The aim of this study is to investigate teacher candidates’ conceptual understanding of the concept of limit in single-variable functions. The study sample consisted of 30 students who were studying Primary School Mathematics Teaching at the Department of Mathematics and Science Education at a state university in Turkey and were enrolled in the Analysis I course in their second year. This study used a basic qualitative research design, and data were collected through open-ended questions and clinical interviews with focus students. The results revealed that the teacher candidates gave memorized answers to conceptual knowledge questions. The results showed that the teacher candidates’ concept definitions were generally based on the right-left limit equation theorem and the dynamic form of the limit. However, the results of the clinical interviews indicated that teacher candidates avoided giving the formal definition of a limit.
Anadolu University
41452
Bu araştırmanın amacı öğretmen adaylarının tek değişkenli fonksiyonların limit kavramına yönelik kavramsal anlamalarının incelenmesi üzerinedir. Araştırma, Türkiye’ de bir devlet üniversitesi Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü İlköğretim Matematik Öğretmenliği Programı ikinci sınıf Analiz 1 dersini alan otuz öğretmen adayının katılımı ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın modeli temel nitel araştırma olup veri toplama araçları açık uçlu sorular ve odak öğrencilerle yapılan klinik görüşmeyi içermektedir. Araştırmadan elde edilen veriler incelendiğinde öğretmen adaylarının kavramsal bilgi içeren sorulara ezbere dayalı yanıtlar verdikleri görülmüştür. Sonuçlar, öğretmen adaylarının kavram tanımlarını genellikle sağ-sol limit eşitliği teoremine ve limitin dinamik formuna dayandırdığını gösterdi. Bununla birlikte, klinik görüşmelerin sonuçları, öğretmen adaylarının limitin formal tanımını vermekten kaçındıklarını göstermiştir.
41452
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Project Number | 41452 |
Publication Date | October 26, 2020 |
Submission Date | June 4, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 11 Issue: 4 |