The present study aimed to determine the success and views of students
receiving education on programming with robots. In the study, which was carried
out with the mixed research method, the data were collected via a creative
problem-solving test, applied performance evaluation test for programming with
robots, a semi-structured interview form. The creative problem-solving skills
test was taken from PISA 2012 conducted by OECD. The study was carried out with
9 secondary school students. In the application process, first, the students
were asked to fill in the creative problem-solving test. The creative
problem-solving test included interactive simulations in online environment and
questions regarding these simulations. Following this, the students were given education
on programming with robots for one week. At the end of this education, a
performance evaluation test regarding this education was given. Lastly, an
interview form was used to determine the students’ views about the activity
carried out. Consequently, depending on the results of the applied performance
evaluation test, the education could be said to be beneficial. As a result of
the correlation test conducted, a moderate level of positive significant
relationship was found between the students’ creative problem-solving skills
and their performance scores. When the students’ responses to the interview
questions were examined, it was revealed that the students generally had positive attitudes and that
the education given was motivating and entertaining and contributed to their
learning of programming.
Bu çalışmada robotlarla
programla eğitimi alan öğrencilerin başarılarının ve görüşlerinin belirlenmesi
amaçlanmıştır. Karma araştırma yönteminin kullanıldığı
çalışmada yaratıcı problem çözme testi, robotlar programlamaya yönelik
uygulamalı performans değerlendirme sınavı ve yarı yapılandırılmış görüşme
formu ile veri toplanmıştır. Yaratıcı problem çözme becerileri testi OECD
tarafından yapılan PISA 2012 sınavından alınmıştır. Çalışmaya 9 ortaokul öğrencisi katılmıştır. Uygulama
sürecinde ilk olarak öğrencilerin yaratıcı problem çözme testini doldurmaları
istenmiştir. Yaratıcı problem çözme testi, çevrimiçi bir ortamda etkileşimli
simülasyonlar ve bu simülasyonlara yönelik sorulardan oluşmaktadır. Daha sonra
öğrencilere bir hafta boyunca robotlarla programlama eğitimi verilmiştir. Programlama
eğitimi sonunda eğitim ile ilgili performans değerlendirme sınavı yapılmıştır.
Son olarak ise hazırlanan bir görüşme formu ile öğrencilerin gerçekleştirilen
etkinlik hakkındaki görüşlerine başvurulmuştur. Sonuç olarak öğrencilerin uygulamalı performans değerlendirme sınav sonuçları incelendiğinde almış
oldukları eğitimin yararlı söylenebilir. Yapılan korelasyon testi sonucunda
öğrencilerin yaratıcı problem çözme becerileri ile performans puanları
arasındaki pozitif yönde, anlamlı ve orta düzey bir ilişki olduğu tespit
edilmiştir. Görüşme sorularına verilen yanıtlar incelendiğinde ise öğrencilerin
genel olarak olumlu tutuma sahip oldukları, yapılan eğitimin güdüleyici, eğlenceli
ve programlama öğrenmelerine katkı sağladığı sonucuna ulaşılmıştır.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | October 31, 2017 |
Submission Date | October 13, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 8 Issue: 4 |