The aim of the study is to investigate the inservice training plans for teachers run by the General Directorate of Teacher Training and Development in Turkey according to a variety of variables. These variables were participant profile, activity location, teaching form, education categories and topics related to inservice teacher training. This study was designed according to the case study method from the qualitative research methods. The population of the study was the 2001-2018 inservice training plans. This study used the easily accessible sample method from among targeted sampling methods to choose the 2018 inservice training plan. Data for the study were collected with document analysis of the 2018 inservice training plant document. This study included 284 inservice training plans. The data collected had the content analysis technique used. Finally, inservice training activities organized for personal, professional and managerial areas were observed according to training category. Inservice training programs for teachers were mainly completed with face-to-face teaching style; however low numbers of participatant teachers were observed. Additionally, inservice training activities for teachers were observed to have varied distribution according to educational region. In parallel with changes experienced by teachers in the training field, it is necessary to develop personal and professional traits along with management skills.
In-service training teacher training in-service training plan in-service training activities
Bu çalışmanın amacı Türkiye’de Öğretmen
Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü’nün yürüttüğü öğretmenlere yönelik
hizmetiçi eğitim planlarını çeşitli değişkenlere göre incelemektir. Bu
değişkenler hizmetiçi öğretmen eğitimine ilişkin katılımcı profili, faaliyet
yeri, öğretim biçimi, eğitim kategorileri ve konularıdır. Bu çalışma nitel
araştırma yöntemlerinden durum çalışması yöntemine göre desenlenmiştir. Bu
çalışmanın evreni 2001-2018 yılı Hizmetiçi eğitim planıdır. Bu çalışmada amaçlı
örnekleme yöntemlerinden kolay ulaşılabilir örnekleme yöntemine göre 2018 yılı
hizmetiçi eğitim planı seçilmiştir. Bu çalışmanın verileri 2018 yılı Hizmetiçi
eğitim planı belgesinden doküman analizi yöntemi ile toplanmıştır. Bu çalışma
284 hizmetiçi eğitim planı içermektedir. Toplanan verilerin analizinde içerik
analiz tekniği kullanılmıştır. Sonuç olarak eğitim kategorilerine göre kişisel,
mesleki ve yönetim alanına yönelik hizmet içi eğitim faaliyetlerinin
düzenlediği gözlenmiştir. Öğretmenlere yönelik hizmetiçi eğitim programları
öğretim şekillerine göre yüz yüze öğretim şekli ile yoğunlukla
gerçekleştirildiği fakat katılımcı öğretmenlerinin sayısının düşük olduğu
gözlemlenmiştir. Ayrıca öğretmenlere yönelik gerçekleştirilen hizmetiçi eğitim
faaliyetlerinin eğitim bölgelerine göre dağılımının çeşitlendiği
gözlemlenmiştir. Öğretmenlerin eğitim sahasında yaşanan değişimlere paralel
kişisel, mesleki özelliklerinin yanında yönetim becerilerinin geliştirilmesi
gerekir
hizmetiçi eğitim öğretmen eğitimi hizmetiçi eğitim planı hizmetiçi eğitim faaliyetleri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ocak 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 10 Sayı: 1 |