, 13(1-2), 129-140.
  • Mattsson, T. (2013). Intersectionality as a useful tool. Affilia, 29(1), 8–17.
  • Merson, J.G.M. (1965). The child in school. Library Review, 20(4), 233-238.
  • Murphy, J. W. ve Pardeck, J. T. (1998). Renewing social work practice through a postmodern perspective. Social Thought, 18(3), 5–19.
  • Ntini, E. (2014). Postmodernism as an approach to policy studies–an overview. Mediterranean Journal of Social Sciences, 5(8), 648-655.
  • O’Connell, J., Bales, J. ve Mitchell, P. (2015). Literature in digital environments: changes and emerging trends in Australian school libraries. IASL Annual Conference Proceedings, 10(10), 324-337.
  • Pathak, V., Jena, B. ve Kalra, S. (2013). Qualitative research. Perspectives in Clinical Research, 4(3), 192.
  • Patterson, M. (1998). Direct marketing in postmodernity: Neo‐tribes and direct communications. Marketing Intelligence & Planning, 16(1), 68–74.
  • Pawlowsky, S. ve Ryan, T. G. (2016). The 21st-century school library: Perpetual change or evolution?. International Journal of Educational Reform, 25(1), 38-55.
  • Pihl, J. (2012). Can library use enhance intercultural education?. Issues in Educational Research, 22(1), 79-90.
  • Porsuk, A. Ö. ve Cerit, Ç. (2021). Sosyal medyada Covid-19 aşısı tartışmalar: Ekşi Sözlük örneği. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 24(2), 347-360.
  • Racelis, A. (2018). Library services for the poor: Theoretical framework for library social responsibility. Pedagogical Research, 3(2), 1-9.
  • Ranganathan, S. R. (1967). Prolegomena to library classification. Asia Publishing House.
  • Ravi, N. K. (2019). An overview of development of school libraries in India. International Journal of Research in Social Sciences, 9(6), 901-907.
  • Rothenberg, D. (1997). How the web destroys the quality of students’ research papers. Chronicle of Higher Education, 43(49), 1-2.
  • Rubin, R. E. ve Rubin, R. G. (2020). Foundations of library and information science. American Library Association.
  • Serrat, R., Scharf, T. ve Villar, F. (2021). Mapping civic engagement in later life: A scoping review of gerontological definitions and typology proposal. International Journal of Voluntary and Nonprofit Organizations, 3(3), 1-12.
  • Similiarweb. (2024, 10 Ocak). Aralık 2024 için eksisozluk.com web sitesi analizi. https://www.similarweb.com/tr/website/eksisozluk.com/#overview
  • Sinclair, J. (1987). The dictionary of the future. Library Review, 36(4), 268–278.
  • Snowball, C. (2008). Enticing teenagers into the library. Library Review, 57(1), 25–35.
  • Stepanian, E.M. (1994). A community is known by the school it keeps. The Bottom Line, 7(3), 41-45.
  • Türk Dil Kurumu. (2024, 7 Temmuz). Çevrim içi sözlük. https://sozluk.gov.tr/.
  • Tindall, C. (1987). Leading the white elephant to water: How can the school library resource centre play a full part in the “new” curriculum? Journal of Education Policy, 2(1), 59–67.
  • Tiryaki, S. (2023). Ekşi sözlük kullanıcılarının kadına şiddeti önlemeye dair çözüm önerilerinin analizi. Marmara Üniversitesi Kadın ve Toplumsal Cinsiyet Araştırmaları Dergisi, 7(2), 37-64.
  • Uğur, S. B. ve Çiçekli, A. (2023). Boşanmış olmak: Kadınlara yönelik damga ve ön yargıları ekşi sözlük paylaşımları üzerinden okumak. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (61), 191-227.
  • Verma, S. ve Kumar, A. (2015). School libraries in modern era: An overview. Library Waves, 1(1), 42–45.
  • Waters, L. (2011). A review of school-based positive psychology interventions. The Australian Educational and Developmental Psychologist, 28(2), 75-90.
  • Weinblatt, N. ve Avrech-Bar, M. (2001). Postmodernism and its application to the field of occupational therapy. Canadian Journal of Occupational Therapy, 68(3), 164-170.
  • Winberry, J. ve Potnis, D. (2021). Social innovations in public libraries: Types and challenges. The Library Quarterly, 91(3), 337-365.
  • Yıldız, N. (1985). Eskiçağ kütüphaneleri. Can Matbaa.

Participatory Electronic Dictionary Users’ Library Perception: Ekşisözlük Example

Year 2025, Volume: 39 Issue: 2, 86 - 106, 30.06.2025
https://doi.org/10.24146/tk.1579250

Abstract

Purpose: The aim of this study is to determine participatory electronic dictionary users’ perception of libraries, as well as their thoughts and evaluations about libraries.

Method: The study was conducted following the qualitative paradigm. Findings were obtained using the document review technique and analyzed through a categorization and interpretation process in content analysis. To gather findings, posts in the “library” heading on the Ekşisözlük website were examined. Based on these findings, themes and codes were identified. In presenting post examples, the originality of the texts was preserved, and no adjustments were made to spelling and punctuation.

Findings: As a result of the applied methodology, codes were derived based on the posts, and the themes of function, metaphor, information, loaded meaning, and criticism were established based on these codes. The function theme includes the codes such as providing peace, study opportunities, socialization, knowledge, and motivation; the metaphor theme includes codes such as place of worship, heaven, home, sacred place, soil, mind shelf, democracy, brain development hall, book museum, prison, shelter, and hospital; the information theme is categorized by general information, benefits, etymological information, working system, historical information, and physical features; the loaded meaning theme includes the codes of public space and home library; and finally, the criticism theme is formed by the codes noise, crowd, working system, lack of resources, content, and pollution.

Implications: Based on the findings, it can be concluded that participatory electronic dictionary users highly esteem libraries, seeing them as a source of motivation, knowledge, and study, akin to a place of worship. However, they express dissatisfaction with other library users and the library system’s functionality.

Originality: This study is unique as it is the first to address library perception in participatory electronic dictionaries. Findings were derived entirely from anonymous posts, lending novelty and originality to the research.

References

  • Acar, S. (2024). Sosyal medya'da sessiz istifa algısı: Ekşisözlük incelemesi. Beykoz Akademi Dergisi, 12(2), 147-172.
  • Akande, S. O. ve Bamise, O. F. (2017). The role of school library in academic motivation of secondary school students in Osun State. International Journal of Library Science, 6(1): 18-27.
  • Akın, C. (2022). Sözlük tipolojileri ve tasnifleri üzerine bir değerlendirme. Türk Dili Araştırmaları Yıllığı-Belleten, 73(6), 217-233.
  • Alvarez, B. A. (2024). Sexual and reproductive health information and services in public libraries: A national survey of public library professionals. Public Library Quarterly, 43(1), 17-42.
  • Barsha, S. ve Munshi, S. A. (2023). Implementing artificial intelligence in library services: A review of current prospects and challenges of developing countries. Library Hi Tech News, 41(1), 7-10.
  • Blandford, A. (2006). Interacting with information resources: Digital libraries for education. International Journal of Learning Technology, 2(2-3), 185-202.
  • Cambridge. (2024, 8 Temmuz). Çevrim içi sözlük. https://dictionary.cambridge.org/dictionary/en glish/dictionary#googlevignette
  • Carroll, F.L. (2014). Recent advances in school librarianship: Recent advances in library and information services.. Pergamon Press.
  • Cary, R. (2024, 1 Eylül). Postmodernism: An overview of theory. ERIC. https://eric.ed.gov/?id=ED43 8239
  • Clyde, L.A. (1996). The library as information provider: The home page. The Electronic Library, 14(6), 549-558.
  • Cole, A., Clark, C. ve Teravainen-Goff, A. (2023, 30 Temmuz). The impact of school libraries on children and young people's literacy outcomes: An evidence review. ERIC. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED645168.pdf
  • Creswell, J. V. (2017). Araştırma deseni nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları (Çev.: Selçuk Beşir Demir). Eğiten Kitap.
  • Çoğaltay, N. ve Aras Z. N. (2018). Öğretmen adaylarının öğretmen atamalarında kullanılan sözlü sınava ilişkin algıları: Metafor analizi örneği. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), 211-230.
  • Davis, J. B. (2007). Postmodernism and the individual as a process. Review of Social Economy, 65(2), 203–208.
  • Demir, M. (2022). Sosyal medyadaki öğretmen-öğrenci arkadaşlığıyla ilgili algıların analizi: Ekşi Sözlük örneği. Kuram ve Uygulamada Sosyal Bilimler Dergisi, 6(2), 221-232.
  • Ekşisözlük. (2024). Ekşi sözlükte 2024 yılında olan biten. https://eksisozluk.com/entry/171486964
  • Fischer C. (2006). Research methods for psychologists: Introduction through empirical studies. Elsevier.
  • Furman, I. ve Süngü, E. (2021). Kolaboratif faaliyet modelinin çelişkileri: ekşi sözlük sanal topluluğunda cinsiyetçi söylem ve pratiklere dair bir inceleme. REFLEKTİF Sosyal Bilimler Dergisi, 2(1), 119–139.
  • Gürel, E. ve Yakın, M. (2007). Ekşi Sözlük: Postmodern elektronik kültür. Selçuk İletişim, 4(4), 203-219.
  • Harring, J. E. (1987). The electronic school library. The Electronic Library, 5(4), 230-236.
  • Harrison, C. (2004). Postmodern principles for responsive reading assessment. Journal of Research in Reading, 27(2), 163–173.
  • Hartmann, R. K. K. ve James, G. (2002). Dictionary of lexicography. Routledge.
  • Harwood, T. G. ve Garry, T. (2003). An overview of content analysis. The Marketing Review, 3(4), 479-498.
  • Haycock, K. (2023, 12 Ağustos). Research in teacher-librarianship and the institutionalization of change. ERIC. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED399954.pdf
  • Higgins, S.E. (1999). A survey of library services to schools and children in the UK 1996‐ 97. Asian Libraries, 8(11), 445-447.
  • Howarth, R. (1955). The challenge of the new school library. Library Review, 15(2), 90-94.
  • Jacobson, F.F. (1988). Teachers and library awareness: Using bibliographic instruction in teacher preparation programs. Reference Services Review, 16(4), 51-55.
  • Jesus, S. (2023). Freedom and anxiety: a psychoanalytic exploration of the super-ego in the postmodern era. Trends in Psychology, 31(2), 1-20.
  • Jimenez, R. (2016). The current state of library and ınformation sciences roles. G. Chamblee ve L. Langub (Ed.), Proceedings of Society for Information Technology & Teacher Education International Conference (1694-1700). Association for the Advancement of Computing in Education (AACE).
  • Karagül, S. (2018). Çocuk edebiyatı ve bibliyoterapi. Çocuk ve Medeniyet, 3(6), 43-55.
  • Karatay, H. (2007). Kelime öğretimi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(1), 141-153.
  • Karayalçın, Y. (1953). Kütüphanelerimize umumî bir bakış. Türk Kütüphaneciliği, 1(1), 2-25.
  • Kavak, A. (2024). Türkiye’deki dijital katılımcı sözlüklerde kütüphane algısı: Metaforik ifadelerin toplumsal yansımaları. Bilgi Dünyası, 25(2), 216-255.
  • Kekeç, S. G. ve Şanlı, K. (2023). Covıd-19 pandemisinin dijital platformlara yansıması: Ekşi sözlük üzerine bir inceleme. Namık Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksek Okulu Dergisi, 5(1), 25-38.
  • Klinger, P. ve Blackett, K. (2006). School libraries & student achievement in Ontario. The Ontario Library Association.
  • Krashen, S. ve O'Brian, B. (1996). School library collections and reading achievement in Los Angeles and Beyond. Indiana Media Journal, 18(3), 71-77.
  • Kroll, J. F. ve Ma, F. (2017). The bilingual lexicon. E. M. Fernández ve H. S. Cairns (Yay. Haz.) The handbook of psycholinguistics (294-319). Wiley Library.
  • Kronick, D. (1993). A Postmodern critique of Conte’s, Andrews’s, Gresham’s, and Elliott’s assumptions. Journal of Learning Disabilities, 26(10), 648–652.
  • Lance, K. C. ve Kachel, D. E. (2018). Why school librarians matter: What years of research tell us. Phi Delta Kappan, 99(7), 15–20.
  • Lancaster, F. W. (1977). The measurement and evaluation of library services. Information Resources Press.
  • Lombard, E. (2012). The role of the academic library in college choice. The Journal of Academic Librarianship, 38(4), 237-241.
  • Maizel, B. (1999). The postmodern identity of Russia and the west. Critical Review, 13(1-2), 129-140.
  • Mattsson, T. (2013). Intersectionality as a useful tool. Affilia, 29(1), 8–17.
  • Merson, J.G.M. (1965). The child in school. Library Review, 20(4), 233-238.
  • Murphy, J. W. ve Pardeck, J. T. (1998). Renewing social work practice through a postmodern perspective. Social Thought, 18(3), 5–19.
  • Ntini, E. (2014). Postmodernism as an approach to policy studies–an overview. Mediterranean Journal of Social Sciences, 5(8), 648-655.
  • O’Connell, J., Bales, J. ve Mitchell, P. (2015). Literature in digital environments: changes and emerging trends in Australian school libraries. IASL Annual Conference Proceedings, 10(10), 324-337.
  • Pathak, V., Jena, B. ve Kalra, S. (2013). Qualitative research. Perspectives in Clinical Research, 4(3), 192.
  • Patterson, M. (1998). Direct marketing in postmodernity: Neo‐tribes and direct communications. Marketing Intelligence & Planning, 16(1), 68–74.
  • Pawlowsky, S. ve Ryan, T. G. (2016). The 21st-century school library: Perpetual change or evolution?. International Journal of Educational Reform, 25(1), 38-55.
  • Pihl, J. (2012). Can library use enhance intercultural education?. Issues in Educational Research, 22(1), 79-90.
  • Porsuk, A. Ö. ve Cerit, Ç. (2021). Sosyal medyada Covid-19 aşısı tartışmalar: Ekşi Sözlük örneği. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 24(2), 347-360.
  • Racelis, A. (2018). Library services for the poor: Theoretical framework for library social responsibility. Pedagogical Research, 3(2), 1-9.
  • Ranganathan, S. R. (1967). Prolegomena to library classification. Asia Publishing House.
  • Ravi, N. K. (2019). An overview of development of school libraries in India. International Journal of Research in Social Sciences, 9(6), 901-907.
  • Rothenberg, D. (1997). How the web destroys the quality of students’ research papers. Chronicle of Higher Education, 43(49), 1-2.
  • Rubin, R. E. ve Rubin, R. G. (2020). Foundations of library and information science. American Library Association.
  • Serrat, R., Scharf, T. ve Villar, F. (2021). Mapping civic engagement in later life: A scoping review of gerontological definitions and typology proposal. International Journal of Voluntary and Nonprofit Organizations, 3(3), 1-12.
  • Similiarweb. (2024, 10 Ocak). Aralık 2024 için eksisozluk.com web sitesi analizi. https://www.similarweb.com/tr/website/eksisozluk.com/#overview
  • Sinclair, J. (1987). The dictionary of the future. Library Review, 36(4), 268–278.
  • Snowball, C. (2008). Enticing teenagers into the library. Library Review, 57(1), 25–35.
  • Stepanian, E.M. (1994). A community is known by the school it keeps. The Bottom Line, 7(3), 41-45.
  • Türk Dil Kurumu. (2024, 7 Temmuz). Çevrim içi sözlük. https://sozluk.gov.tr/.
  • Tindall, C. (1987). Leading the white elephant to water: How can the school library resource centre play a full part in the “new” curriculum? Journal of Education Policy, 2(1), 59–67.
  • Tiryaki, S. (2023). Ekşi sözlük kullanıcılarının kadına şiddeti önlemeye dair çözüm önerilerinin analizi. Marmara Üniversitesi Kadın ve Toplumsal Cinsiyet Araştırmaları Dergisi, 7(2), 37-64.
  • Uğur, S. B. ve Çiçekli, A. (2023). Boşanmış olmak: Kadınlara yönelik damga ve ön yargıları ekşi sözlük paylaşımları üzerinden okumak. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (61), 191-227.
  • Verma, S. ve Kumar, A. (2015). School libraries in modern era: An overview. Library Waves, 1(1), 42–45.
  • Waters, L. (2011). A review of school-based positive psychology interventions. The Australian Educational and Developmental Psychologist, 28(2), 75-90.
  • Weinblatt, N. ve Avrech-Bar, M. (2001). Postmodernism and its application to the field of occupational therapy. Canadian Journal of Occupational Therapy, 68(3), 164-170.
  • Winberry, J. ve Potnis, D. (2021). Social innovations in public libraries: Types and challenges. The Library Quarterly, 91(3), 337-365.
  • Yıldız, N. (1985). Eskiçağ kütüphaneleri. Can Matbaa.
There are 71 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Library Studies
Journal Section Research Articles
Authors

Mehmet Soyuçok 0000-0002-7800-4402

Early Pub Date June 29, 2025
Publication Date June 30, 2025
Submission Date November 4, 2024
Acceptance Date May 2, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 39 Issue: 2

Cite

APA Soyuçok, M. (2025). Katılımcı Elektronik Sözlük Kullanıcılarının Kütüphane Algısı: Ekşisözlük Örneği. Türk Kütüphaneciliği, 39(2), 86-106. https://doi.org/10.24146/tk.1579250

Bu dergi içeriği CC BY 4.0cc.svg?ref=chooser-v1by.svg?ref=chooser-v1 ile lisanslanmaktadır.