Research Article
BibTex RIS Cite

Determinants of employee happiness in hotel businesses: An exploratory sequential mixed method study

Year 2025, Volume: 7 Issue: 1, 114 - 132, 30.06.2025
https://doi.org/10.53601/tourismandrecreation.1374720

Abstract

In this research, it is aimed to determine the determinants of happiness of employees in the hotel businesses. In the research, exploratory sequential mixed method design was used. First, qualitative research was conducted to reveal the determinants of employee happiness. In this context, interviews were conducted with employees (n=30) working in five-star hotels operating in the province of Antalya. Convenience sampling method was used to determine the participants. Qualitative findings highlighted negative factors as predictors of employee happiness. In this context, workload, workplace gossip, customer incivility, poor human capital, job stress, job insecurity, lack of participation in decisions, work-family conflit, abusive supervision, social loafing, pay dissatisfaction, coworker incivility and poor HRM practices were identified as the determinants of employee happiness. In addition, within the scope of qualitative research, employees were asked about what hotel businesses and managers should do to increase happiness. Within this scope, 9 themes were revealed. These themes are: pay, equal distribution of workload, clan culture, organizational justice, family-friendly work culture, job insecurity, social and additional opportunities, participation in decisions, and coworkers. Secondly, quantitative research was conducted. In this context, research hypotheses were developed and tested by using qualitative findings and existing literature. The population of the quantitative research consists of the employees of the five-star hotels operating in the province of Antalya. Convenience sampling method was used in the researh. The sample of the study consists of 394 hotel employees. Quantitative findings showed that job insecurity, lack of participation in decisions and coworker incivility negatively and significantly affect employee happiness. Considering that there are not enough comprehensive studies on the determinants of employee happiness, it is expected that the findings obtained with mixed methods in this study will contribute to the literature.

References

  • Akay, B., Uslu, A. & Sancar, M. F. (2018). Turizm eğitimi alan öğrencilerin Staj döneminde yaşadıkları sorunlar: Lisans ve ortaöğretim turizm öğrencileri örneği. OPUS International Journal of Society Researches, Gençlik Araştırmaları Özel Sayısı, 212-236 . doi: 10.26466/opus.358194
  • Akgündüz , Y., Kızılcalioğlu, G. & Bardakoğlu, O. (2022). Mutluluk, iş stresi, iş adanmışlığı ve algılanan örgütsel destek: aracılık modeli. Journal of Hospitality and Tourism Insights baskı öncesi yayını, Zümrüt Yayıncılık Limited https://doi.org/10.1108/JHTI-07-2021-0189
  • Alancıoğlu, E. & Şit, M. (2020). Turizmde beşeri sermaye gelişiminin Rolü: Turizme bağımlı ekonomiler için panel veri analizi. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 4(2), 1109 - 1122. doi:10.26677/TR1010.2020.385
  • Andersson, L. M., & Pearson, C. M. (1999). Tit for tat? The spiraling effect of incivility in the workplace. Academy of Management Review, 24, 452-471. http://dx.doi.org/10.2307/259136
  • Atan, A., Özgit, H., & Silman, F. (2021). Happiness at work and motivation for a sustainable workforce: Evidence from female hotel employees. Sustainability. 2021; 13(14), 7778 https://doi.org/10.3390/su13147778
  • Ayaz, E. (2021). Örgütsel dedikodunun iş stresi üzerindeki etkisinin İncelenmesi üzerine bir araştırma. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 0(60), 259 - 279. doi: 10.18070/erciyesiibd.927564
  • Aydemir, C. & Akdoğan, A. A. (2018). İş-aile çatışmasının psikolojik performans üzerindeki etkisi: İşe yabancılaşma ve pozitif psikolojik sermayenin aracı rolü . Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi , 1993-2012.
  • Aydın, Ş. & Tezgel Çoban, E. (2020). Konaklama işletmelerinde müşteri nezaketsizliğinin işe bağlılık üzerindeki etkisi: Kapadokya örneği . Journal of Tourism Research Institute , 1(1) , 49-58.
  • Bakan, . D. & Büyükbeşe, Ö. (2008). Katılımcı karar verme: Kararlara katılım konusunda çalışanların düşüncelerine yönelik bir alan çalışması. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi , 13(1), 29-56 .
  • Bakan, İ., Erşahan, B. & Büyükbeşe, T. (2013). “Katılımcı karar verme ile çalışanların işe yönelik davranışları arasındaki ilişki: Bir alan araştırması”, Sosyal Bilimler Dergisi, 6(1), 2013, pp.107-139.
  • Baki, A. & Gökçek, T. (2012). Karma yöntem araştırmalarına genel bir bakış . Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi , 11(42) , 1-21 .
  • Bartels, F. L., Koria, R., & Vitali, E. (2016). Barriers to innovation: the case of Ghana and implications for developing countries. Triple Helix, 3(12), 1-30.
  • Bibi, S., Khan, A., Hayat, H., Panniello, U., Alam, M. & Farid, T. (2021). Do hotel employees really care for corporate social responsibility (CSR):a happiness approach to employee innovativeness. Current Issues in Tourism, 541-558. https://doi.org/10.1080/13683500.2021.1889482
  • Biçen, G. & Koç, H. (2019). 9). İşgören mutluluk düzeylerinin iş tatmini ve iş performansı üzerine etkileri: Konaklama işletmelerinde bir inceleme,. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(4), 1450-1468.
  • Biçer, M. & Kılıç, K. (2022 , 24(42)). Yönetici davranışları ölçeğinin Türkçe'ye uyarlanması: Geçerlilik ve güvenirlik çalışması. KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi(KMUSEKAD), 277-291.
  • Bolat, O.,Bolat,T.,Seymen, O. & Yüksel, M. (2017). İstismarcı yönetim ve tükenmişlik: Lider-üye etkileşimi ve güç mesafesinin düzenleyici etkisi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(38), 123-161.
  • Braun, V. & Clarke V. (2006), Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101. doi: 10.1191/1478088706qp063oa
  • Brislin, R. W. (1970). Back-translation for cross-cultural research. Journal of Cross-Cultural Psychology, 1(3), 18216. https://doi.org/10.1177/135910457000100301
  • Chandra , G. & Robinson, S. (2009). They're talking about me again: The negative impact ofbeing the target of gossip. Academy of Management Annual Meeting, Chicago,IL, USA. Chicago,IL,USA: Academy of Management.
  • Chiaa , Y. .& Chub, M. (2016). Moderating effects of presenteeism on the stress-happiness relationship of hotel employees: A note. International Journal of Hospitality Managament,(55) 2016, 52-56. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2016.02.005.
  • Choudhary, P., & Kunte, M. (2023). Is High-Performance Work System Making Employees Happy? An Integrated Model and Research Agenda for Sustainable Organizational Growth. Employee Responsibilities and Rights Journal, 1-19. https://doi.org/10.1007/s10672-023-09451-8
  • Cohen, J. (1988). Statistical Power Analysis for the Behavioral Sciences (2nd ed.). New Jarsey: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers
  • Cortina , L., Magley, V., Williams, J. & Langhout, R. (2001). Incivility in the workplace: Incidence and impact. Journal of Occupational Health Psychology, 6(1),, 64–80. https://doi.org/10.1037/1076-8998.6.1.64
  • Creswell, J. W. & Creswell, J. D. (2017). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Fifth Edition, Sage publications.
  • Çuhadar, M. & Gencer, Z. (2016). Konaklama işletmelerinde çalışan işgörenlerin aşırı iş yükü ve örgütsel bağlılık algıları: Side ve Belek örneği . Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi , 21(4) , 1323-1346 .
  • Dalgıç A. (2020). İş güvencesizliği algısının iş yaşam kalitesine etkisinde iyimserlik ve kötümserlik özelliklerinin aracılık rolü: Seyahat acentası çalışanları örneği. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 8(3), 1922 - 1942. doi:10.21325/jotags.2020.641
  • Dayour, F.,Park,S. & Kimbu, A.N. (2019). Backpackers’ perceived risks towards smartphone usage and risk reduction strategies: A mixed methods study, Tourism Management, 72, 52-68. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2018.11.003.
  • Darvishmotevali M. & Ali F.,(2020). Job insecurity, subjective well-being and job performance: The moderating role of psychological capital,International Journal of Hospitality Management, 87, https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2020.102462
  • Davras, Ö. & Gülmez, M. (2013). Otel işletmelerinde çalışan memnuniyetine etki eden faktörler: Kemer-Lara-Belek-Side-Alanya bölgelerinde bir çalışma. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi,, 167-184.
  • De Witte, H. (2000). Arbeidsethos en jobonzekerheid: meting en gevolgen voor welzijn, tevredenheid en inzet op het werk. In Van Groep Naar Gemeenschap. Liber Amicorum Prof. Dr. Leo Lagrou, edited by R. Bouwen, K. De Witte, H. De Witte, and T. Tailleu, pp. 325–350.
  • Deveci, B. (2017). İş stresi ve turizm işletmelerinde yapılan araştırmalara ilişkin bir değerlendirme. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi , 9(20) , 39-53. doi: 10.20875/makusobed.306671
  • Diener, D. & Ryan, K. (2009). Subjective well-being: A general overview. South African Journal of Psychology, 39(4), 391–406. https://doi.org/10.1177/008124630903900402.
  • Diener, E. & Diener, R. (2008). Happiness at Work: It Pays To Be Happy. E. D. Biswas-Diener. içinde, Happiness: Unlocking the Mysteries of Psychological Wealth s. 68-87. https://doi.org/10.1002/9781444305159.ch5). Nev York: Blackwell Publishing Ltd.
  • Dogru ,T., McGinley, S., Line, N. & Szende , P. (2019). Employee earnings growth in the leisure and hospitality industry. Tourism Management, 74, 1-11. doi:10.1016/j.tourman.2019.02.008
  • Erdem, R. (2007). Örgüt kültürü tipleri ile örgütsel bağlılık arasındaki ilişki: Elazığ il merkezindeki hastaneler üzerinde bir çalışma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 2 (2) , 63-79.
  • Erhan, T. (2021). İşyeri mutluluğu: Bir kavram incelemesi. OPUS– Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 17(38), 5686-5712. doi: 10.26466/opus.88337
  • Fisher, C. (2010). Happiness at work. International Journal of Management Reviews, Vol. 12, 384–412. doi: 10.1111/j.1468-2370.2009.00270.x
  • Fornell, C. & Larcker, D. F. (1981). Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of Marketing Research, 18(1), 39-50.
  • Grandey, A., Cordeiro, B. & Crouter, A. (2005). A longitudinal and multi-source test of the work-family conflict and job satisfaction relationship. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 78(3), 305-323. https://doi.org/10.1348/096317905X26769.
  • Gu, Z. & Siu, R. (2009). Drivers of job satisfaction as related to work performance in Macao casino hotels. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 21, 561-578. doi: 10.1108/09596110910967809
  • Güçer E., Pelit E., Demirdağ Ş. & Keleş Y. (2017). Sosyal kaytarmanın işten ayrılma niyeti üzerindeki etkisi: Otel işletmelerinde bir araştırma. İşletme Araştırmaları Dergisi, 9(2), 14 - 36.ent 21(5), 561-578.
  • Güdü Demirbulat, Ö., Saatcı, G. & Aymankuy, Y. (2019). A conceptual assessment on the importance of employee happiness in tourism enterprises . OPUS International Journal of Society Researches , 13 (19) , 2345-2364. doi: 10.26466/opus.579814
  • Gürlek, M. (2020). Aşırı iş yükü etik dışı davranışları nasıl etkiler? Ücret tatminsizliğinin aracılık rolü. İş Ahlak Dergisi 13(1), 53-78. doi:10.12711/tjbe.2020.13.1.0141
  • Gürlek, M. (2021). Effects of high-performance work systems (HPWSs) on intellectual capital, organizational ambidexterity and knowledge absorptive capacity: evidence from the hotel industry. Journal of Hospitality Marketing and Management, 30(1), 38-70.
  • Gürlek, M. & Uygur, A. (2021). Service-oriented high-performance human resource practices and employee service performance: A test of serial mediation and moderation models. Journal of Management ve Organization, 27(1), 197-233. doi:10.1017/jmo.2020.8
  • Gürlek, M., Erbaş, E. & Yeşiltaş, M. (2020). Affetmenin gücü: Affetme ikliminin öğrenme odaklılık, yardım davranışı ve işgören mutluluğu üzerindeki etkileri. Yönetim Bilimleri Dergisi ,18(38), 767-790. doi: 10.35408/comuybd.593022
  • Hair, J.F., Risher, J.J., Sarstedt, M. & Ringle, C.M. (2019), “When to use and how to report the results of PLS-SEM”, European Business Review, 31(1), pp.2-2.
  • Hair, J.F., Hult, G.T.M., Ringle, C. M. & Sarstedt, M. (2017). A primer on partial least squares structural equation modeling (PLS-SEM), 2nd edition Newbury Park, CA: Sage Publications, Inc.
  • Hayat, A. & Afshari, L. (2022). CSR and employee well-being in hospitality industry: A mediation model of job satisfaction and affective commitment,. Journal of Hospitality and Tourism Management,Volume 51, 387-396. https://doi.org/10.1016/j.jhtm.2022.04.008
  • Heneman, H. & Schwab, D. (1985). Pay satisfaction: its multidimensional nature and measurement. International journal of psychology. Journal international de psychologie, 20(1),, 129-141. https://doi.org/10.1080/00207598508247727
  • Henseler, J., Ringle, C. M. & Sarstedt, M. (2015). A new criterion for assessing discriminant validity in variance-based structural equation modeling. Journal of the Academy of Marketing Science, 43(1), 115-135.
  • Hobfoll, S. (1989). Conservation of resources: A new attempt at conceptualizing stress. American Psychologist, 44(3), 513–524. https://doi.org/10.1037/0003-066X.44.3.513
  • Hobfoll, S. (2001). The influence of culture, community, and the nested-self in the stress process: Advancing conservation of resources theory. Applied Psychology, (50), 337-421. https://doi.org/10.1111/1464-0597.00062
  • Hobfoll, S., Halbesleben, J., Neveu, J.-P. & Westman , M. (2018). Conservation of resources in the organizational context: The reality of resources and their consequences. Annual Review of Organizational Psychology and Organizational Behavior 5(1), 103-128. doi: 10.1146/annurev-orgpsych-032117-104640
  • Holmgreen, L., Tirone, V., Gerhart, J. & Hobfoll, S. (2017). Conservation of resources theory. The Handbook of Stress and Health: A Guide to Research and Practice, pp.443-457. doi:10.1002/9781118993811.ch27
  • Hur, W. M., Moon, T.W. & Han, S. J. (2015), "The effect of customer incivility on service employees’ customer orientation through double-mediation of surface acting and emotional exhaustion", Journal of Service Theory and Practice, Vol. 25 No. 4, pp. 394-413. https://doi.org/10.1108/JSTP-02-2014-0034
  • İbiş, S. & Batman, O. (2017). Otel işletmelerinde çalışanların memnuniyetine etki eden faktörler üzerine bir araştırma. Journal of Tourism and Gastronomy Studies 5(4), 264-279. doi:10.21325/jotags.2017.149
  • İyigün, N. (2012). Örgütsel adalet: Kuramsal bir yaklaşım. Istanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(21), 49 -64.
  • İstekli, M. & Serdengeçti, A. (2021). Beşerî sermaye ve tasarruf ilişkisi . Journal of Economic Policy Researches , 8 (2) , 311-326 .
  • Johnson, R.B. & Onwuegbuzie, A.J. (2004) Mixed methods research: A research Paradigm whose time has come. Educational Researcher, 33, 14-26. http://dx.doi.org/10.3102/0013189X033007014
  • Kanten, P. (2014). İşyeri nezaketsizliğinin sosyal kaytarma davranışı ve işten ayrılma niyeti üzerindeki etkisinde duygusal tükenmenin aracılık rolü . Aksaray Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi , 6(1) , 11-26.
  • Kara, E. (2018). İş-aile çatışmasının işten ayrılma niyeti üzerine etkisini belirlemeye yönelik turizm sektöründe bir araştırma: Edremit körfezi örneği . İdealkent , 9 (24) , 733-750 . doi: 10.31198/idealkent.445544
  • Karacaoğlu, K. (2015). Çalışanların iş güvencesizliğinin işten ayrılma niyetleri üzerindeki etkisi: Alanya bölgesindeki beş yıldızlı otellerde bir araştırma . Uluslararası Alanya İşletme Fakültesi Dergisi , 7(1) , s.13-21.
  • Kaya, E. (2015 ). İşyeri kabalığı, örgütsel bağlılık, örgütsel özdeşleşme ve iş tatmin değişkenleri arasındaki ilişkiler ve birbirleri üzerindeki etkileri: Yüksek öğretimde bir çalışma. The Journal of Academic Social Science Studies, 41, 55-78. http://dx.doi.org/10.9761/JASSS3042.
  • Kemer, E. (2019). Otel işletmeleri işgörenlerinin mutluluk algıları üzerine nitel bir çalışma. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(3), 283-293.
  • Koburtay T. & Syed J. ,(2021) Do religion and spirituality matter for hotel workers’ well-being and guests’ happiness? An update of the attraction-selection-attrition theory. International Journal of Hospitality Management, 95 102951. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2021.102951
  • Kurland, N. B. & Pelled, L. H. (2000). Passing the word: Toward a model of gossip and power in the workplace. The Academy of Management Review, 25(2), 428–438. https://doi.org/10.2307/259023 Luna-Arocas, R., & Tang, T. L. P. (2015). Are you satisfied with your pay when you compare? It depends on your love of money, pay comparison standards, and culture. Journal of Business Ethics, 128, 279-289.
  • Lyubomirsky, S. & Lepper, H. (1999). A measure of subjective happiness: Preliminary reliability and construct validation. Social Indicators Research, 46(2), 137-155. https://doi.org/10.1023/A:1006824100041
  • Matthews, R., Wayne, J. & Ford, M. (2014). A work-family conflict/subjective well-being process model: a test of competing theories of longitudinal effects. The Journal of applied psychology, 99(6), 1173–1187. https://doi.org/10.1037/a0036674
  • Melief, A., Schulp, J. & de Boer, M. (2020). Happiness at work: a phenomenological study of the experiences of hospitality industry employees. Research in Hospitality Management, 10(1) , 63-66. doi: 10.1080/22243534.2020.1790212
  • Merli, R., Preziosi, M., Acampora, A., Lucchetti, M. C. & Ali, F. (2019), “The impact of green practices in coastal tourism: An empirical investigation on an eco-labelled beach club”, International Journal of Hospitality Management, 77, 471-482.
  • Mitchell, M. & Ambrose, M. (2007). Abusive supervision and workplace deviance and the moderating effects of negative reciprocity beliefs. Journal of Applied Psychology, 92(4),, 1159-1168. https://doi.org/10.1037/0021-9010.92.4.1159
  • Moyes, G., Shao, L. & Newsome, M. (2008). Comparative analysis of employee job satisfaction in the accounting profession. Journal of Business ve Economics Research, 65-82. https://doi.org/10.19030/jber.v6i2.2392
  • Mulvey, P. & Klein, H. (1998). The impact of perceived loafing and collective efficacy on group goal processes and group performance. Organizational behavior and human decision processes, 74(1), 62-87. https://doi.org/10.1006/obhd.1998.2753
  • Murphy, M. M. (2011). Exploring generational differences among millennials, gen xers, and baby boomers: Work values, manager behavior expectations, and the impact of manager behaviors on work engagement. (doctoral thesis). Alliant International University, Los Angeles
  • O’neill, J. W., & Davis, K. (2011). Work stress and well-being in the hotel industry. International journal of hospitality management, 30(2), 385-390.
  • Oshagbemi, T. (2000). Satisfaction with co‐workers’ behaviour. Employee Relations, 22(1), 88-106. doi:10.1108/01425450010310815
  • Örücü, E. , Bulut, Z.A. & Karabulut, A.N. (2005). Konaklama işletmelerinde uygulanan ücret ve ödül yönetim sistemi(Muğla ili örneği). Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7(1) . 51-72.
  • Öztürk, Ş. (2021). Türkiye’de turizm sektöründe sendikal örgütlenme. Öneri Dergisi , 16(56) , 419-450. doi: 10.14783/maruoneri.905649
  • Pelit, E. & Çetin, A(2020). Turizm işletmelerinde insan kaynakları yönetimi işlevi olarak insan kaynakları planlaması ve sorunlar üzerine bir değerlendirme. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(2), 1268-1287.
  • Podsakoff, P. M., MacKenzie, S. B., Lee, J.-Y. & Podsakoff, N. P. (2003). Common method biases in behavioral research: A critical review of the literature and recommended remedies. Journal of Applied Psychology, 88(5), 879–903. https://doi.org/10.1037/0021-9010.88.5.879
  • Price, J. (2001). Reflections on the determinats of voluntary turnover. Internanional Journal of Manpower, 22, 600-624. https://doi.org/10.118/EUM0000000006233
  • Price, K., Harrison, D. & Gavin, J. (2006). Withholding inputs in team contexts: member composition, interaction processes, evaluation structure, and social loafing. The Journal of applied psychology, 91(6), 1375–1384. https://doi.org/10.1037/0021-9010.91.6.1375
  • Rasheed, M.I., Okumus, F., Weng, Q., Hameed, Z. & Nawaz, M.S. (2020). Career adaptability and employee turnover intentions: The role of perceived career opportunities and orientation to happiness in the hospitality industry. Journal of Hospitality and Tourism Management, 44 , 98-107.
  • Rego, A., Ribeiro, N., Cunha, M. & Jesuino, J. (2011). How happiness mediates the organizational virtuousness and affective commitment relationship,. Journal of Business Research 64 , 524–532. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2010.04.009
  • Ringle, Christian M., Wende, Sven, & Becker, Jan-Michael. (2022). SmartPLS 4. Oststeinbek: SmartPLS. Retrieved from https://www.smartpls.com
  • Schaubroeck, J., Cotton, J. & Jennings, K. (1989). Antecedents and consequences of role stress: A covariance structure analysis. Journal of Organizational Behavior 10(1), , 35–58. https://doi.org/10.1002/job.4030100104
  • Schwepker Jr, C. H., & Dimitriou, C. K. (2021). Using ethical leadership to reduce job stress and improve performance quality in the hospitality industry. International Journal of Hospitality Management, 94, 102860.
  • Sliter, M., Jex, S., Wolford, K. & McInnerney, J. (2010). How rude! Emotional labor as a mediator between customer incivility and employee outcomes. Journal of occupational health psychology, 15(4), 468–481. https://doi.org/10.1037/a0020723
  • Slonim-Nevo, V. & Nevo, I. (2009). Conflicting findings in mixed methods research: An illustration from an Israeli study on immigration. Journal of Mixed Methods Research, 3(2), 109-128.
  • Şahin, B. , Kafa, N. & Korkmaz, H. (2021). Turizm işletmelerinde insan kaynakları seçim süreci ve kariyer günleri. Türk Dünyası Araştırmaları 127 (250), 103-120.
  • Şimşek, Ş., Akgemci, T. & Çelik, A. (2001). Davranış Bilimlerine Giriş ve Örgütlerde Davranış. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Taştan, S., Küçük, B. A., & İşiaçık, S. (2020). Towards enhancing happiness at work with the lenses of positive organizational behavior: The roles of psychological capital, social capital and organizational Trust. Postmodern Openings, 11(2), 192–225.
  • T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı (2023, Temmuz). Turizm İşletmesi Belgeli Tesisler https://yigm.ktb.gov.tr/genel/turizmtesisleri.aspx Erişim Tarihi: 11.07.2023.
  • Tellioğlu, S. (2021). İş güvencesizliğinin gelecek kaygısı üzerindeki etkisi: Turizm sektörü çalışanlarına yönelik bir araştırma. Safran Kültür ve Turizm Araştırmaları Dergisi, 4(1), 41-56.
  • Tepper, B. (2000). Consequences of abusive supervision. The Academy of Managament Journal 43(2), 178-190. doi:10.2307/1556375
  • Tonkin-Crine, S., Anthierens, S., Hood, K., Yardley, L., Cals, J. W., Francis, N. A. & Little, P. (2015). Discrepancies between qualitative and quantitative evaluation of randomised controlled trial results: achieving clarity through mixed methods triangulation. Implementation Science, 11(66), https://doi.org/10.1186/s13012-016-0436-0
  • Topgül, S. (2017). Aile dostu politikalar ve iş yaşamının uyumlaştırılması çerçevesinde uygulamaların değerlendirilmesi. Gaziosmanpaşa Üniversitesi Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 12(1), 45-66. http://dx.doi.org/10.19129/sbad.312
  • Turunç, Ö. & Öğen, A. R. (2022). Aşırı iş yükü tükenmişlik ilişkisinde, iş tatmini ve örgütsel vatandaşlık rolü: Sağlık çalışanlarında bir uygulama . Türk Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi , 7(2) , 118-128 .
  • Uşaklı, A. & Küçükergin, K. G. (2018). Using partial least squares structural equation modeling in hospitality and tourism: do researchers follow practical guidelines?. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 30(11), 3462-3512.
  • Uygungil Erdoğan, S. , Kobanoğlu, M. S. & Özgen Çiğdemli, A. Ö. (2023). Otel işletmelerinde nezaketsizlik ile dışlanma arasındaki ilişkide işgörenlerin narsistik kişiliğinin düzenleyici rolü. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 12(1), 419-444. doi: 10.15869/itobiad.1234112
  • Vallina, A., Alegre, J. & Guerrero, R. (2018). Andrés Salas-Vallina, Joaquín Alegre and Rafael Fernández Guerrero. Happiness at work in knowledge-intensive contexts: Opening the research agenda. European Research on Management and Business Economics. Vol. 24(3), 149-159. doi: 10.1016/j.iedeen.201
  • Veenhoven, R. (1997). Advances in understanding happiness. Published in French in: Revue Québécoise de Psychologie, 18, 29-74.
  • Wagner, K. D., Davidson, P. J., Pollini, R. A., Strathdee, S. A., Washburn, R. & Palinkas, L. A. (2012). Reconciling incongruous qualitative and quantitative findings in mixed methods research: Exemplars from research with drug using populations. International Journal of Drug Policy, 23(1), 54-61. Walker , D., Van Jaarsveld, D. & Skarlicki, D. (2014). Exploring the effects of individual customer incivility encounters on employee incivility: the moderating roles of entity (in)civility and negative affectivity. e Journal of applied psychology, 99(1), 151-161. https://doi.org/10.1037/a0034350
  • Wang, C. H. & Chen, H. T. (2020), Relationships among workplace incivility, work engagement and job performance, Journal of Hospitality and Tourism Insights, Vol. 3 No. 4, pp. 415-429.https://doi.org/10.1108/JHTI-09-2019-0105
  • Wang, D., Ma, E., Kim, Y., Liu Ph.D., A. & Berbekova, A. (2021). From good soldiers to happy employees: Exploring the emotional and well-being outcomes of organizational citizenship behavior,. Journal of Hospitality and Tourism Management,Volume (49), 570-579. https://doi.org/10.1016/j.jhtm.2021.11.005
  • Westman, M., Hobfoll E., S., Chen, S., Davidson, O. & Laski, S. (2004). Organizatonal Stress Through The Lens of Conservation of Resources (COR) Theory. Bingley,: Emerald Group Publishing Limited.
  • Wu, X., Kwan, H., Wu, L.-Z. & Ma, J. (2018). The effect of workplace negative gossip on employee proactive behavior in China: The moderating role of traditionality. Journal of Business Ethics, 148(4), 801–815. doi:10.1007/s10551-015-3006-5
  • Xue, J., Mo, Z., Liu, M.T. & Gao, M. (2021).''How does leader conscientiousness influence frontline staff under conditions of serious anxiety? An empirical study from integrated resorts (IRs)'', Journal of Hospitality and Tourism Insights, Vol. 6 No. 1, pp. 90-109. https://doi.org/10.1108/JHTI-07-2021-0160
  • Yazıcıoğlu, Y. & Erdoğan, S. (2014). SPSS uygulamalı bilimsel araştırma yöntemleri. (4. Baskı), Detay Yayıncılık, Ankara.
  • Yıldız S. & Bayrakçı C., (2020). İşyeri nezaketsizliği ile iş stresi arasındaki ilişki: Akademisyenler üzerine bir araştırma. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 40, 515 - 529. doi:10.30794/pausbed.646525
  • Yoerger, M., Crowe, J., & Allen, J. A. (2015). Participate or else!: The effect of participation in decision-making in meetings on employee engagement. Consulting Psychology Journal: Practice and Research, 67(1), 65.
  • Yörük Karakılıç, N. (2019). Cameron ve Quınn örgüt kültürü ölçeğinin güvenirlik ve geçerliğinin test edilmesi . Afyon Kocatepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 21(1) , 19-30. doi: 10.33707/akuiibfd.509126
  • Yürür, Ş. (2011). Öğrenilmiş güçlülük, kıdem ve medeni durumun duygusal tükenmedeki rolü: Kaynakların korunması teorisi kapsamında bir analiz . Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 25(1) , 107-126.

Otel işletmelerinde işgören mutluluğunun belirleyicileri: Bir keşfedici sıralı karma yöntem çalışması

Year 2025, Volume: 7 Issue: 1, 114 - 132, 30.06.2025
https://doi.org/10.53601/tourismandrecreation.1374720

Abstract

Bu araştırmada, otel işletmelerinde işgörenlerinin mutluluğunun belirleyicilerinin tespit edilmesi amaçlanmıştır. Araştırmada keşfedici sıralı karma yöntem tasarımı kullanılmıştır. İlk olarak, işgörenlerinin mutluluğunun belirleyicilerini tespit etmek için nitel araştırma yapılmıştır. Bu kapsamada Antalya ilinde faaliyet gösteren beş yıldızlı otellerde çalışan işgörenler (n=30) ile görüşmeler yapılmıştır. Katılımcıların belirlenmesinde kolayda örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Nitel bulgular işgören mutluluğunu belirleyicileri olarak olumsuz faktörleri ön plana çıkarmıştır. Bu kapsamda işgören mutluluğunun belirleyicileri olarak iş yükü, dedikodu, çalışma arkadaşları nezaketsizliği, zayıf beşerî sermaye, iş stresi, iş güvencesizliği, kararlara katılım eksikliği, iş-aile çatışması, istismarcı yönetim, sosyal kaytarma, ücret tatminsizliği, müşteri nezaketsizliği ve zayıf İKY uygulamaları tespit edilmiştir. Ayrıca nitel araştırma kapsamında, işgörenlere otel işletmelerinin ve yöneticilerinin mutluluğu artırmak için neler yapmaları gerektiği hakkında önerileri sorulmuştur. Bu kapsamda 9 tema ortaya çıkarılmıştır. Bu temalar şunlardır: ücret, iş yükünün eşit paylaşımı, klan kültürü, örgütsel adalet, aile dostu çalışma kültürü, iş güvencesi, sosyal ve ek imkanlar, kararlara katılım ve iş arkadaşları. İkinci olarak işgören mutluğunu belirleyicilerini test etmek için nicel araştırma yapılmıştır. Bu kapsamda nitel bulgulardan ve mevcut alanyazından yararlanarak araştırma hipotezleri geliştirilmiş ve test edilmiştir. Nicel araştırmanın evrenini Antalya ilinde faaliyet gösteren beş yıldızlı otellerin işgörenleri oluşturmaktadır. Araştırmada kolayda örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini 394 otel çalışanı oluşturmaktadır. Nicel bulgular iş güvencesizliği, kararlara katılım eksikliği ve çalışma arkadaşları nezaketsizliğinin işgören mutluluğunu olumsuz ve anlamlı olarak etkilediğini göstermiştir. İşgören mutluluğunun belirleyicileri hakkında kapsamlı çalışmalar olmadığı dikkate alındığında, bu araştırmada karma yöntemler ile elde edilen bulguların alanyazına katkı sağlaması beklenmektedir.

References

  • Akay, B., Uslu, A. & Sancar, M. F. (2018). Turizm eğitimi alan öğrencilerin Staj döneminde yaşadıkları sorunlar: Lisans ve ortaöğretim turizm öğrencileri örneği. OPUS International Journal of Society Researches, Gençlik Araştırmaları Özel Sayısı, 212-236 . doi: 10.26466/opus.358194
  • Akgündüz , Y., Kızılcalioğlu, G. & Bardakoğlu, O. (2022). Mutluluk, iş stresi, iş adanmışlığı ve algılanan örgütsel destek: aracılık modeli. Journal of Hospitality and Tourism Insights baskı öncesi yayını, Zümrüt Yayıncılık Limited https://doi.org/10.1108/JHTI-07-2021-0189
  • Alancıoğlu, E. & Şit, M. (2020). Turizmde beşeri sermaye gelişiminin Rolü: Turizme bağımlı ekonomiler için panel veri analizi. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 4(2), 1109 - 1122. doi:10.26677/TR1010.2020.385
  • Andersson, L. M., & Pearson, C. M. (1999). Tit for tat? The spiraling effect of incivility in the workplace. Academy of Management Review, 24, 452-471. http://dx.doi.org/10.2307/259136
  • Atan, A., Özgit, H., & Silman, F. (2021). Happiness at work and motivation for a sustainable workforce: Evidence from female hotel employees. Sustainability. 2021; 13(14), 7778 https://doi.org/10.3390/su13147778
  • Ayaz, E. (2021). Örgütsel dedikodunun iş stresi üzerindeki etkisinin İncelenmesi üzerine bir araştırma. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 0(60), 259 - 279. doi: 10.18070/erciyesiibd.927564
  • Aydemir, C. & Akdoğan, A. A. (2018). İş-aile çatışmasının psikolojik performans üzerindeki etkisi: İşe yabancılaşma ve pozitif psikolojik sermayenin aracı rolü . Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi , 1993-2012.
  • Aydın, Ş. & Tezgel Çoban, E. (2020). Konaklama işletmelerinde müşteri nezaketsizliğinin işe bağlılık üzerindeki etkisi: Kapadokya örneği . Journal of Tourism Research Institute , 1(1) , 49-58.
  • Bakan, . D. & Büyükbeşe, Ö. (2008). Katılımcı karar verme: Kararlara katılım konusunda çalışanların düşüncelerine yönelik bir alan çalışması. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi , 13(1), 29-56 .
  • Bakan, İ., Erşahan, B. & Büyükbeşe, T. (2013). “Katılımcı karar verme ile çalışanların işe yönelik davranışları arasındaki ilişki: Bir alan araştırması”, Sosyal Bilimler Dergisi, 6(1), 2013, pp.107-139.
  • Baki, A. & Gökçek, T. (2012). Karma yöntem araştırmalarına genel bir bakış . Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi , 11(42) , 1-21 .
  • Bartels, F. L., Koria, R., & Vitali, E. (2016). Barriers to innovation: the case of Ghana and implications for developing countries. Triple Helix, 3(12), 1-30.
  • Bibi, S., Khan, A., Hayat, H., Panniello, U., Alam, M. & Farid, T. (2021). Do hotel employees really care for corporate social responsibility (CSR):a happiness approach to employee innovativeness. Current Issues in Tourism, 541-558. https://doi.org/10.1080/13683500.2021.1889482
  • Biçen, G. & Koç, H. (2019). 9). İşgören mutluluk düzeylerinin iş tatmini ve iş performansı üzerine etkileri: Konaklama işletmelerinde bir inceleme,. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(4), 1450-1468.
  • Biçer, M. & Kılıç, K. (2022 , 24(42)). Yönetici davranışları ölçeğinin Türkçe'ye uyarlanması: Geçerlilik ve güvenirlik çalışması. KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi(KMUSEKAD), 277-291.
  • Bolat, O.,Bolat,T.,Seymen, O. & Yüksel, M. (2017). İstismarcı yönetim ve tükenmişlik: Lider-üye etkileşimi ve güç mesafesinin düzenleyici etkisi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(38), 123-161.
  • Braun, V. & Clarke V. (2006), Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101. doi: 10.1191/1478088706qp063oa
  • Brislin, R. W. (1970). Back-translation for cross-cultural research. Journal of Cross-Cultural Psychology, 1(3), 18216. https://doi.org/10.1177/135910457000100301
  • Chandra , G. & Robinson, S. (2009). They're talking about me again: The negative impact ofbeing the target of gossip. Academy of Management Annual Meeting, Chicago,IL, USA. Chicago,IL,USA: Academy of Management.
  • Chiaa , Y. .& Chub, M. (2016). Moderating effects of presenteeism on the stress-happiness relationship of hotel employees: A note. International Journal of Hospitality Managament,(55) 2016, 52-56. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2016.02.005.
  • Choudhary, P., & Kunte, M. (2023). Is High-Performance Work System Making Employees Happy? An Integrated Model and Research Agenda for Sustainable Organizational Growth. Employee Responsibilities and Rights Journal, 1-19. https://doi.org/10.1007/s10672-023-09451-8
  • Cohen, J. (1988). Statistical Power Analysis for the Behavioral Sciences (2nd ed.). New Jarsey: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers
  • Cortina , L., Magley, V., Williams, J. & Langhout, R. (2001). Incivility in the workplace: Incidence and impact. Journal of Occupational Health Psychology, 6(1),, 64–80. https://doi.org/10.1037/1076-8998.6.1.64
  • Creswell, J. W. & Creswell, J. D. (2017). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Fifth Edition, Sage publications.
  • Çuhadar, M. & Gencer, Z. (2016). Konaklama işletmelerinde çalışan işgörenlerin aşırı iş yükü ve örgütsel bağlılık algıları: Side ve Belek örneği . Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi , 21(4) , 1323-1346 .
  • Dalgıç A. (2020). İş güvencesizliği algısının iş yaşam kalitesine etkisinde iyimserlik ve kötümserlik özelliklerinin aracılık rolü: Seyahat acentası çalışanları örneği. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 8(3), 1922 - 1942. doi:10.21325/jotags.2020.641
  • Dayour, F.,Park,S. & Kimbu, A.N. (2019). Backpackers’ perceived risks towards smartphone usage and risk reduction strategies: A mixed methods study, Tourism Management, 72, 52-68. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2018.11.003.
  • Darvishmotevali M. & Ali F.,(2020). Job insecurity, subjective well-being and job performance: The moderating role of psychological capital,International Journal of Hospitality Management, 87, https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2020.102462
  • Davras, Ö. & Gülmez, M. (2013). Otel işletmelerinde çalışan memnuniyetine etki eden faktörler: Kemer-Lara-Belek-Side-Alanya bölgelerinde bir çalışma. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi,, 167-184.
  • De Witte, H. (2000). Arbeidsethos en jobonzekerheid: meting en gevolgen voor welzijn, tevredenheid en inzet op het werk. In Van Groep Naar Gemeenschap. Liber Amicorum Prof. Dr. Leo Lagrou, edited by R. Bouwen, K. De Witte, H. De Witte, and T. Tailleu, pp. 325–350.
  • Deveci, B. (2017). İş stresi ve turizm işletmelerinde yapılan araştırmalara ilişkin bir değerlendirme. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi , 9(20) , 39-53. doi: 10.20875/makusobed.306671
  • Diener, D. & Ryan, K. (2009). Subjective well-being: A general overview. South African Journal of Psychology, 39(4), 391–406. https://doi.org/10.1177/008124630903900402.
  • Diener, E. & Diener, R. (2008). Happiness at Work: It Pays To Be Happy. E. D. Biswas-Diener. içinde, Happiness: Unlocking the Mysteries of Psychological Wealth s. 68-87. https://doi.org/10.1002/9781444305159.ch5). Nev York: Blackwell Publishing Ltd.
  • Dogru ,T., McGinley, S., Line, N. & Szende , P. (2019). Employee earnings growth in the leisure and hospitality industry. Tourism Management, 74, 1-11. doi:10.1016/j.tourman.2019.02.008
  • Erdem, R. (2007). Örgüt kültürü tipleri ile örgütsel bağlılık arasındaki ilişki: Elazığ il merkezindeki hastaneler üzerinde bir çalışma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 2 (2) , 63-79.
  • Erhan, T. (2021). İşyeri mutluluğu: Bir kavram incelemesi. OPUS– Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 17(38), 5686-5712. doi: 10.26466/opus.88337
  • Fisher, C. (2010). Happiness at work. International Journal of Management Reviews, Vol. 12, 384–412. doi: 10.1111/j.1468-2370.2009.00270.x
  • Fornell, C. & Larcker, D. F. (1981). Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of Marketing Research, 18(1), 39-50.
  • Grandey, A., Cordeiro, B. & Crouter, A. (2005). A longitudinal and multi-source test of the work-family conflict and job satisfaction relationship. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 78(3), 305-323. https://doi.org/10.1348/096317905X26769.
  • Gu, Z. & Siu, R. (2009). Drivers of job satisfaction as related to work performance in Macao casino hotels. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 21, 561-578. doi: 10.1108/09596110910967809
  • Güçer E., Pelit E., Demirdağ Ş. & Keleş Y. (2017). Sosyal kaytarmanın işten ayrılma niyeti üzerindeki etkisi: Otel işletmelerinde bir araştırma. İşletme Araştırmaları Dergisi, 9(2), 14 - 36.ent 21(5), 561-578.
  • Güdü Demirbulat, Ö., Saatcı, G. & Aymankuy, Y. (2019). A conceptual assessment on the importance of employee happiness in tourism enterprises . OPUS International Journal of Society Researches , 13 (19) , 2345-2364. doi: 10.26466/opus.579814
  • Gürlek, M. (2020). Aşırı iş yükü etik dışı davranışları nasıl etkiler? Ücret tatminsizliğinin aracılık rolü. İş Ahlak Dergisi 13(1), 53-78. doi:10.12711/tjbe.2020.13.1.0141
  • Gürlek, M. (2021). Effects of high-performance work systems (HPWSs) on intellectual capital, organizational ambidexterity and knowledge absorptive capacity: evidence from the hotel industry. Journal of Hospitality Marketing and Management, 30(1), 38-70.
  • Gürlek, M. & Uygur, A. (2021). Service-oriented high-performance human resource practices and employee service performance: A test of serial mediation and moderation models. Journal of Management ve Organization, 27(1), 197-233. doi:10.1017/jmo.2020.8
  • Gürlek, M., Erbaş, E. & Yeşiltaş, M. (2020). Affetmenin gücü: Affetme ikliminin öğrenme odaklılık, yardım davranışı ve işgören mutluluğu üzerindeki etkileri. Yönetim Bilimleri Dergisi ,18(38), 767-790. doi: 10.35408/comuybd.593022
  • Hair, J.F., Risher, J.J., Sarstedt, M. & Ringle, C.M. (2019), “When to use and how to report the results of PLS-SEM”, European Business Review, 31(1), pp.2-2.
  • Hair, J.F., Hult, G.T.M., Ringle, C. M. & Sarstedt, M. (2017). A primer on partial least squares structural equation modeling (PLS-SEM), 2nd edition Newbury Park, CA: Sage Publications, Inc.
  • Hayat, A. & Afshari, L. (2022). CSR and employee well-being in hospitality industry: A mediation model of job satisfaction and affective commitment,. Journal of Hospitality and Tourism Management,Volume 51, 387-396. https://doi.org/10.1016/j.jhtm.2022.04.008
  • Heneman, H. & Schwab, D. (1985). Pay satisfaction: its multidimensional nature and measurement. International journal of psychology. Journal international de psychologie, 20(1),, 129-141. https://doi.org/10.1080/00207598508247727
  • Henseler, J., Ringle, C. M. & Sarstedt, M. (2015). A new criterion for assessing discriminant validity in variance-based structural equation modeling. Journal of the Academy of Marketing Science, 43(1), 115-135.
  • Hobfoll, S. (1989). Conservation of resources: A new attempt at conceptualizing stress. American Psychologist, 44(3), 513–524. https://doi.org/10.1037/0003-066X.44.3.513
  • Hobfoll, S. (2001). The influence of culture, community, and the nested-self in the stress process: Advancing conservation of resources theory. Applied Psychology, (50), 337-421. https://doi.org/10.1111/1464-0597.00062
  • Hobfoll, S., Halbesleben, J., Neveu, J.-P. & Westman , M. (2018). Conservation of resources in the organizational context: The reality of resources and their consequences. Annual Review of Organizational Psychology and Organizational Behavior 5(1), 103-128. doi: 10.1146/annurev-orgpsych-032117-104640
  • Holmgreen, L., Tirone, V., Gerhart, J. & Hobfoll, S. (2017). Conservation of resources theory. The Handbook of Stress and Health: A Guide to Research and Practice, pp.443-457. doi:10.1002/9781118993811.ch27
  • Hur, W. M., Moon, T.W. & Han, S. J. (2015), "The effect of customer incivility on service employees’ customer orientation through double-mediation of surface acting and emotional exhaustion", Journal of Service Theory and Practice, Vol. 25 No. 4, pp. 394-413. https://doi.org/10.1108/JSTP-02-2014-0034
  • İbiş, S. & Batman, O. (2017). Otel işletmelerinde çalışanların memnuniyetine etki eden faktörler üzerine bir araştırma. Journal of Tourism and Gastronomy Studies 5(4), 264-279. doi:10.21325/jotags.2017.149
  • İyigün, N. (2012). Örgütsel adalet: Kuramsal bir yaklaşım. Istanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(21), 49 -64.
  • İstekli, M. & Serdengeçti, A. (2021). Beşerî sermaye ve tasarruf ilişkisi . Journal of Economic Policy Researches , 8 (2) , 311-326 .
  • Johnson, R.B. & Onwuegbuzie, A.J. (2004) Mixed methods research: A research Paradigm whose time has come. Educational Researcher, 33, 14-26. http://dx.doi.org/10.3102/0013189X033007014
  • Kanten, P. (2014). İşyeri nezaketsizliğinin sosyal kaytarma davranışı ve işten ayrılma niyeti üzerindeki etkisinde duygusal tükenmenin aracılık rolü . Aksaray Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi , 6(1) , 11-26.
  • Kara, E. (2018). İş-aile çatışmasının işten ayrılma niyeti üzerine etkisini belirlemeye yönelik turizm sektöründe bir araştırma: Edremit körfezi örneği . İdealkent , 9 (24) , 733-750 . doi: 10.31198/idealkent.445544
  • Karacaoğlu, K. (2015). Çalışanların iş güvencesizliğinin işten ayrılma niyetleri üzerindeki etkisi: Alanya bölgesindeki beş yıldızlı otellerde bir araştırma . Uluslararası Alanya İşletme Fakültesi Dergisi , 7(1) , s.13-21.
  • Kaya, E. (2015 ). İşyeri kabalığı, örgütsel bağlılık, örgütsel özdeşleşme ve iş tatmin değişkenleri arasındaki ilişkiler ve birbirleri üzerindeki etkileri: Yüksek öğretimde bir çalışma. The Journal of Academic Social Science Studies, 41, 55-78. http://dx.doi.org/10.9761/JASSS3042.
  • Kemer, E. (2019). Otel işletmeleri işgörenlerinin mutluluk algıları üzerine nitel bir çalışma. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(3), 283-293.
  • Koburtay T. & Syed J. ,(2021) Do religion and spirituality matter for hotel workers’ well-being and guests’ happiness? An update of the attraction-selection-attrition theory. International Journal of Hospitality Management, 95 102951. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2021.102951
  • Kurland, N. B. & Pelled, L. H. (2000). Passing the word: Toward a model of gossip and power in the workplace. The Academy of Management Review, 25(2), 428–438. https://doi.org/10.2307/259023 Luna-Arocas, R., & Tang, T. L. P. (2015). Are you satisfied with your pay when you compare? It depends on your love of money, pay comparison standards, and culture. Journal of Business Ethics, 128, 279-289.
  • Lyubomirsky, S. & Lepper, H. (1999). A measure of subjective happiness: Preliminary reliability and construct validation. Social Indicators Research, 46(2), 137-155. https://doi.org/10.1023/A:1006824100041
  • Matthews, R., Wayne, J. & Ford, M. (2014). A work-family conflict/subjective well-being process model: a test of competing theories of longitudinal effects. The Journal of applied psychology, 99(6), 1173–1187. https://doi.org/10.1037/a0036674
  • Melief, A., Schulp, J. & de Boer, M. (2020). Happiness at work: a phenomenological study of the experiences of hospitality industry employees. Research in Hospitality Management, 10(1) , 63-66. doi: 10.1080/22243534.2020.1790212
  • Merli, R., Preziosi, M., Acampora, A., Lucchetti, M. C. & Ali, F. (2019), “The impact of green practices in coastal tourism: An empirical investigation on an eco-labelled beach club”, International Journal of Hospitality Management, 77, 471-482.
  • Mitchell, M. & Ambrose, M. (2007). Abusive supervision and workplace deviance and the moderating effects of negative reciprocity beliefs. Journal of Applied Psychology, 92(4),, 1159-1168. https://doi.org/10.1037/0021-9010.92.4.1159
  • Moyes, G., Shao, L. & Newsome, M. (2008). Comparative analysis of employee job satisfaction in the accounting profession. Journal of Business ve Economics Research, 65-82. https://doi.org/10.19030/jber.v6i2.2392
  • Mulvey, P. & Klein, H. (1998). The impact of perceived loafing and collective efficacy on group goal processes and group performance. Organizational behavior and human decision processes, 74(1), 62-87. https://doi.org/10.1006/obhd.1998.2753
  • Murphy, M. M. (2011). Exploring generational differences among millennials, gen xers, and baby boomers: Work values, manager behavior expectations, and the impact of manager behaviors on work engagement. (doctoral thesis). Alliant International University, Los Angeles
  • O’neill, J. W., & Davis, K. (2011). Work stress and well-being in the hotel industry. International journal of hospitality management, 30(2), 385-390.
  • Oshagbemi, T. (2000). Satisfaction with co‐workers’ behaviour. Employee Relations, 22(1), 88-106. doi:10.1108/01425450010310815
  • Örücü, E. , Bulut, Z.A. & Karabulut, A.N. (2005). Konaklama işletmelerinde uygulanan ücret ve ödül yönetim sistemi(Muğla ili örneği). Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7(1) . 51-72.
  • Öztürk, Ş. (2021). Türkiye’de turizm sektöründe sendikal örgütlenme. Öneri Dergisi , 16(56) , 419-450. doi: 10.14783/maruoneri.905649
  • Pelit, E. & Çetin, A(2020). Turizm işletmelerinde insan kaynakları yönetimi işlevi olarak insan kaynakları planlaması ve sorunlar üzerine bir değerlendirme. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(2), 1268-1287.
  • Podsakoff, P. M., MacKenzie, S. B., Lee, J.-Y. & Podsakoff, N. P. (2003). Common method biases in behavioral research: A critical review of the literature and recommended remedies. Journal of Applied Psychology, 88(5), 879–903. https://doi.org/10.1037/0021-9010.88.5.879
  • Price, J. (2001). Reflections on the determinats of voluntary turnover. Internanional Journal of Manpower, 22, 600-624. https://doi.org/10.118/EUM0000000006233
  • Price, K., Harrison, D. & Gavin, J. (2006). Withholding inputs in team contexts: member composition, interaction processes, evaluation structure, and social loafing. The Journal of applied psychology, 91(6), 1375–1384. https://doi.org/10.1037/0021-9010.91.6.1375
  • Rasheed, M.I., Okumus, F., Weng, Q., Hameed, Z. & Nawaz, M.S. (2020). Career adaptability and employee turnover intentions: The role of perceived career opportunities and orientation to happiness in the hospitality industry. Journal of Hospitality and Tourism Management, 44 , 98-107.
  • Rego, A., Ribeiro, N., Cunha, M. & Jesuino, J. (2011). How happiness mediates the organizational virtuousness and affective commitment relationship,. Journal of Business Research 64 , 524–532. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2010.04.009
  • Ringle, Christian M., Wende, Sven, & Becker, Jan-Michael. (2022). SmartPLS 4. Oststeinbek: SmartPLS. Retrieved from https://www.smartpls.com
  • Schaubroeck, J., Cotton, J. & Jennings, K. (1989). Antecedents and consequences of role stress: A covariance structure analysis. Journal of Organizational Behavior 10(1), , 35–58. https://doi.org/10.1002/job.4030100104
  • Schwepker Jr, C. H., & Dimitriou, C. K. (2021). Using ethical leadership to reduce job stress and improve performance quality in the hospitality industry. International Journal of Hospitality Management, 94, 102860.
  • Sliter, M., Jex, S., Wolford, K. & McInnerney, J. (2010). How rude! Emotional labor as a mediator between customer incivility and employee outcomes. Journal of occupational health psychology, 15(4), 468–481. https://doi.org/10.1037/a0020723
  • Slonim-Nevo, V. & Nevo, I. (2009). Conflicting findings in mixed methods research: An illustration from an Israeli study on immigration. Journal of Mixed Methods Research, 3(2), 109-128.
  • Şahin, B. , Kafa, N. & Korkmaz, H. (2021). Turizm işletmelerinde insan kaynakları seçim süreci ve kariyer günleri. Türk Dünyası Araştırmaları 127 (250), 103-120.
  • Şimşek, Ş., Akgemci, T. & Çelik, A. (2001). Davranış Bilimlerine Giriş ve Örgütlerde Davranış. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Taştan, S., Küçük, B. A., & İşiaçık, S. (2020). Towards enhancing happiness at work with the lenses of positive organizational behavior: The roles of psychological capital, social capital and organizational Trust. Postmodern Openings, 11(2), 192–225.
  • T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı (2023, Temmuz). Turizm İşletmesi Belgeli Tesisler https://yigm.ktb.gov.tr/genel/turizmtesisleri.aspx Erişim Tarihi: 11.07.2023.
  • Tellioğlu, S. (2021). İş güvencesizliğinin gelecek kaygısı üzerindeki etkisi: Turizm sektörü çalışanlarına yönelik bir araştırma. Safran Kültür ve Turizm Araştırmaları Dergisi, 4(1), 41-56.
  • Tepper, B. (2000). Consequences of abusive supervision. The Academy of Managament Journal 43(2), 178-190. doi:10.2307/1556375
  • Tonkin-Crine, S., Anthierens, S., Hood, K., Yardley, L., Cals, J. W., Francis, N. A. & Little, P. (2015). Discrepancies between qualitative and quantitative evaluation of randomised controlled trial results: achieving clarity through mixed methods triangulation. Implementation Science, 11(66), https://doi.org/10.1186/s13012-016-0436-0
  • Topgül, S. (2017). Aile dostu politikalar ve iş yaşamının uyumlaştırılması çerçevesinde uygulamaların değerlendirilmesi. Gaziosmanpaşa Üniversitesi Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 12(1), 45-66. http://dx.doi.org/10.19129/sbad.312
  • Turunç, Ö. & Öğen, A. R. (2022). Aşırı iş yükü tükenmişlik ilişkisinde, iş tatmini ve örgütsel vatandaşlık rolü: Sağlık çalışanlarında bir uygulama . Türk Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi , 7(2) , 118-128 .
  • Uşaklı, A. & Küçükergin, K. G. (2018). Using partial least squares structural equation modeling in hospitality and tourism: do researchers follow practical guidelines?. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 30(11), 3462-3512.
  • Uygungil Erdoğan, S. , Kobanoğlu, M. S. & Özgen Çiğdemli, A. Ö. (2023). Otel işletmelerinde nezaketsizlik ile dışlanma arasındaki ilişkide işgörenlerin narsistik kişiliğinin düzenleyici rolü. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 12(1), 419-444. doi: 10.15869/itobiad.1234112
  • Vallina, A., Alegre, J. & Guerrero, R. (2018). Andrés Salas-Vallina, Joaquín Alegre and Rafael Fernández Guerrero. Happiness at work in knowledge-intensive contexts: Opening the research agenda. European Research on Management and Business Economics. Vol. 24(3), 149-159. doi: 10.1016/j.iedeen.201
  • Veenhoven, R. (1997). Advances in understanding happiness. Published in French in: Revue Québécoise de Psychologie, 18, 29-74.
  • Wagner, K. D., Davidson, P. J., Pollini, R. A., Strathdee, S. A., Washburn, R. & Palinkas, L. A. (2012). Reconciling incongruous qualitative and quantitative findings in mixed methods research: Exemplars from research with drug using populations. International Journal of Drug Policy, 23(1), 54-61. Walker , D., Van Jaarsveld, D. & Skarlicki, D. (2014). Exploring the effects of individual customer incivility encounters on employee incivility: the moderating roles of entity (in)civility and negative affectivity. e Journal of applied psychology, 99(1), 151-161. https://doi.org/10.1037/a0034350
  • Wang, C. H. & Chen, H. T. (2020), Relationships among workplace incivility, work engagement and job performance, Journal of Hospitality and Tourism Insights, Vol. 3 No. 4, pp. 415-429.https://doi.org/10.1108/JHTI-09-2019-0105
  • Wang, D., Ma, E., Kim, Y., Liu Ph.D., A. & Berbekova, A. (2021). From good soldiers to happy employees: Exploring the emotional and well-being outcomes of organizational citizenship behavior,. Journal of Hospitality and Tourism Management,Volume (49), 570-579. https://doi.org/10.1016/j.jhtm.2021.11.005
  • Westman, M., Hobfoll E., S., Chen, S., Davidson, O. & Laski, S. (2004). Organizatonal Stress Through The Lens of Conservation of Resources (COR) Theory. Bingley,: Emerald Group Publishing Limited.
  • Wu, X., Kwan, H., Wu, L.-Z. & Ma, J. (2018). The effect of workplace negative gossip on employee proactive behavior in China: The moderating role of traditionality. Journal of Business Ethics, 148(4), 801–815. doi:10.1007/s10551-015-3006-5
  • Xue, J., Mo, Z., Liu, M.T. & Gao, M. (2021).''How does leader conscientiousness influence frontline staff under conditions of serious anxiety? An empirical study from integrated resorts (IRs)'', Journal of Hospitality and Tourism Insights, Vol. 6 No. 1, pp. 90-109. https://doi.org/10.1108/JHTI-07-2021-0160
  • Yazıcıoğlu, Y. & Erdoğan, S. (2014). SPSS uygulamalı bilimsel araştırma yöntemleri. (4. Baskı), Detay Yayıncılık, Ankara.
  • Yıldız S. & Bayrakçı C., (2020). İşyeri nezaketsizliği ile iş stresi arasındaki ilişki: Akademisyenler üzerine bir araştırma. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 40, 515 - 529. doi:10.30794/pausbed.646525
  • Yoerger, M., Crowe, J., & Allen, J. A. (2015). Participate or else!: The effect of participation in decision-making in meetings on employee engagement. Consulting Psychology Journal: Practice and Research, 67(1), 65.
  • Yörük Karakılıç, N. (2019). Cameron ve Quınn örgüt kültürü ölçeğinin güvenirlik ve geçerliğinin test edilmesi . Afyon Kocatepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 21(1) , 19-30. doi: 10.33707/akuiibfd.509126
  • Yürür, Ş. (2011). Öğrenilmiş güçlülük, kıdem ve medeni durumun duygusal tükenmedeki rolü: Kaynakların korunması teorisi kapsamında bir analiz . Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 25(1) , 107-126.
There are 114 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Tourism (Other)
Journal Section Research Articles
Authors

Halil Murat 0009-0002-2029-9583

Mert Gürlek 0000-0002-0024-7746

Publication Date June 30, 2025
Submission Date August 13, 2024
Acceptance Date January 14, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 7 Issue: 1

Cite

APA Murat, H., & Gürlek, M. (2025). Otel işletmelerinde işgören mutluluğunun belirleyicileri: Bir keşfedici sıralı karma yöntem çalışması. Tourism and Recreation, 7(1), 114-132. https://doi.org/10.53601/tourismandrecreation.1374720