For a destination; to
integrate into changing and developing tourism movements, it is important to identify
tourism potential and supply opportunities effectively. For tourism sustainability, analyzing and
evaluating the tourism capacity and supply potencial of the region is
necessary. Edirne; has been identified as one of the 15 Brand
City in the Turkey of Trakya Culture Corridor by the Ministry of Culture and
Tourism. The main objective of the research is to provide data that will be a source for
tourism planning and policy in the city of Edirne. The paper analyses the supply potential of tourism oriented
accommodation establishments of Edirne city. The research is based on primary
and secondary data analysis. In the study, the tourism supply capacity of Edirne was tried to be put forward with the
survey analyses. Data were obtained from hotel managers/owners of locally
representatives interview surveys. According to this research findings, it was determined that the accommodation
supply facilities in culture-oriented Brand City Edirne, should be developed as
it is not sufficient in terms of tourism
expectations of participants. Also it is observed that the knowledge and
consciousness levels of the hotel managers/owners about tourism status in
Edirne is too high. Majority of the participants stated Edirne’s cultural
tourism potantial as prime opportunity but the main deficiency according to
participants was insufficient recognition and promotion of the city. In Edirne,
it is known that a large number of excursionist visit the city. As a result of the research, it has been
determined that the effective policies for excursionist visitors should be
urgently produced.
Bir destinasyonun değişen ve
gelişen turizm hareketlerine entegre olabilmesi için, turizm potansiyelini ve
arz olanaklarını etkin bir şekilde tespit etmesi önemlidir. Turizm potansiyeli
olan bölgelerin arz olanaklarının analiz edilip değerlendirilmesi turizmin
sürdürülebilirliğin sağlanması açısından gereklidir. Edirne; Kültür ve Turizm
Bakanlığınca Trakya Kültür Koridoru’nda bulunan ve kültür turizmi odaklı Marka
Kent olabilecek 15 kentten biri olarak belirlenmiştir. Çalışmanın temel amacı;
Edirne’nin turizm planlaması için kaynak sağlayacak arz kapasitesi verilerini
ortaya koymaktır. Araştırma Edirne kent merkezindeki turizm odaklı konaklama
işletmelerinin arz olanaklarını tespit etmeye yönelik gerçekleştirilmiştir. Çalışmada
yer alan araştırma birincil ve ikincil veri analizine dayanmaktadır. Araştırmada turizm sektöründe hizmet veren
konaklama işletmelerinin yöneticilerine/sahiplerine yönelik gerçekleştirilen
anket çalışması ile kent merkezinin arz kapasitesi ortaya konulmaya
çalışılmıştır. Çalışmada katılımcılardan elde edilen bulgulara göre; kültür odaklı Marka Kent hedefinde olan Edirne’de
konaklama arz olanaklarının yeterli olmadığı gerekçesiyle; geliştirilmesi
gerektiği tespit edilmiştir. Buna ilaveten katılımcıların Edirne turizmi
konusundaki bilgi ve bilinç düzeylerinin oldukça yüksek olduğu sonucuna
varılmıştır. Konaklama işletmeleri yöneticileri Edirne’nin fırsatının kültürel
turizm potansiyeli olduğunu belirtmişler ancak kentin yeterince tanınmaması ve
tanıtılamamasının önemli eksiklik olduğunu vurgulamışlardır. Edirne ilinde özellikle çok sayıda
günübirlikçilerin kenti ziyaret ettiği bilinmektedir. Araştırma bulgularına
göre; Günübirlik ziyaretçilerin konaklama yapmasına yönelik etkin politikaların
acilen üretilmesi gerektiği tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Article |
Authors | |
Publication Date | December 27, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 20 Issue: 2 |