In the last 20 years, UNESCO Global Geoparks have become the center of attention due to the development of geotourism worldwide. Geoparks have initiated the GEOfood project to contribute to their promotion, increase the interest of visitors and develop new sustainable strategies for agriculture and local food production. Thanks to this project, geoparks have started to add local gastronomic values to their attractiveness and to market them together with geological attractions. Gastronomy is not only a vital part of cultural heritage, but also an important tourist attraction, contributing significantly to the local economy and sustainability. In this context, geopark websites must be informative not only about geological formations and the geoheritage of the region, but also about the gastronomic characteristics of the region and present this information concerning each other. From this point of view, this study aims to evaluate the current state of gastronomy-related content on the websites of European UNESCO Global Geoparks. When the scientific literature was analysed, it was determined that there is a gap in the subject. The study was designed with a qualitative design and content analysis was carried out on the images and texts published on the websites of 21 European geoparks as a sample. As a sampling method, deliberate sampling method was preferred and GEOfood partner geoparks in Europe were included. In the study, it was concluded that the gastronomy-related content of geoparks is not very rich and needs to be developed. Since gastronomy provides important contributions to the preservation, survival and exhibition of local cultures, it is concluded that it would be beneficial for the development of geotourism for European UNESCO Global Geoparks to consider cultural and especially gastronomic heritage as an attraction as well as natural beauties. In the conclusion part of the study, the outputs for academic circles, geopark managers, local policy makers and tourism professionals are discussed and finally, suggestions for future research are presented.
Gastronomy UNESCO Global Geoparks Geotourism Geopark Website
Son 20 yıl içerisinde UNESCO Küresel Jeoparkları dünya genelinde jeoturizmin gelişimine bağlı olarak, ilgi odağı olmaya başlamışlardır. Jeoparklar, tanıtımlarına katkı sağlamak, ziyaretçilerin ilgisini arttırarak, tarım ve yerel gıda üretimi için yeni sürdürülebilir stratejiler geliştirmek amacıyla, GEOfood projesini başlatmışlardır. Bu proje sayesinde, jeoparklar çekim güçlerine yerel gastronomik değerleri de katarak, bunları jeolojik çekiciliklerle birlikte pazarlamak da söz konusu olmaya başlamıştır. Gastronomi sadece kültürel mirasın hayati bir parçası olmakla kalmayıp, aynı zamanda önemli bir turistik çekicilik unsuru olarak yerel ekonomiye ve sürdürülebilirliğe de önemli katkılar sunmaktadır. Bu bağlamda ele alındığında, jeopark web siteleri sadece jeolojik oluşumlar ve bölge jeomirası konusunda değil, aynı zamanda bölgenin gastronomik özellikleri hakkında da bilgilendirici olması ve bu bilgileri birbiriyle ilişkilendirerek sunması önem taşımaktadır. Buradan yola çıkarak, bu çalışma, Avrupa UNESCO Küresel Jeoparklarının web sitelerindeki gastronomi ile ilgili içeriğin mevcut durumunu değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Bilimsel literatür incelendiğinde, konuyla ilgili bir boşluğun olduğu tespit edilmiştir. Çalışma nitel bir desenle tasarlanarak, örneklem olarak 21 Avrupa jeoparkı web sitesinde yayımlanan görseller ve metinlere ilişkin içerik analizi gerçekleştirilmiştir. Örnekleme yöntemi olarak kasıtlı örnekleme yöntemi tercih edilerek, Avrupa’da yer alan GEOfood partneri jeoparklar dahil edilmiştir. Çalışmada, jeoparkların gastronomiyle ilgili içeriklerin çok zengin olmadığı ve geliştirilmesi gerektiği sonucuna ulaşılmıştır. Gastronomi, yerel kültürlerin korunmasına, yaşatılmasına ve sergilenmesine önemli katkılar sağladığından, Avrupa UNESCO Global Jeoparklarının doğal güzelliklerinin yanı sıra kültürel ve özellikle gastronomik mirası da bir çekicilik olarak değerlendirmeleri jeoturizmin gelişimi açısından faydalı olacağı kanaatine ulaşılmıştır. Çalışmanın sonuç bölümünde öncelikle akademik çevrelere, jeopark yöneticilerine, yerel politika yapıcılarına ve turizm profesyonellerine dönük çıktılar tartışılmış ve son olarak gelecek araştırmalara yönelik öneriler sunulmuştur.
Gastronomi UNESCO Küresel Jeoparkları Jeoturizm Jeopark Web sitesi.
Tourism and Recreation tarafından yayınlanan eserler Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International Lisence ile lisanslanmaktadır.